Včerejší jednání sněmovního výboru pro kulturu nastínilo, jak by v budoucnu mohlo fungovat financování veřejnoprávní České televize. Uvažuje se, že od roku 2010 bude ČT bez reklamy, ale o své peníze nepřijde. Zvýší se koncesionářské poplatky.
Uvažuje se s částkou nejméně 120 korun (pokud nebude již zavedeno Euro), kterou by každý, kdo vlastní televizní přijímač, měl platit měsíčně. Prozatímní ředitel ČT Petr Klimeš soudí, že varianta bez reklamy je z „ryze ekonomického hlediska možná“ a dodává: „Lidé budou nuceni platit to, co by platit nemuseli, protože prostě existuje druhý zdroj (reklama).“ Nyní televizní poplatek činí 75 Kč, vláda ho chce navýšit o 20 korun a zároveň umožnit veřejnoprávní televizi navýšit objem reklamy z dnešního 1% na procenta tři.
Vládní novela ale v květnu narazila v poslanecké sněmovně na tuhý odpor opozice. Zvláště poslancům ODS se takovéto vize vůbec nelíbí, protože se domnívá, že by ČT především měla udělat pořádek ve svém hospodaření. Nejhlasitější odpůrci, poslanci občanských demokratů, Petr Pleva a Ivan Langer proto na jednání mediálního podvýboru nastínili své představy, které by nakonec mohly být kompromisním řešením. To spočívá na jednoduchém principu: Zvýšit poplatky, ubrat reklamu; nakonec nebude žádná.
Poplatek by se podle této varianty měl novelou zvýšit nejprve na 95 korun, v roce 2005 na 109 korun a od ledna 2010 na 121 korun. Reklama by se obdobně v několika krocích naopak snižovala. Ministr kultury Pavel Dostál (ČSSD) na základě této poslanecké iniciativy zpracoval komplexní pozměňovací návrh. Připustil, že by to mohla být cesta k tomu, jak novelu v parlamentu prosadit.
Zrušení reklamy v České televizi se ale bojí zadavatelé inzerce. Nemožnost zadávání reklamních kampaní do ČT by podle výkonného ředitele Českého sdružení pro značkové výrobky Jana Levory zlikvidovalo konkurenci na mediálním trhu. Někteří kritici ale soudí, že reklama dostává ČT do určité závislosti na inzerentech, což podle nich v případě veřejnoprávní televize není správné. ČT loni za reklamu utržila necelou miliardu korun, TV Nova 4,4 miliardy a Prima TV podle odhadů 1,6 miliardy korun.