Přehnaně sebevědomá Nova a vstřícnější ale zajímavá Prima

nova-primaGLOSA – Včerejší dvojitá porce jarních programových tiskových konferencí ze stran obou největších komerčních televizí odhalila přístup obou médií k vlastní prezentaci. Nova nezklamala – její sebevědomí je mnohem větší než kvalita programu. Prima předvedla vstřícnější přístup, přičemž se za svůj program vůbec nemusí stydět.

Ostrý konkurenční boj obou televizí se letos přenesl i mimo obrazovky. Vše začalo už tím jak obě televize ohlásily své tiskové konference. Prima si pro novináře vyhradila včerejší odpoledne jako první, setkání naplánovala na 14:30. Na Nově se ale nechtěli smířit s tím, že by jejich konkurence mohla být v něčem první a tak vlastní tiskovku dodatečně ohlásili na stejný den v pravé poledne. Prima pak na tento tah reagovala adekvátně s nadhledem – pro novináře poslala autobus, aby je po skončení novácké tiskovky rychleji dopravila k sobě.

Výstup z tiskovky Novy – jsme úžasní!

Kromě nešťastného načasování ale Nova předvedla, že v přístupu k informacím má ještě co dohánět. Na tiskové konferenci totiž neodznělo téměř nic, co bychom už neslyšeli nebo nenapsali. A hlavně, novácký management předvedl i tentokrát přehnané sebevědomí a vyhýbal se jakýmkoliv nepříjemným otázkám. Dokonce v jednu chvíli nechybělo mnoho, aby šéfredaktor zpravodajství a publicistiky Martin Ondráček „seřval“ jednoho z novinářů za nelogické dotazy (v tomto jediném případě možná i oprávněně, jenže zvedat hlas na novináře za to, že si na tiskové konferenci upřesňuje informace je přece jen odvážné…).

A tak jsme se dozvěděli, jak je Nova úžasná a její programová nabídka je velmi silná. Co na tom, že neuvede žádný nový formát. Že jen opráší slávu svých nejúspěšnějších seriálů. Podle vedení Novy je současná programová nabídka doslova nadupaná kvalitou. Zmiňme jen ranní, polední nebo noční Televizní noviny. Novou podobu Snídaně s Novou. Česko Slovenskou Superstar. Ulici, Ordinaci, Comeback. Že vám to nestačí?!

Není telenovela jako telenovela…

Komická byla zejména pasáž o turecké telenovele Tisíc a jedna noc. Tento poměrně laciný ale výkonný žánr z českých obrazovek už dávno vymizel. Nova ho teď pro jistotu nasadí pětkrát týdně a do prime-time. Šéfové Novy působili jako advokáti tohoto formátu, až zoufale přesvědčovali přítomné, že se nejedná o telenovelu, nýbrž o „romantický seriál“. Jako byste poslouchali obchodníka s parfémy, který chce svůj produkt dobře prodat, ale přitom nabízí jen lacinou napodobeninu. Stačila jedna nepříjemná otázka, a bylo ticho. Šéfka programu Alex Ruzek pro jistotu nechtěla říct, jakou minimální sledovanost je ochotna u tohoto seriálu tolerovat než ho vymění. Místo toho jsme poslouchali, jak Nova vše dělá pro diváka  a že jen ten rozhodne, co se bude vysílat.

Nedejbože abyste se zeptali na to, zda je pravda, že Nova náhodou šetří. Ani nápad. Nova přece investuje. Medializované informace o citelném snižování rozpočtu seriálů Ulice a Ordinace vedení komentovalo jen tak, že jde o optimalizaci nákladů, díky modernějším postupům a technologiím. Na otázky ohledně stopnutí produkce druhé série Soukromých pastí, pozastavení Comebacku a dalších kdysi plánovaných projektů jsme si poslechli odpověď ve smyslu, že jde o interní záležitost firmy a vše je ve vývoji. Když některý z novinářů zmínil výrazně klesající podíl na trhu, dostal jen odpověď, že trh se mění a vysoký podíl už není samozřejmý. Že se Nova o něj sama připravuje snižováním investic do programu, to pro jistotu management nezmínil. A nic z toho negativního, co se o Nově v posledních dnech napsalo podle vedení prostě není pravda.

Nova je prostě Nova, Prima působí „Cool“

Zato Prima předvedla na své tiskovce mnohem vstřícnější přístup. Její tisková konference nebyla natolik pompézní, ale byla informačně bohatší. Prima se letos má čím chlubit. Na rozdíl od Novy nabízí přes tucet vlastních formátů a investice do programu jsou mnohem víc vidět. Nemá tedy zapotřebí uměle nafukovat kvalitu některých produktů nebo přehnaně zdůrazňovat, jak je skvělá.

Její ředitel Marek Singer si přesto neodpustil několik dvojsmyslných poznámek na adresu konkurence. Řekl například, že česká produkce Primy bude divákovi určitě bližší než nějaký produkt z jihovýchodu. A seriál Sběratelé kostí může potěšit ty, kdo se nepotřebuji za každou cenu dívat na noční zpravodajství. Sympatické ale bylo právě to, že neobcházel ani nepříjemné otázky.

Někdo parkuje domény, Prima „parkuje“ digitální licenci

Když se zástupce serveru RadioTV zeptal na to, proč se Prima nehlásí ke svému třetímu programu R1, ředitel Singer bez váhání odpověděl, že tato televize plní funkci „zaparkované digitální licence“, kterou Prima využije naplno až ji bude potřebovat. Jinými slovy, na kvalitě tohoto produktu momentálně nezáleží. Pokud byste tu samou otázku položili vedení Novy, zřejmě by tam nikdo nepřiznal, že některý z jejich nabízených produktů prostě není ten nejlepší.

Nova skvěle zvládá marketing. I nevýznamnou programovou maličkost dokáže prodat jakoby to bylo to jediné, po čem český divák v životě touží. V oblasti PR předvádí až přehnané sebevědomí. Jenže ani to nemůže vyvážit důsledky výrazného šetření a některých špatných rozhodnutí. Nova prostě žije ze svého jména zatímco Prima si své nové sebevědomé „já“ teprve buduje. A je jen otázkou času, kdy se jí tato dlouhodobá investice vrátí.

Autor článku:
Štítky: ,