Skupiny Nova a Markíza definitivně oznámily, kdy přestanou být k dispozici divákům s jejich původními verzemi. Markíza a její stanice budou definitivně staženy z trhu k 1. březnu. V nabídce kabelových a satelitních operátorů v ČR legálně zůstane pouze omezená verze hlavního kanálu Markíza International.
Nova s Markízou určily závazný termín pro operátory
Obdobný krok připravuje i Nova na slovenském trhu. Ta hodlá stáhnout svůj hlavní kanál a programy Nova 2, Nova Cinema, Nova Action a Nova Gold ze slovenského trhu. Tamním operátorům ponechá pouze Novu International s vlastní tvorbou a sportovní kanály Nova sport 1 a Nova sport 2, které vlastní vysílací práva i pro slovenský trh.
Čeští a slovenští diváci tak přijdou o možnost sledovat původní verze českých a slovenských stanic na jiných trzích. Jediný způsob, jak se v ČR dostat k programům Markízy, JOJ a dalších slovenských skupin, je pořízení slovenské satelitní karty. Obdobným způsobem budou postupovat i diváci na Slovensku, kteří budou mít zájem o plnohodnotné české programy.
Nova neefektivně bojuje za vypnutí svých kanálů na Slovensku. Řešením je změna přístupu
ANALÝZA – Televize Nova má na Slovensku značnou popularitu a navíc zde působí její sesterská stanice Markíza. Svou přítomnost na Slovensku by tedy nemusela vnímat jako překážku, ale především jako příležitost.
....Z nynějších změn mohou profitovat satelitní operátoři. Hranice je neomezují
Před 10 lety bylo v satelitní branži normální, pokud divák v ČR a na Slovensku vlastnil dvě satelitní karty – jednu pro české a druhou pro slovenské programy. Technicky totiž není problém přijímat české programy na Slovensku a slovenské v ČR. Postačí k tomu běžné vybavení pro satelitní příjem – nutná je pouze aktivní přístupová karta pro daný stát.
Problém ale může nastat u kabelových operátorů. Ti se dostávají do nevýhody, jelikož technicky nejsou schopni zprostředkovat „přesah“ signálu do druhého státu. Reálně tedy hrozí, že část diváků opustí kabelovku a pořídí si satelit.
Gentlemanská dohoda už neplatí. České a slovenské televize si hodlají konkurovat programem i reklamou
Před sedmi lety ohlásili zástupci českých a slovenských televizí neformální dohodu o nekonkurenci. Nyní ale televizní manažeři hledají možnosti dalších příjmů a pouští se do expanze. Sousední trh může být zdánlivě lehkou kořistí.
....Prima už vysílání na Slovensku ukončila, pokračuje s kanálem Prima PLUS
Své působení na Slovensku před několika dny ukončila televizní skupina Prima. Ta se s operátory domluvila na stažení svého hlavního kanálu a nahrazení verzí Prima PLUS. Tematické stanice Primy ale v nabídkách některých operátorů zůstaly.
Ambicí Primy je do jednoho roku získat podíl na sledovanosti ve výši dvou procent. Prozatím se pohybuje na 0,1-0,2%. Sledovanost ale nemusí být pro Primu PLUS klíčová, jelikož na Slovensku působí jako placený program. Důležitá je tedy co nejširší dostupnost a s tím související přímé platby od operátorů za každou pokrytou domácnost.