Problematika zvýšené hlasitosti reklamních bloků se dostala na jednání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Regulační orgán reagoval na několik desítek stížností diváků, jimž se nelíbí nepřiměřená hlasitost oproti běžnému programu. Rada předá podnět příslušnému výboru poslanecké sněmovny. Dále se zabývala na zařazování reklamy do vysílání.
Fenomén hlasité reklamy RRTV nemůže řešit
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) řešila problematiku hlasité reklamy. „Jedná se o fenomén, který Rada není kompetentní řešit, jelikož jí to stávající česká právní úprava neumožňuje. V tomto duchu Rada informuje i stěžovatele z řad diváků. Rada si ovšem uvědomuje, že jde o reálný vážný problém, který není možné přehlížet,“ napsala RRTV v tiskové zprávě.
K TÉMATU: RRTV: ČT1 a ČT24 už nesmí vysílat reklamu
Dle RRTV se přitom jedná o hledisko, které lze zachytit v legislativě, stalo se tak už v několika státech Evropské unie – například už na Slovensku. RRTV tudíž oslovila volební výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR se žádostí, aby se problematikou hlasitých reklamních sdělení zabýval, respektive zajistil iniciativu změny zákona.
Čeští televizní provozovatelé se už několikrát vyjádřili s tím, že hlasitější reklamy jsou spíše jen pocitem divákům, jelikož reklamní bloky jsou většinou zařazovány ve chvíli, kdy je zvuková intenzita nižší (například tzv. zatmívání).
Obtěžuje vás hlasitá reklama? A je vůbec hlasitější než „běžný“ pořad?
Divákům se nelíbí nový trend zařazování reklamy, je v mezích zákona
RRTV oznámila v tiskové zprávě, že se zabývala dalším, novým fenoménem. „Diváci s nepochopením přijímají nový trend, zejména ve vysílání programu Nova, kterým je zařazování prvního reklamního bloku krátce po začátku pořadu.“ RRTV situaci pečlivě monitoruje, nicméně objem reklamního času, do něhož se nepočítá self-promotion (autoanonce na vlastní pořady), zůstává 12 minut v jedné vysílací hodině.
Od 1. června 2010 je v novele zákona odstraněna klauzule o minimálně dvacetiminutových odstupech mezi jednotlivými bloky. „Jakým způsobem bude reklamu vkládat a v jakých intervalech, je již pouze na jeho uvážení,“ upozorňuje RRTV a doplňuje: „Diváci mohou nabýt dojmu, že součet stopáží přerušení pořadů v dané hodině byl vyšší, než povoluje zákon.“
ROZHOVOR: Přísnější regulace reklamy u silnic se neobáváme, říká šéf společnosti Media channel
Podobnou strategii, jakou využívá TV Nova, znají velmi dobře německé, ale i slovenské komerční televize. Ty totiž zpravidla mezi dvěma pořady nezařazují reklamu, nýbrž ji vkládají krátce po začátku, resp. těsně před koncem. „Provozovatel namísto toho, aby reklamu nakumuloval před začátek pořadu, jak činil dosud, raději přemístí reklamní blok do pořadu samotného. Tento postup mu zajistí, že si pro svůj pořad podchytí diváka, který by mu jinak mohl přepnout na jiný program, u něhož by již zůstal. Začne-li divák sledovat určitý pořad, je riziko, že přejde k jinému programu, minimalizováno,“ přibližuje stížnosti diváků RRTV.
Nicméně dodává, že se neděje v rozporu se zákonem: „Tato strategie, jakkoli je agresivní a snižující divácký komfort, ovšem není v rozporu se zákonem. Provozovatel pouze v maximální míře využívá možnosti, které mu dává zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání po jeho novele účinné od 1. června 2010.“
Ano.. reklamy jsou podstatně hlasitější než samotný pořad záměrně, protože si zadavatelé mylně myslí, že když reklamy „řvou“ lidi je o to víc budou sledovat ;-)
Naopak, lidi znechuceně místo snížení hlasitosti přepnou TV jinam (kde reklamy zrovna neběží) a pokud je „jinde“ pořad zajímavý, zůstanou tam. takže shrnuto – pro zadavatele reklam je vyšší hladina zvuku kontraproduktivní a pro TV společnost defacto také, protože divák odejde na jiný program…
Kdo chce kam, pomožme mu tam :-)))))
PS: to co dělají na Markíze už raději komentovat nebudu. Nechci být vulgární ;-)
PS2: co začíná navíc diváka iritovat je vzrůstající počet tzv.sponzorů pořadů za sebou před uvedení filmu. (ze začátku byl jediný sponzor, a nyní pomalu 3-4. Za rok jich bude 10???)
Kdepak žádný pocit …. zapojte si tam nějaký VU a uvidíte jak bude lítat jak blázen u reklamy. myslím si, že by to neměl být problém to dát na cca úroveň hraného filmu. Všechno jde když se chce. Ono se ale nechce a je lepší a snadnější si dát nohy na stůl a neřešit to.
Ovšem nemile mě ale překvapil německý DAB … tam to taky hraje v různých sílách ty písničky a je to protivné když další začne řvát silněji a ta předchozí se musí zase více zesílit. Nějaká Normalizace tu chybí …
To nevím, to ječení znám spíše z českého FM. Já chytám celoněmecký mux a Absolut rádio ani LoungeFM tam žádné reklamy nemají ani žádné ječící hloupoučké moderátoy, tam prostě jen v klidu hrajou, jednou za hodinu tak maximálně řekne někdo 2 minuty zprávy, celem tak asi 3 nejzákladnější informace a události a zase jen pohodově hrajou. A na LoungeFM tam neříkají vůbec nic, jen jednou za více hodin větičku, že posloucháte relaxační rádio. Čili žádné hloupoučké uječené opice ani žádné reklamy. Ale Bavoráci to mohou mít jinak. A je fakt, že ten BOB reklamu má a ten mi nesedí, tam už to příliš připomíná české uječené stanice. Tedy i reklamy i ječící moderátoři.
Mluvil jsem José o písničkách za ssebou v různé intenzitě v DABu …. konkrétně je tomu tak např. na Bayern Plus. Na FM to asi nedělá, no nevím.
Tak s tím jsem se snad ještě nesetkal, že by hrály někde písničky za sebou v různé intenzitě. Co mi celkem dost vadilo, když jsem před lety poslouchal hodně rádia z DVB-S, tak každá ta stanice měla jinou intenzitu jako taková, čili jak jsi přecvakl na jinou, musel jsi vždy hned zesilovat nebo zeslabovat, ale že by pak měly ony samy o sobě nevyrovnaný proud, to ne, ale ty rozdíly mezi nimi byly dost šílené.
Ano ano, to je ono.