Největší české komerční televize můžou zanedlouho soutěžit na dalších frontách. Kromě hlavních kanálů se totiž rýsuje i konkurence dvou programů pro ženské publikum. Prima už podobný projekt jednou plánovala, měl se jmenovat Prima Klub. Nova chce po vzoru rumunské Pro TV a slovenské Markízy spustit českou verzi ženského kanálu Doma. Obě televize si navíc zaregistrovaly vlastní variace téže značky.
Nova Doma versus Prima Doma
Nova by chtěla provozovat program Nova Doma a Prima by ke stejnému názvu přidala svoji značku. Primácký holding navíc drží práva ještě ke značce a licenci Prima Klub, která měla být rovněž kanálem orientovaným na ženy. Televize tuto novinku poprvé ohlásila v roce 2006 pod vedením managementu bývalého ředitele Martina Dvořáka. O rok později se dokonce podmíněně přihlásila o vysílací licenci, aby mohla svůj nový kanál posunout do fáze praktických příprav.
V roce 2008 ale došlo k nečekané změně. Do vedení TV Prima nastoupil současný generální ředitel Marek Singer a ten celou koncepci připravovaného ženského kanálu pozastavil. Místo toho se měla Prima zaměřit na mužské publikum a spustila velice nákladný druhý program Prima Cool, který podle neoficiálních odhadů vyšel na tři miliardy korun. Investice posloužila zejména na akvizice v prvních letech jelikož program Primy Cool nabízí atraktivní a nákladné pořady, které mají na českém trhu většinou premiéru (i když internetoví diváci je už dávno znají).
Proč Prima nezkusila levnější ženský kanál?
Proč ale Prima náhle upustila od programu pro ženy? Ten by ji vyšel podstatně levněji než kanál pro muže a mohl být podstatně efektivnější. Ženské publikum je totiž mnohem věrnější než to mužské. Ženy navíc nejsou natolik zručné ve stahování filmů a seriálů z internetu a tudíž je sledují přímo v televizi. Cena akvizičních formátů pro ženy je výrazně nižší. Mnohdy lze využít i „béčkové“ akvizice, které televize kupuje v balíčcích s atraktivnějšími pořady. Celkové náklady na program tak můžou být o několik řádů nižší než v případě mužského programu Prima Cool.
Potenciál televize pro ženy si uvědomuje i Nova, která si nechala zaregistrovat značku Nova Doma. Název tohoto kanálu tak bude kopírovat aktivitu její dceřiné televize Markíza na Slovensku a významově se shoduje i s názvem rumunské televize Acasa, jež je pro ni vzorem.
DOPORUČUJEME: Přehnaně sebevědomá Nova a vstřícnější ale zajímavá Prima
Hledá se táta a máma – ideální formát pro ženský kanál.
Televize R1 čeká na přeformátování
Na vzniklou situaci by měla urychleně reagovat televize Prima, která s myšlenkou ženského programu přišla jako první. Pro svůj projekt Prima Klub si dokonce v roce 2008 vyzvedla i kompenzační vysílací licenci. Nakonec ale požádala o dočasnou změnu licenčních podmínek a místo Prima Klubu spustila jen dočasnou variaci regionální televize R1. Ta vysílá v několika regionech a celoplošně ji můžete vidět na programové pozici Prima Cool, ale jen v dopoledních hodinách.
Generální ředitel TV Prima Marek Singer nevyloučil, že jeho tým nakonec novou ženskou televizi vybuduje. Prozatím ale nechtěl být konkrétnější. „S touto otázkou se na nás obraťte na některé z příštích tiskových konferencí. Určitě bude o čem mluvit,“ řekl Singer v úterý. Z jeho slov lze dedukovat, že Prima s kanálem pro ženy i nadále počítá. Licenční podmínky Prima Klubu ji k tomu dokonce přímo zavazují, ale až po roce 2012. Nejnovější plány Novy ale můžou Primu popohnat k rozhodnější akci. Programovou náplň pro tento typ cílové skupiny má už několik let k dispozici.
PŘEČTĚTE SI: Prima nabídne 13 vlastních formátů, získala Genzera se Suchánkem
Primácký archiv skýtá mnoho možností. Caruso show je jedním z reprízových pořadů, který by mohl zaujmout divačky Prima Klubu.
Odbytiště pro Rodinná pouta nebo Prima jízdu
Navíc může na ženském kanále nabízet i vlastní úspěšné seriály z archivu – především první sérii Rodinných pout a další navazující projekty. A pokud se ji podaří obnovit návyk divaček na kdysi populární studiovou talkshow Prima jízda, mohla by vystavět efektivní třetí kanál během několika měsíců.
