Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR minulý týden opět posunula rozhodnutí, zda se uživatelské poplatky za televizní a rozhlasový přijímač zvýší. Ačkoliv se všichni shodují, že je nutné něco dělat, agónie nerozhodnutí se přelila do dalšího měsíce.
O únoru se hovořilo jako o měsíci, v kterém se musí rozhodnout. Někteří poslanci dokonce hovořili o zhroucení veřejnoprávní České televize (ČT), pokud se urychleně poplatek nezvýší. Dokonce vznikly alternativy k vládnímu návrhu, který vypracovalo Ministerstvo kultury ČR. To v novele Zákona o ČT uvažovalo o zvýšení poplatku na 95 Kč a procenta reklamy z celkového vysílacího času na 3%.
Stálá komise pro sdělovací prostředky však na svém zasedání navrhla nový návrh poslankyně ČSSD Evy Novákové, který doporučila k hlasování. Ten počítá s tím, že koncesionářský poplatek za televizi se zvýší okamžitě na stovku, bude postupné navýšení až do roku 2010 na 155 Kč, útlum reklamy a teleshoppingu v ČT z 1 procenta k nule v roce 2010, zpřísnění výběru poplatků, který bude povinně platit každá domácnost a poplatek se může ještě zvýšit, pokud inflace překročí 3 procenta.
Nejnověji se svým návrhem přichází samotná ČT. „Pokud by Česká televize mohla sama navrhnout rozumný model financování, pak by ponechala rozsah reklamy beze změn, tedy 1 % vysílacího času,“ říká mluvčí ČT Martin Krafl a pokračuje: „Poplatek by se v letech 2004 a 2005 zvyšoval na 99 Kč, v letech 2006 a 2007 na 119 Kč a od r. 2008 na 139 Kč.“
Krafl konstatuje, že „pro Českou televizi je podstatné, aby získala dostatek finančních prostředků pro zajištění kvalitní veřejnoprávní služby v souladu se zákonem o ČT a pro přípravu digitalizace vysílání. Česká televize přitom samozřejmě ctí právo poslanců najít nejvhodnější způsob, jak toho docílit.“
Mluvčí veřejnoprávní televize upozorňuje, „že v Poslanecké sněmovně jsou návrhy jiné, z nichž v této chvíli žádný není z hlediska České televize optimální.“ Krafl navíc varuje, že pokud by v České televizi byla omezena reklama, znamenalo by to monopolizaci reklamního trhu u komerčních televizí. „Reklamy by nebylo méně a diváci by ji platili stejně. Kromě toho by však platili vyšší poplatky a vzhledem k tomu, že by ceny reklamy pravděpodobně vzrostly, věnovali by diváci televizím ze svých peněženek více peněz. A komerčním televizím by rostly ceny jejich licencí i reklamní příjmy,“ uzavírá mluvčí Krafl.
Dostál: Líbí se mi řecký model
Ministrovi kultury Pavlovi Dostálovi (ČSSD) by se líbil model rozhlasu a televize veřejné služby, které by byly jednozdrojově financovány formou daně z veřejné služby bez reklamy, podobně jako v Řecku. „Pro některé politiky je to však nepřijatelné,“ uvedl Dostál ve včerejším pořadu Pressklub na rádiu Frekvence 1. Českou televizi by rád viděl finančně dobře zajištěnou s redaktory a reportéry, kteří se zbaví pocitu, že televize je jejich. Bez toho, podle Dostála, ČT nebude nezávislá a rovněž nezíská nadhled i odstup.