Televize Prima může po několika letech vyjít ze stínu Novy. Nedávno k tomu učinila první krok, když se rozhodla posunout pěveckou soutěž X-Factor o několik měsíců, aby se tak vyhnula přímému střetu s Česko Slovenskou SuperStar na Nově. Jak zareaguje na podobný krok Nova? Připraví na příští podzim další velkolepou šou nebo přenechá Primě iniciativu?
Neprávem vnímána jako ta slabší
Komerční dvojka Prima je v posledních letech neprávem vnímána jako ta slabší. Do programu investuje výrazně více peněz než v minulosti, zejména od vstupu skandinávského investora MTG před čtyřmi lety, a dokáže zaujmout publikum mnoha zajímavými formáty. Pokud se podíváme na programové schéma obou televizí v posledních letech, neubráníme se dojmu, že na Nově se šetří, zatímco Prima investuje. Jejím výrazným handicapem je ale slabší vnímání značky, což ji někdy předem odsuzuje do role outsidera.
Zatímco na Nově je díky významné síle značky i nízkorozpočtový pořad „odsouzen k úspěchu“, musí Prima o přízeň diváků tvrdě bojovat vyššími investicemi, a ani to jí automaticky nezaručuje, že nad Novou zvítězí. Jasně se to projevilo na příkladu dvou talentových šou. Zatímco Prima investovala do osvědčené licence Česko Slovenského Talentu, Nova vyvinula vlastní variaci pod názvem Talentmania. I když bylo provedení obou pořadů odlišné, a subjektivně vyšší kvalita byla vidět na Primě, Nova dokázala díky své značce držet krok a účinně oslabovat svého soupeře.
Vlastní produkce Novy na minimu
Talentmania byla přitom jedním z mála vlastních formátů, do kterých Nova investuje. Kromě tradičně silných seriálů a zpravodajství totiž moc jiných původních formátů neprodukuje. Prima naproti tomu rozjíždí jeden pořad za druhým, a i když je úspěch mnoha z nich přinejmenším diskutabilní, snaha se cení.
Je otázkou, jak dlouho ještě může Nova těžit z pouhé divácké setrvačnosti. Kromě Primy ji totiž v digitální éře může stíhat i plnoformátová televize Barrandov, jenže i v jejím případě jde zatím o sázku na filmové a seriálové jistoty z minulosti. Major Zeman, Žena za pultem nebo další relikvie socialismu můžou fungovat dnes, ale nemusí být aktuální za několik let.
Sázka na talenty se Primě osvědčila. Mohla ale dosáhnout většího úspěchu, kdyby ji Nova neoslabila levnějším formátem vlastní výroby. Foto: TV Prima
Na Palmovce si každopádně uvědomují, že nemá cenu jít do přímých formátových střetů s Novou. A tak se Prima v případě talentové soutěže X-Factor, která měla běžet přímo proti Česko Slovenské Superstar, rozhodla na poslední chvíli couvnout. Pro diváka je to jen dobře, konečně bude mít na výběr z více programů a nebude muset na dvou největších soukromých televizích sledovat fakticky tentýž pořad.
Rozhodne nostalgie ze skončení SuperStar?
Prima tak může příští rok na podzim využít nostalgie části diváků ze skončení SuperStar a nabídnout jim pokračování v podobě příbuzného X-Factoru. Otázkou je, zda podobná nostalgie ještě zafunguje. Většina národa si dnes vybaví jména vítězů i poražených z první série české SuperStar a rovněž i z premiéry Česko Slovenské Superstar. Kdo z vás si ale pamatuje všechny finalisty z druhé nebo třetí série? Takových lidí asi moc nebude.
X-Factor tak může paradoxně mnoho získat i ztratit tím, že bude navazovat na druhou Česko Slovenskou Superstar. Nicméně z pohledu Primy je pozitivní, že hodlá jít vlastní cestou a nenechá si od Novy diktovat programové priority. A pokud by se jí v budoucnu podařilo vylepšit marketing, nemusela by se podobných útoků ze strany Novy tolik bát.
Dobrý den,
dovolím si poznamenat, že Nova investovala do Talentmanie ( 141 817 217 Kč) více peněz než Prima do Česko Slovenského Talentu (80 000 000 Kč). Máte tam chybu.
Děkuji za upozornění. Můžete ale prosím upřesnit, z čeho vycházíte? Podobná investice se rozhodně neprojevila na kvalitě, a sama Nova nemá ve zvyku jít do tak nákladných projektů, když existují levnější alternativy. Zvláště v situaci kdy chce svou Talentmanii distribuovat i na další trhy.
S Primou je to nadále špatné … nic poutavého tam nedává. A v blafech se ještě opičí po Nově, ach jo.