Nebývalý spor v Asociaci televizních organizací, jež se rozhořel po nesouhlase televize Nova s realizátorem elektronického měření sledovanosti, může mít citlivý dopad na budoucnost jednotného měření na českém televizním trhu. Dočkáme se v budoucnu více než jednoho průzkumu televizní sledovanosti? A půjde většina trhu s Novou nebo s dalšími televizemi?
Sporné výběrové řízení
Spor o peoplemetry souvisí s tendrem na nového realizátora elektronického měření sledovanosti. Dosavadní společnost Mediaresearch by měla podle názoru většiny členů Asociace televizních organizací pokračovat ve své práci i v budoucnu. Nova ale prosazuje jiného realizátora – tedy přesněji bojuje za to, aby se zopakoval tendr, jež nedávno vygeneroval pouze jednu společnost. Mediaresearch jako jediná splnila všechny podmínky, ostatní společnosti byly z tendru vyřazeny předem buďto pro formální chyby nebo překročení maximální zadávací ceny za průzkum.
Nova se posléze postavila na odpor a začala jako jediná prosazovat vypsání úplně nového tendru, s čím by pochopitelně nesouhlasila vítězná společnost Mediaresearch. A problém s podobným řešením mají i další členové asociace v čele s Českou televizí a Primou. Nova tak zůstává osamocená ve svém postoji a není tak úplně jasné, proti čemu vlastně bojuje. Společnost Mediaresearch měří český televizní trh od roku 2003 a dosud spolupráce obou stran fungovala na standardní úrovni. Měření sledovanosti nevykazovalo výraznější nedostatky oproti všeobecně přijímaným standardům a Nova v minulosti vůči Mediaresearch nedávala najevo žádné výhrady.
Bude na trhu víc než „jedna měna“?
Jde tedy o spor vesměs ideologický. Vůdčí pozice Novy na televizním trhu pozvolna slábne a lídr trhu cítí, že se v tomto sporu rozhoduje i o jeho budoucnosti. Jakékoliv zpřesnění současného měření sledovanosti by mohlo vést k oslabení Novy do budoucna. I proto může volba realizátora průzkumu sehrát klíčovou roli v dalších letech.
Otázkou je, co se může stát, pokud se Nova s dalšími členy asociace nedohodne na novém realizátorovi průzkumu. Společnost Mediaresearch může v provizoriu pokračovat s výzkumem ještě v letošním roce. Nicméně v budoucnu lze očekávat, že na trhu nemusí být jenom „jedna měna“. V sousedním Polsku například existují dvě na sobě nezávislá měření sledovanosti a podobnou cestou by se mohla vydat i Nova na českém trhu. Pak by bylo na dalších účastnících trhu – především mediálních agenturách – ke kterému měření se připojí.
DOPORUČUJEME: Nova vyměnila kolečka za čtverečky a vyrovná se benzínce
Pozice televize Nova už přestává být neohrozitelná. Platí to i pro vlajkový pořad Televizní noviny, který v příštích měsících dozná výrazných změn. Screenshot – RadioTV
Zaváží síla samotné Novy vůči ostatním televizím?
Nova má i dnes poměrně silnou pozici. Nelze ale očekávat, že s ní automaticky půjdou i další subjekty. Neohrožená pozice lídra z let devadesátých je už dávno pryč. Nově dnes vyrostla silná konkurence nejen u Primy, ale výrazný tlak lze čekat i ze strany České televize, kterou nyní zosobňuje ex-Novák Petr Dvořák. Pokud se tedy Nova v otázce elektronického měření sledovanosti rozhodne jít vlastní cestou, nelze čekat, že by si výrazně polepšila.
Pokud má mít jakékoliv měření sledovanosti legitimitu, musí korespondovat i s případným dalším obdobným průzkumem na trhu. Pokud by se čísla Novy a jiných televizí ve dvou průzkumech výrazně lišila, televiznímu trhu by to moc nepomohlo. A Nova jako lídr by na to nejvíc doplatila.
Pro negativní příklady nemusíme chodit daleko. Na sousedním Slovensku, kde se až do roku 2004 měřila sledovanost zastaralými papírovými průzkumy, vykazovalo měření komerční Markízy a veřejnoprávní STV zásadní rozdíly. U některých pořadu šlo o rozdíl až jednoho milionu diváků. Elektronické měření tyto rozdíly odstranilo a zavedlo na trhu jednotné a respektované hodnoty. Pokud by se český trh od jednotné měny odvrátil, způsobilo by to značný chaos ve výsledcích a mohlo by to v konečném důsledku znamenat ztráty pro celý televizní trh. Snad si to na Nově uvědomují.