Nova zatím hodlá atakovat ženské publikum přímo na svém hlavním programu. A to pětkrát týdně v hlavním vysílacím čase. Turecká telenovena Tisíc a jedna noc bude testem, zda české publikum dokáže tento typ seriálu ještě přijmout. Pokud bude odezva pozitivní, Nově se otevře snadná cesta k samostatnému kanálu pro ženské publikum. Na Barrandově jsou v plánování hodně daleko – na úterní tiskové konferenci se šéf Novy Jan Andruško netajil tím, že svůj pátý kanál by Nova mohla spustit ještě letos. Nejdřív chce ale vyvolat diskuzi ohledně digitálních licencí – požaduje totiž jistou pozici v DVB-T multiplexech i po roce 2012. Současné licence ji totiž garantují pouze dvě programové pozice, které uplatňuje pro kanály Nova a Nova Cinema.
DOPORUČUJEME: Nova chce rozvíjet pozici lídra, programově se moc neposune
Nova Cinema je efektivním low-costovým programem pro univerzální publikum. Najde Nova odvahu spustit i levný kanál pro ženy?
Kdo zaujme ženské publikum jako první?
Prima by si tedy měla pospíšit se spuštěním kanálu pro ženy, pokud chce ještě využít volný potenciál na trhu. Obsah i licenci už má, ohledně šíření signálu se ještě musí domluvit s Českými Radiokomunikacemi. Ale to by měla být ta jednodušší část. Důležitější budou finance a jejich návratnost. Pokud ale bude Nova rychlejší, manažeři Primy pak už budou jen těžko dohánět ujetý vlak. A v sázce je hodně – především množství ženských srdcí, které dají dohromady stabilní a věrnou skupinu divaček.
Nic ve zlém, ano, ženský kanál by pro televizi byl určitě levnější a asi i výnosnější, ale vraždil bych když čtu, že Prima měla vsadit na béčkovou stanici pro ženy s levnýma sra*kama, na úkor kvalitního Coolu, kterej nám závidí i okolní státy. Chápu, jak to myslíte, ale i Prima raději opustila od ekonomicky výnosnější televize a raději vsadila na kvalitu, drahé akvizice a budování značky rozmazlováním si diváka tou nejlepší světovou tvorbou, než aby tady vybudovala další zbytečnej kanál jako je Nova Cinema, nebo na Slovensku Doma a JOJ+. A ono se to vyplatilo, Cool je mezi lidma do 18 let druhou nejsledovanější televizí v zemi a hlavně díky němu značka Primy neuvěřitelně stoupla nahoru. A ohledně ženského kanálu, ten ať si pro mě za mě spustí taky, ale hlavně ať nechají Cool, protože to je bezkonkurenčně nejlepší stanice v Česku.
Chápu, že se Vám Prima Cool líbí, je to skvělý produkt. Nicméné pokud bereme televizi jako formu podnikání (a vlastníci Primy to tak určitě berou) tak z tohoto pohledu jde o produkt velice neefektivní. Proto jsem psal, že ženský kanál by byl pro Primu rozhodně lepší investicí. Ale jinak smekám klobouk pokud jde o Cool, tam jsou ty investice skutečně vidět.
Ano, já hned věděl, jak je to myšleno a souhlasím s tím. Na druhou stranu mi tyto ekonomické úvahy trochu vadí všeobecně (ne jen v tomto článku), protože já jako divák jsem samozřejmě rád za kvalitní Cool než nízkonákladový Prima Klub, nebo co to má být ;) A jsem rád, že nakonec Prima vsadila spíše na budování značky dražším kanálem, než lacinou stanici plnou telenovel, která by sice byla ekonomicky výnosnější, ale zase by Primu hodila do kategorie ženská televize, jako bývala dříve.
Souhlasím, Cool se prostě poved a i když nespadám do oné cílové skupiny, koukám na to skoro pořád. Prostě pecka.
Jsou různé pohledy na úspěšnost Prima COOL. Prima měla velmi slabou image. Její značka jen stěží mohl abýt kdy dříve takzvanou love mark. Prima měla vždy zájem prodávat rekalmu v jednom balíku pro více kanálů. Kdyby první do rodiny kanálů přidala levný kanál pro ženy. Ušetřila by o něco více, než když jej vybuduje až po několika letech. Jenže samotné jméno Primy by bylo nadál evelmi laciné. Lidé by ke značce televizní skupiny měly nadále chladný vztah. Nebyly by věrní. Aprima si dal azacíl naučit diváky dívat se na programy Primy pravidelně. Aby nebyly náhodnými diváky. A třeba prima COOL s velmi věrnými diváky zvyšuje průměr věrnosti a empatiím k celému portfoliu skupiny. S věrnými diváky se lépe pracuje, lépe se prodávají. A levné kanál ypřijdou a budou se k Primě a Prima COOL postupně nalepovat.
Zdá se Vám ještě pořád Prima hloupá? Nova love mark byla dávno. Prima ten nádech získává skrz svůj kanál COOL. Vyšší náklady způsobené dražšími aktivizacemi se vyrovnávají nutností vyšších nákladů na marketing. Hlavní komerční program už dnes nedokáže v ostré konkurenci když každý dělá to samo vybudovat silnou, emocemi nadupanou značku. A to není jen o ceně kupovaných programů.
R1 televizeVysočina naní od věci , ale prima na její rozvoj kašle