Do televize Nova se po pěti letech vrací původní investor, americká společnost Central European Media Enterprise (CME). Zeptali jsme se zástupců konkurenčních stanic, mediálních zastupitelství, analytiků českého mediálního trhu i představitelů dalších médií: Jak se projeví prodej TV Nova společnosti CME na této televizi a na českém mediálním trhu?
Článek průběžně doplňujeme o další reakce, které můžete zasílat na adresu autora
Jiří Hojgr, jednatel Galaxie sport: Domnívám se, že tento krok: posílí pozici TV Nova na českém mediálním trhu. Přinese s sebou jisté změny náplně programu. Bude posilovat globální charakter televize. Zintenzivní aktivity TV Nova v oblasti digitálního terestrického vysílání. Na českém mediálním trhu: zostří konkureční boj celoplošných televizí. Přinese změny na trhu reklamního času. Nevím zda negativně či pozitivně bude působit v procesu digitalizace?
Jiří Balvín, generální ředitel televize Óčko:
Gigant jménem PPF se nikdy netajil tím, že kupuje televizi Nova za účelem zhodnocení, tedy následného prodeje. Pracoval jsem v roce 1999-2000 pro CME a lidé znající pana Ronalda Laudera vždy říkali, že tento pán nikdy boj o navrácení televize Nova nevzdá a že se bude chovat jako Štefan Wiesenthal. Bude mu prý jedno, zda to bude trvat několik let, ale že Novu dostane zpět. Nyní se tedy tyto prognózy splnily a z pohledu historie to zase tak dlouho netrvalo.
Na televizi Nova i na českém mediálním trhu se to, podle mého názoru, projeví pozitivně.PPF si dala hlavní úkol – „vyčistit“ majetnickou strukturu a připravit hezký „balíček“ na prodej. To se jí stoprocentně podařilo, ale příliš se nevěnovala programovému a technickému rozvoji – digitalizaci. Doufám, že toto se nyní změní a Nova se znovu „správně“ rozjede.
Martin Dvořák, generální ředitel Prima TV:
Je pravděpodobné, že se skupina kolem televize Nova posílená o velmi silného finančního partnera s velkou televizní zkušeností může projevit ve snaze o posilování pozice televize Nova a předpokládám, že se díky své síle bude pouštět i do dalších televizně mediálních projektů.
Leoš Pohl, předseda představenstva Czech Digital Group a majitel televize 24.cz:
Koupi TV Nova ze strany CME bych označil jako „návrat rodinného stříbra“, ale jako významný tah PPF především s ohledem na její vstup do CME. PPF tento krok umožní podpořit své zahraniční obchodní aktivity především v oblasti pojišťovnictví a zhodnotit svoji investici do televize výměnou národního TV broadcastera za středoevropskou TV síť.
Z hlediska profesního nebude mít tato verze prodeje takový význam jako v případě RTL. Na druhou stranu lze dosáhnout při přístupu k právům filmových knihoven a událostí významných množstevních slev s ohledem na působení CME v jiných zemích. TV Nova to umožní získat vedoucí pozici ve skupině CME, jak z hlediska nejen podílu na trhu a výše tržeb, ale i nových úspěšných formátů tak i způsobů řešení různých situací.
Michel Fleischmann, prezident Frekvence 1, Evropy 2 a RRM:
Jde o vnitřní záležitost firmy. Trhu se to momentálně netýká.
Radek Pokorný, prezident Rady pro reklamu:
Těžko odhadnout. Bude to záležet na tom, jestli budou s PPF dále spolupracovat či nikoliv. Pro budoucnost NOVY jsou totiž nyní nesmírně důležité úspěšné lobby activity (digitalizace, reklamní kvóty a pod.) a v tom byli pánové Šmejc a Dvořák doposud velmi úspěšní.
Michael Richter, generální ředitel Arbomedia Praha:
Asi je těžké hodnotit tak čerstvou informaci, o níž víme tak málo podrobností. Pro CME by to mohlo znamenat zajímavou konsolidaci jejich aktivit ve střední a východní Evropě a tím lepší (a snad i levnější) přístup např. k programovým knihovnám, či optimalizaci nákladů. Otevírá se také možnost spolupráce v rámci skupiny na česko-slovenském trhu. Jak ale budou řešeny konkrétní vazby v nové vlastnické struktuře, jaké jsou podrobnosti (podmínky) odkupu podílu a jestli oslabí některé vazby na jiné (nemediální) společnosti původního vlastníka na trhu, to se teprve dozvíme.
Jaroslav Plesl, zástupce šéfredaktora Lidových novin:
Bude velká legrace!
Štěpán Kotrba, Britské listy:
Jestli je pravda, co řekl šéf CME Michael Garin, že tržby CME se díky opětovnému nákupu televize NOVA zdvojnásobí, ačkoliv CME vlastní stanice na Slovensku, Ukrajině, v Chorvatsku, ve Slovinsku dvě a v Rumunsku dokonce tři, pak je to špatná zpráva. Protože zisk této dojné krávy českého mediálního populismu odplyne v rámci skupiny tam, kde je potřeba dobudovat globálněkonzumní návyky spotřebitelů. V TV NOVA snad ubyde modrého českého nacionalismu a přibyde americky vnímaného, byť liberálního internacionalismu. A pokud do televizního zpravodajství přijde znovu mediální mág Vávra, dočkáme se možná nějakého dalšího Sarajeva… Být členem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, jdu se z té vize určování vlastníků CET21 oběsit. Veselé vánoce! Miliardy už slaví…