RECENZE – Má to být dojemné a je to dojemné. Přesně to mě napadlo při sledování prvního dílu novinky televize Prima s názvem Životní úklid. Jde pochopitelně o licenční reality show, jak už se stalo u většiny novinek na našich obrazovkách zvykem. Jde v podstatě o pořad, který staví na osvědčených principech, a i proto by mohl mít šanci v programových plánech Primy nějakou chvíli vydržet. Zvlášť jestli se podaří hlavní programový záměr, tedy porazit veřejnoprávní doják číslo jedna Pošta pro tebe. Právě proti ní je totiž primácká novinka nasazena.
Přestavba bytu, při které si zabrečíte
Jedna z věcí, která spolehlivě funguje, je cokoli u čeho si divačky v neděli odpoledne, při kafíčku mohou zaslzet. Tuto podmínku splňuje Životní úklid bezezbytku. Jde sice o formát, který je do značné míry podobný všem show o bydlení, v nichž účastníkům do bytu vnikne hromada dekoratérů a překope jim bydlení od základu, ale Životní úklid přidává navíc ještě prvek osobního, dostatečně tragického příběhu účastníků. V rámci prvního dílu, který Prima odvysílala poslední říjnovou neděli, byla touto tragédií v životě účastnice pořadu, smrt jejího manžela.
NENECHTE SI UJÍT: Prima od nového roku obětuje hlavní kanál a odstřihne regiony
Byť to zní značně cynicky, tak právě onen moment osobní tragédie je to, co ve většině pořadů vždy spolehlivě zafunguje. Divácký hyenismus je v tomto ohledu spolehlivým lepem, který má potenciál k pořadu přitáhnout.
GLOSA: Je to taková Prima tečka za tou naší digitalizací
Zbytek pořadu je celkem standardní show o přestavbě bytu. Vše začíná seznámením s bytem, který je pochopitelně dostatečně vybydlený, a přes vyklízení věcí pokračujeme až ke klasické přeměně na moderní, mírně neosobní ratejnu. Jediným prvkem, který stojí výrazněji za zmínku je přebírání majetku vyklizeného z bytu účastníkem a „boj“ s moderátory pořadu o každou osobní věc.
DOPORUČUJEME: Nový filmový zákon může změnit trh s televizní reklamou
V rámci Životního úklidu totiž tým pořadu vynosí všechny věci z bytu a účastník vybírá, které chce do bytu vrátit a které ne. Pravda, kdyby mi podobným způsobem někdo prohlížel osobní věci, asi bych neodolal pokušení fyzického útoku.
Všechny staré věci jsou krámy. Starožitník by občas zaplakal. (foto: Prima TV)
Bude fungovat drsný moderátor?
Právě co se vyklízení týče je ale pořad tak trochu nejednoznačný. Na jednu stranu se formát snaží i o mírné charitativní vyznění, když věci, které se účastník rozhodně oželet, skončí v improvizovaném bazaru, jehož výtěžek jde na nějaký dobročinný účel. Ovšem na druhou stranu, věci, které se neprodají, jdou všechny hezky do jednoho kontejneru. Po nějakém třídění ani památky. Zkrátka, pokud už má pořad působit i jako mírná rychlošípovina, potom by chování hodné hodných hochů mělo jít do důsledků. Detail, jakým bylo v prvním dílu rozbití vyhozeného monitoru jedním z moderátorů, tento nesoulad už pouze podtrhuje. Nehledě na to, že monitor lze tuším pokládat za nebezpečný odpad a nakládání s ním je tedy upraveno zákonem.
AKTUÁLNĚ: V územní oblasti Jeseník končí 31. října analogové vysílání
Mírnou otázku ve mě vzbudil i výběr moderátorů. Kombinace Bendová Zeller sice není teoreticky úplně špatná. Tvoří rozhodně zajímavý protiklad, který může podobný pořad velmi pěkně okořenit, jenže si nějak nejsem jistý, že bude ono okořenění fungovat právě v případě Životního úklidu. Cílová skupina pořadu totiž může mít mírný problém s živlem jakým je Martin Zeller. Jde sice o zkušného moderátora, který si, kromě dlouhodobého angažmá v rádiu RockZone, vyzkoušel i působení na veřejnoprávní obrazovce. Jenže Martin Zeller rozhodně není typem, který by korespondoval s vyprazdňováním slzných kanálků divaček.
Moderátorská dvojice je postavena na principu drsný moderátor, citlivá moderátorka. (foto: Prima TV)
Konečně zvládnutý product placement
Životní úklid si ale zaslouží jednu výraznou pochvalu. Jde totiž o jeden z pořadů, v němž můžeme vidět relativně dobře zvládnutý product placement. Realizační tým upustil od zbytečných, do pořadu nezapadajících narážek na sponzory a místo toho zvolil relativně nenápadné, ale o to funkčnější umístění produktů do přirozeného běhu pořadu. Ano, tak nějak by mohlo vypadat rozumné použití product placementu, které neznechutí diváky v prvních pěti minutách.
SOUVISEJÍCÍ: Stream.cz v útlumu, potichu z něj mizí televizní stanice
Celkový úspěch Životního úklidu ale záleží především na to, nakolik se mu podaří přilákat diváky, kteří opustili Poštu pro tebe, případně kolik dalších diváků veřejnoprávnímu dojáku číslo jedna přetáhne. Oba pořady totiž nejen že útočí na velmi podobnou cílovou skupinu, ale především běží téměř přesně proti sobě.
PSALI JSME: Nový sitcom “Mrtvoly” na TV Prima zaujal
Stejně jako u valné většiny programových novinek poslední doby mě u Životního úklidu mrzí jedna věc. Opět jde o licenční podívanou. Bylo by úžasné, kdyby alespoň občas zapracovali tuzemští kreativci. Třeba by časem vznikl formát, který by bylo možné naopak prodat do zahraničí. Zatím ale náš televizní průmysl kopíruje většinu ekonomiky a staví na systému levně nakoupit, draze prodat.