Generální ředitel České televize Jiří Janeček ohlásil příchod dvou nových pořadů, které budou vytvářet pozitivní promo přímo na obrazovce. Jeden z nich by měl být obdobou Volejte řediteli, díky kterému kdysi proslul Vladimír Železný na Nově. Jenže, potřebuje vůbec Česká televize podobnou prezentaci?
Vlastní televizní pořad, který by měl přinášet veřejnoprávní televizi pozitivní PR. Taková má být obdoba známé show Volejte řediteli, ve které léta vystupoval zakladatel a první generální ředitel televize Nova Vladimír Železný. Svým formátem inspiroval několik televizí v zahraničí, kromě Slovenska třeba i ve Francii. Inspiraci si nyní bere i generální ředitel České televize Jiří Janeček, jenž hodlá podobným způsobem prezentovat názory topmanagementu ČT na obrazovce.
Na Slovensku vysílaly Volejte řediteli všechny televize
Self-promo pořady nejsou v televizi ničím novým. Každá větší stanice má k dispozici několik minut vysílacího času týdně, který věnuje ucelenému bloku informací o sobě. Na Slovensku kdysi došel tento formát až do extrému, kdy na každé celoplošné televizi odpovídali na divácké otázky přímo generální ředitelé. Nyní se tento formát omezil jen na upoutávky a odpovědi z obrazovky dávají známé osobnosti.
I proto může být návrat obdoby pořadu Volejte řediteli v podání Jiřího Janečka zajímavou exkurzí do minulosti. V tomto případě zřejmě nepůjde o one-man show ve stylu Vladimíra Železného. Je ale jasné, že většina diváků bude podvědomě oba pořady srovnávat.
Kolik zmínek přinese nový pořad o Janu Krausovi? Foto: Česká televize
Půjde o vyřizování účtů s umělci?
Otázkou je, zda podobné self-promo České televizi pomůže. Nova měla totiž kvůli Volejte řediteli mnoho potíží. Ty souvisely hlavně s tím, že Vladimír Železný v pořadu prezentoval mnohdy jednostranné názory bez oponentury. A jelikož šlo o publicistický pořad, nebyla tak dodržena zásada objektivity a vyváženosti, kterou požaduje vysílací zákon.
Pokud si tedy v České televizi ohlídají vyváženost pořadu, může být pro její diváky a spolupracovníky přínosem. Doufejme, že aktuální mediální přestřelka s umělci o výši honorářů a odměn, kterou nyní šéf veřejnoprávní televize řeší, není jediným motivem spuštění tohoto pořadu. Pokud by si totiž vedení veřejnoprávní televize mělo tímto způsobem vyřizovat účty s nepohodlnými tvůrci, bylo by financování podobného projektu z veřejných peněz nepřijatelné.
Vzhledem k tomu, jak v ČT pracují se stěžovacími dopisy, předpokládám, že se pan „řidicí“ vykecá samochválou, nebude mít pořad valnou vypovídací hodnotu.
Ostatně jako všechny pořady tohoto ražení. Nevím, jestli Janečkovi chybí to, že není na obrazovce, ale jakýkoliv jiný smysl tohoto pořadu mi uniká. Na propagaci má ČT Čétéčko a to je rozhodně sympatičtější řešení, než povídání ředitele. Jen si vzpomínám, že o zavedení tohoto pořadu vždycky mluvila Bobošíková, ale tam byl účel jasný – sebeprezentace jako u Železného.