Zdá se, že pro českou hudební televizi Óčko příští rok 2005 může být hodně nepříjemný. Vše totiž nasvědčuje tomu, že se připravuje rozjezd hudebního kanálu MTV Czech Republic. Navíc, vysílat se má z Prahy, a nikoliv z Británie, jako v případě Polska.
„MTV Europe je dobře rozvinutá, máme 13 národních programů. Zájem na expanzi už není natolik silný jako před dvěma lety. Když se objeví vhodný partner a dobré podmínky, tak se do toho pustíme i v České republice. Pro nás je klíčová spolupráce s místními partnery, např. v Polsku by to nešlo bez UPC. Takže i tady hledáme partnera, jenž má finanční zázemí, know-how a bude schopen zabezpečit fungování stanice,“ říká v rozhovoru pro ineternetovou verzi týdeníku Marketing&Media (M&M), zveřejněnou toto pondělí na serveru iHNed.cz, Dean Possenniski, manažer pro nové trhy MTV Europe.
Podle Possenniskiho MTV Europe už tři roky zkoumá český trh, který je údajně zajímavější než turecký, bulharský či slovinský. V Česku MTV Europe začala spolupracovat s producentem Petrem Kellerem a společností Partnership Films. Navíc již pět let pracuje s českou pobočkou Zone Vision.
„V současné chvíli platí vše, co bylo zmíněno v interview pro M&M. Pracuje se na byznys plánu, který ještě musí projit odsouhlasením vedením MTV. Samozřejmě až budeme znát více informací, rádi se s vámi o ně podělíme,“ sdělil na dotaz RadioTV Martin Kocourek, marketingový a PR manažer ze Zone Vision Czech s.r.o. Jeho slova potvrzuje i sám Possenniski: „Nemáme v rukou byznys plán, nebude to dříve než příští rok. Potřebujeme tady vytvořit tým a tomu pak pomůže personál z Londýna a Berlína.“
Společná česko-slovenská MTV? Nesmysl!
Často se spekulovalo, že kdyby MTV Europe se rozhodla vytvořit tuzemskou mutaci, pravděpodobně by zvolila česko-slovenskou společnou verzi. Avšak manažer pro nové trhy MTV Europe tyto úvahy nesdílí: „Začneme na českém trhu. Když se ujistíme, že to tady funguje, budeme se v dlouhodobém horizontu zajímat i o slovenský trh. Pocházím z Nového Zélandu a jeho pozice k Austrálii je podobná jako Slovenska k Česku. Je nemyslitelné, aby byl Nový Zéland součástí australského trhu.“
Česká MTV má mít svůj stan v Praze. Vysílat má převážně program připravovaný českým týmem. Proto bude podléhat českému regulačnímu orgánu, kterým je Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).
MTV Europe využívá strategie, kdy do národní verze zařazuje americké pořady, které jsou mnohdy hodně drsné. Jedná se především o různé show. Právě do jistých problémů se MTV dostala v Polsku, kde odvysílala pořad, jehož obsah odporuje tamním zákonům. Neobává se těchto obtíží i v ČR? „V Polsku je signál distribuovaný z Londýna a podléhá britskému regulátorovi Ofcomu. V případě MTV pro ČR budeme vysílat z Prahy a přizpůsobíme se českému regulátorovi,“ odpovídá Possenniski.
To, že MTV Europe již kontaktovala RRTV, potvrdil RadioTV i Pavel Barák, vedoucí informačního oddělení: „Rada na svém 12. zasedání 1. a 2. června 2004 souhlasila se zařazením programu MTV/Lifestyle do experimentálního digitálního vysílání DVB-T Czech Digital Group (CDG). Iniciativa vzešla z MTV Networks Europe.“
Ta má v úmyslu frančízovat (povolit užívat značku a programovou skladbu) tuzemskou společnost, která by vyráběla lokalizovanou verzi MTV pro ČR, určenou pro nekódované vysílání v DVB-T formátu. V rámci digitálního experimentu CDG chce MTV testovat části této zamýšlené české verze.
„Za poslední tři měsíce jsem se několikrát setkal s Leošem Pohlem z Czech Digital Group na téma digitální distribuce MTV. Kromě již zavedené kabelové a satelitní distribuce uvažujeme i o možnosti šířit signál terestricky digitálně. Dnes ale nemůžeme rozjet program pro 300 tisíc domácností, potřebujeme jich nejméně 1,5 milionu,“ říká na toto téma Possenniski. Signál se navíc zatím nemá distribuovat divákovi bezplatně, přestože první multiplexy mají být zdarma. „O podrobnostech nevím,“ dodává k tomu.
Óčko? Zlepšili se hodně, ale Viva to ještě není
V konkurenčním multiplexu Českých radiokomunikací je už hudební Óčko. Jak ji vnímá MTV Europe? „Byl jsem příjemně překvapen, jak se za posledních 12 měsíců zlepšili. Podle výzkumů GfK je však MTV vnímána jako nejlepší mezinárodní televize. Mládež je samozřejmě nadšená z domácího hudebního kanálu, ale chce poznat i nové trendy v módě, technologiích, dozvědět se o nových filmech. Óčko stále není Vivou,“ říká Possenniski. Navíc koncern Viacom, který mj. vlastní MTV Europe, se již delší dobu snaží koupit právě německé dva hudební kanály Viva a Viva Plus.
MTV má již jasno i o zadavatelích reklamy. Připravuje si půdu a oslovuje významné české televizní inzerenty. Reklamu v ČR a SR obstarává pro MTV česká pobočka ARBOmedia. „Před dvěma týdny jsme začali spolupracovat s T-Mobile, máme Škodu, Time Out a přetrvávají rozhovory s Pilsner Urquell,“ sděluje Possinniski a podotýká, že není jednoduché MTV prodávat, neboť je mezinárodní stanicí.
Nejdůležitějšími zadavateli reklamy budou pro českou MTV firmy jako: Oskar, Eurotel, Time Out, Kenvelo, Diesel či Coca-Cola. Possenniski k tomu dodává: „Jelikož informujeme mladé lidi o trendech, jsou pro nás důležité především nové technologie a móda. Nabízíme spojení s hudbou, což je dnes velmi žádané.“
Na televizní trhy ve střední a východní Evropě chce vstoupit i další americká společnost – NBC Universal. RadioTV v příštím týdnu přinese podrobnější informace.