BBC Radio 1 stáhlo z vysílání píseň, protože šlo o skrytou reklamu

Reklamní průmysl testuje hranice, kam až může při product placementu zajít. Uměle vytvořená kapela propagovala skrytě ve své písni značku vlasové kosmetiky. Po provalení aféry stáhla stanice BBC Radio 1 píseň ze svého vysílání.

Anglická rozhlasová stanice BBC Radio 1 byla nucena stáhnout ze svého vysílání na první poslech nevinný singl Style, Attract, Play od Shocka. Jak odhalil hudební server Popjustice.com za interpretem Shocka se skrývá dívčí band Honeyshot a skladba sama je součástí reklamní kampaně Style, Attract, Play pro značku vlasové kosmetiky Shockwaves nadnárodního koncernu Procter&Gamble.

Po zveřejnění na webu Popjustice.com se kauzou zabýval deník Guardian, po jehož upozornění BBC Radio 1 skladbu ze svého vysílání stáhlo. „Skladba nám byla prezentována obvyklou cestou a my jsme neměli ponětí o tom, že se jedná o součást reklamní kampaně na vlasovou kosmetiku,“ řekl Guardianu mluvčí BBC. „Jelikož to bylo vytvořeno reklamní agenturou za jediným účelem prodeje oněch výrobků a jelikož my nevysíláme reklamu, není to nic, co bychom někdy znovu hráli,“ dodal mluvčí.

Zmíněnou skladbu hrála rovněž další rádia, například Kiss či Xfm. Ukázku singlu i s jejími remixy ve formátu Real Player si lze poslechnout zde. I takové hudební celebrity jako Judge Jules či Annie Nightingale se nechaly oklamat a uvedenou skladbu ve svých pořadech na BBC Radio 1 několik měsíců pouštěly. Djs Radia 1 to měli o to složitější, že skladba Style, Attract, Play od Shocka je house trackem, kdežto jediný singl Honeyshot Do It! je podivnou směsicí popu, hip hopu a R’n’B. Označení Shocka se až záhy ukázalo být zkratkou pro značku vlasové kosmetiky Shockwaves.

Causa vyvolala v Anglii diskusi, kam až může reklama a product placement zajít. Nešlo ani tak o to, že byla v písni propagována  nějaká značka – product placement je dnes přítomen například prakticky v každém hollywoodském filmu – ale že to celé bylo prováděno skrytě. Podle Petera Robinsona z Popjustice.com jde o „nové dno“ cynického marketingu. PR expert Julian Henry se pro Guardian vyjádřil, že „se jedná o hrubý a sprostý pokus oklamat veřejnost a tisk“. Příznačná celé aféře je i samotná historie skupiny Honeyshot.

Honeyshot aneb v GUM je na prodej cokoliv
Našinec si pod slovem GUM vybaví slavný moskevský obchodní dům. GUM je ale rovněž content divizí reklamního gigantu Saatchi&Saatchi. A právě GUM zhruba před rokem sestavil Honeyshot ze zájemkyň, které se přihlásily na jeho inzerát. Časopis Brand Republic o tom tehdy napsal: „Saatchi & Saatchi nabízí agenturou uměle vytvořenou dívčí skupinu jako nejnovější reklamní zbraň pro bitvu o mladé zákazníky. Marketéři si budou moci pronajmout doposud nepojmenovanou skupinu pro propagaci svých značek v jejích písních, jejím oblečení jídle či pití.“

Skupina Honeyshot tedy od počátku vznikla jako nástroj product placementu cíleného na mladé spotřebitele. Její členky se měly stát ambasadorkami značek. Uvidíme, jak se jim bude dařit poté, co se to celé provalilo. I když negativní reklama je taky reklama ….

Zmýlená neplatí aneb reklamní songy známe taky
Je vcelku běžné, že zadavatel reklamy koupí práva k použití nějaké písně pro svoji reklamní kampaň. Opačný postup, tedy vytvoření songu ryze pro reklamní účely a jeho zpopularizování a prosazení do rozhlasového vysílání, jak se to podařilo agentuře GUM, již tak obvyklé není. Asi nejznámějším příkladem z našich končin je píseň Zmýlená neplatí z reklamy od Young & Rubicam pro Český Mobil. Původně reklamní song z roku 2000 se stal tak oblíbeným, že jej bylo možné slyšet u nejednoho táboráku.

O něco podobného se pokusil o pár let později Plzeňský Prazdroj. Tentokrát ale s jasným cílem prorazit do hitparád se songem „Serenáda“ z reklamního spotu na Gambrinus. Dobový tisk (M&M 2.2. 2004) cituje manažerku značky Gambrinus Simonu Brabcovou: „Je to romantická píseň, kterou se budeme snažit dostat do českých rádií. Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby se dostala na přední místa žebříčku hitparád na českém trhu.“ Proč se tomu tak nestalo, zjistíte po shlédnutí spotu například zde.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .