Obě komerční televize nasadily v posledních týdnech do vysílání pěvecké soutěže. Na českém trhu nic neobvyklého. Neobvyklý je však jejich rozdílný výkon. Zatímco Hlas má pravidelně 800-tisíc diváků, X-Factor stěží překračuje 400-tisícovou hranici. Kde hledat příčinu tohoto stavu?
Skupina Prima nedávno vyměnila svého generálního ředitele Martina Konráda. Do vedení se vrátil Marek Singer, který před dvěma lety díky dobrým výsledkům povýšil na viceprezidenta vlastníka Primy pro střední a východní Evropu. Nyní se vrací i přímo do vedení FTV Prima, aby zvrátil nešťastný trend. Zatímco loni měla Prima nejvyšší příjmy a odvysílala nejvíce reklamy ve své historii, letos má problémy. Nova se totiž s novým vedením vrátila k normální obchodní politice a Prima hledá způsoby, jak jí účinně konkurovat.
Fenomén Nova
Právě v případě dvou pěveckých soutěží se však ukazuje, že Nova má i dnes u diváků takříkajíc „pole position“. To znamená, když obě televize vysílají takřka totéž, u diváků má navrch Nova – v případě Hlasu vs. X-Factor dokonce dvojnásobně.
Větší divácká přitažlivost u formátu Hlas Česko Slovenska lze do jisté míry připsat i tzv. „fenoménu Nova“. Síla značky první komerční televize ve střední Evropě jednoduše táhne víc. I kdyby si obě televize své formáty nyní prohodily, Nova by určitě měla víc diváků se svým pořadem než Prima. Sama má totiž ve svém vysílání víc osvědčených stálic, kterými dokáže udržet nejen dlouhodobou pozornost diváka u svého programu, ale i dlouhodobou přízeň ke své značce. A to zřejmě rozhoduje i v tomto případě.
Hlas překonává zavedený seriál Primy, X-Factor nemá šanci
Výše uvedené konstatování lze ilustrovat i na výsledcích obou formátů vůči zavedeným seriálům konkurence. Hlas jde každou středu přímo proti seriálu Cesty domů, který je vlajkovou lodí dramatické tvorby TV Prima. I přes solidní výkon tohoto seriálu má Hlas vždycky o několik tisíc diváků víc. Hlas fakticky přímo oslabuje nejsledovanější seriál Primy, zatímco v neděli nemá pěvecká soutěž Primy prakticky žádnou šanci proti Doktorům z Počátků na Nově.
Zde můžeme hledat i příčinu neúspěchu X-Factoru. Je to ve zvyku většiny diváků sledovat v neděli večer novácký seriál. Podobná skupina diváků ale paradoxně dává přednost pěvecké show Novy před původním seriálem Primy. I když včerejší vysílání dopadlo z hlediska dosavadních výsledků nadprůměrně a shlédlo jej něco málo přes půl milionu diváků, programové oddělení Primy by na tuto situaci i tak mělo urychleně reagovat, jinak bude hranice 400-500 tisíc diváků přibližným maximem toho, co ještě lze s tímto formátem dosáhnout.
Přesycenost talentovými soutěžemi
Opomenout nelze ani přesycenost českého diváka talentovými soutěžemi. Měli jsme zde několik sezon SuperStar, už jeden X-Factor i Hlas, mezitím Talentmánii a poměrně nedávno i Česko Slovensko má Talent. Česko-Slovenský trh je však poměrně malý na to, aby vygeneroval dostatek nových tváří, které by mohly diváka zaujmout. A tak oba pořady v očích diváků logicky upadají do určitého stereotypu a publikum následně dává prostor jinému obsahu.
Tento fakt by si měly televize uvědomit, než v příštích sezonách nasadí další řady téhož. Jenomže bez osvědčených licencovaných formátů budou mít kreativní ředitelé televizí problém, jelikož možná ani nevědí, čím jiným by mohli diváka oslovit. A do nejistých experimentů s novými původními formáty se žádná z tuzemských televizí moc nehrne.
Na druhou stranu, dříve nebo později budou muset televize začít víc riskovat i s novými pořady. Aby měly alespoň malou naději, že jim v příštích sezonách nebudou ubývat diváci.
Myslím, že poslední část tohoto článku bude tím pravým důvodem… Skutečnost, kterou si programové oddělení nepřipouští – že diváci už mají dost těhlech… „něco“ má talent. Ono jak se řiká: čeho je moc, toho je příliž ;-) a rozhodně tomu poklesu diváctva nepomůže i sebelepší kulisárna ve studiu ani „značka“ popularity (především v USA)
Jenže…. co naplat… Pokud budou v programových odděleních lidé s průměrným věkem 30-35let tak se nic v myšlení nezmění a POUZE nízká sledovanost pak „zázračně otevře oči“ ;-)