POSTŘEH – BBC letos nasadila první ročník pěvecké soutěže The Voice, kterou znají i čeští a slovenští diváci pod názvem Hlas Česko Slovenska (vysílá TV Nova a TV Markíza). Výsledky jsou rozpačité, soutěž se několikrát musela stěhovat (vysílací čas se posouval mezi 18. a 19. hodinu v sobotu). A to původně sváděla rovný boj s pořadem Britain’s Got Talent (TV Prima a TV JOJ uvedly jako Česko Slovensko má talent). Autor formátu nyní vede jednání s veřejnoprávní BBC o druhé sezóně a možné spin-off v podobě dětské verze.
Sledovanost prvního ročníku pěvecké soutěže The Voice na BBC je podle oficiálních vyjádření veřejnoprávního provozovatele „mírným zklamáním„, připustil to i sám tvůrce projektu John de Mol, který dle britského tisku uvedl, že show „má stále dobrou sledovanost, přesto by mohla být lepší„. Teď vede jednání s představiteli BBC o druhé řadě, do níž by implementoval několik úprav. Dokonce se vedou jednání o dětské verzi (The Voice Kids).
The Voice odstartovala na BBC 1 letos v březnu se sledovaností 8,4 milionu diváků. Při úvodním vydání mu částečně konkurovala i soutěž Britain’s Got Talent. Ta sice měla sledovanost 9,3 milionu, v době, kdy se ale obě show časově kryly, vítězila právě The Voice. Zatímco úvodní fáze „naslepo“ byla úspěšná, duelová část už ztratila přízeň obecenstva, to se zúžilo na 5,6 milionu.
Problémové jsou živé přenosy, škodí i u nás
Poslední semifinálové klání už sledovalo pouhých 4,5 milionu (přímé přenosy vysílá BBC 1 v sobotu po 19. hodině), nedělní vyhlášení výsledků přilákalo k obrazovkám o 200 tisíc diváků více. Podobný problém má i česko-slovenská verze Hlasu, s níž příšla letos sesterská dvojice TV Nova a TV Markíza, souboje dvojic zpěváků a semifinálová kola (která ze záhadných důvodů česko-slovenská verze označuje jako finále) na publiku též ztrácí.
Na snadě je úvaha, proč tomu tak je. Právě část semifinálových (chcete-li finálových) kol je velmi podobná s pěveckými formáty SuperStar nebo X Factor a diváci už mohou být poněkud znaveni neustálým omýláním téhož. Česko-slovenské verzi patrně také příliš neprospělo ani složení poroty. Zatímco Britové sledovali pomyslné zápolení mezi týmy sira Toma Jonese, Jessie J., Dannyho O‘ Donoghue a Will.i.am. (člen Black Eyed Peas), české a slovenské diváky čekala jména různých kvalit, Josef Vojtek si ještě shovívavost ještě zaslouží, úspěchy nelze brát ani Rytmusovi. O Michalu Davidovi pomlčím. A taktně pomlčím i o Daře Rolins, kdo ví, zda by bez vztahu s jiným porotcem do křesla usedla.
Samotný autor John de Mol si je vědom slabin živých přenosů a úpravy chystá i v domovském Nizozemí, v němž se The Voice stal nejúspěšnější talentovou show v historii. Do živých přenosů zahrne několik nových prvků, které ovšem zatím nechce blíže specifikovat.