Podobně jako do ostatních oblastí, i do nastupující éry digitálního vysílání zasáhly důsledky globální finanční krize. Chybějí peníze investorů na rozjezd nových stanic, nejistota zavládla i u operátorů pozemních multiplexů a svoji expanzi na tuzemském mediálním trhu pozastavili i dosavadní velcí hráči. Ti pláčou nad chybějícím obratem z reklamního trhu, který padá oproti loňsku zhruba o 20 %.
Uplynulé měsíce přinesly mnohé důkazy o tom, že celosvětová ekonomická krize míchá kartami i v probíhajícím nástupu pozemního digitálního vysílání v Česku. Právě letošní rok se měl stát tím, v kterém investoři utratí stamiliony korun v rozbíhajících se nových digitálních stanicích a v nižším řádu i operátoři při rozvoji svých multiplexů. Místo masivního investování s vidinou postupné návratnosti se v televizním podnikání stalo hitem šetření až na samotnou dřeň zachování chodu jednotlivých stanic. Své o tom ví například slovenská finanční skupina J&T, která loni zaplatila rozjezd první soukromé zpravodajsko-publicistické televize v Česku Z1.
Deklarovala své zaměření na elitu podnikatelského světa, ale na tuto úzkou cílovou skupinu nedokázala v těžkých časech navázat dostatečný objem reklamy, která by provoz stanice umožnila zaplatit. Proto se počátkem roku provalily informace o platebních problémech televize. Složitou situaci stanice Z1 řešila zeštíhlením programového schématu i početního stavu svých interních zaměstnanců. Bulvární média tehdy psala o zaručené cílové rovince, do které se Z1 měla řítit. Investor stanici však podržel a v portfoliu svých stávajích aktivit si ji chce zachovat i do budoucna, což v rozhovoru pro slovenské Hospodářské noviny potvrdil partner skupiny Patrik Tkáč. Jedním z hlavních důvodů je možné ovlivnění veřejného mínění: „Na světe je mnoho neslušných, zlých lidí, každou chvíli si do vás někdo kopne a vy často ani nemáte možnost reagovat. Mám pocit, že když sami vlastníme médium, mnozí si raději rozmyslí, zda si do nás kopnou.“
Skupina J&T je rozhodnuta několik let stanici dotovat a dát jí prostor na vymezení si pozice a prestiže v českém mediálním světě: „Televizi nemůžeme podporovat stoprocentně,“ připomněl Tkáč
v pasáži rozhovoru, která se týkala nákladů na provoz stanice. Ty vyčíslil zhruba na patnáct milionů měsíčně s tím, že „pokud bychom chtěli dělat televizi opravdu špičkovou, stálo by to zhruba třicet miliónů korun.“
Zpravodajská Z1 svoje vysílání spustit dokázala, i když její rozjezd časově téměř na chlup kopíroval příchod finanční krize. Další zájemci o provozování vlastní digitální televize takové štěstí nemají, i přesto, že stejně jako Z1 disponují licencí pro digitální vysílání. Nedostatek kapitálu u finančních skupin zabrzdil realizaci ambiciózního projektu plnoformátové stanice Febio TV. Duchovní otec televize Fero Fenič už loni oznámil přerušení spolupráce s finančníky z Arca Capital. S žádným novým investorem se zatím nedohodl. Velmi pozvolna se rozbíhá projekt TV Pohoda severomoravského podnikatele Radima Pařízka. Celoplošná televize zaměřená na děti a mládež se k divákům na jaře vydala ve velmi okleštěné podobě. Nízkorozpočtová verze je připravena jen pro Ostravsko a vzniká ve spolupráci se spřízněným Rádiem Čas.
Zpoždění má i zahájení vysílání stanice TV7 podnikatele Jaroslava Berky. Licenci získala díky sdílení společných analogových kmitočtů s TV Prima. Tato televize se měla objevit v třetí digitální síti, kterou provozuje společnost Czech Digital Group. Své vysílání však chtěla nabídnout prozatím jen divákům na Brněnsku, na což operátor nepřistoupil a nabídl jen kmitočet pro celoplošné vysílání ze všech svých vysílacích stanovišť.
Stagnaci, pečlivé propočítávání poměru vložených investic a horizontu návratnosti i šetření ve všech oblastech (program, personální obsazení, provozní náklady) – s tím vším se setkáváme v posledních měsících i u silných komerčních hráčů, kteří se netají ambicemi zásadně promlouvat do podoby digitálního vysílání v tuzemsku. Televize Nova i Prima se nástupu nové potencionální konkurence začaly bránit přípravou svých vlastních nových stanic, které by zaplnily volný prostor v multiplexech. Ještě v prvních měsících letošního roku to vypadalo, že do prázdnin na svých televizorech spatříme čtvrtý kanál z portfolia TV Nova – českou verzi legendární hudební stanice MTV. Těžký nástup finanční krize však manažery nejsilnější tuzemské komerční stanice donutil přehodnotit zamýšlenou strategii a projekt odložit na příští rok. Podobně je na tom i Prima s dámským kanálem Prima Klub. I ten měl být divákům k dipozici v první polovině letošního roku. Licenci, která by odložením propadla, využije Prima pro svůj program R1, který vytvoří spřízněná regionální studia. Vysílán bude na pozici kanálu Prima COOL v muliplexu 2, který provozují České Radiokomunikace. Program R1 diváky osloví ve všední dny dopoledne před zahájením vysílání stanice COOL. Prima tak využije prostor, za který na těchto kmitočtech stejně platí a vyplní ho regionálním programem. Toto šalamounské řešení jí ušetří velké peníze, které by musela investovat do rozjezdu dámské televize a do platby operátorovi za další pozici v pozemním digitálním multiplexu.
Ani provozovatelé multiplexů nejsou ušetřeni důsledků složitého ekonomického období. Operátor trojky – Czech Digital Group nemá obsazeny všechny pozice ve své síti. Na celém území vysílají jen tři stanice z pěti možných. Navíc jen jediná (Z1) drží platnou digitální licenci. TV Óčko i Public TV vysílají na základě převzatého satelitního vysílání. Čtvrtý multiplex obsluhuje Telefonica O2. Zatím v něm probíhají testovací vysílání stanic ČT1 a TV Nova ve vysokém rozlišení a vlastního promo kanálu O info. O expanzi sítě do regionů a obsazení volných programových pozic zatím tento operátor nehovoří.
Krize nekrize, scénáře se opakují, jako přes kopírák. Jedině Nova se vymkla z uvedené šablony. Žádala o změnu programové skledby ještě před zahájením vysílíní, protože předvedené původní schéma bylo jen slohovým cvičením na téma „dostat celoplošnou licenci“. Když jsem viděl, co chystá Z1, bylo mi líto těch, kteří jako zaměstnanci počítali se stabilním zaměstnáním. To t.zv. zeštihlování je pouhé propouštění těch, kteří nenesou do tv žádné sponzory. Hurónské zahájení je sice pěkné na oko naivních, ale jen velikost měšce určí na jak dlouho. Byla celosvětová krize, když se objevilo (na chvilku) Rádio ECHO? A co Rádio Alfa? Ne nesvádějte to na krizi. Je to forma lhaní. Sobě ti naivní nebo investorům, ti vyčůraní.