Průměrná sledovanost ságy Hvězdné války na České televizi dosáhla 9,1 procenta. Největší zájem o vědecko-fantastický příběh projevily děti ve věku od čtyř do 14 let. Proč Česká televize nepřitáhla více diváků?
Čtyři díly vesmírné ságy Hvězdné války, které od 19. dubna do 10. května odvysílala Česká televize, sledovalo v průměru 9,1 procenta všech televizních diváků starších 15 let. Vyplývá to z výsledků sledovanosti, které serveru RadioTV poskytnul mluvčí ČT David Jirušek. Největší úspěch zaznamenal hned první díl Epizoda IV – Nová naděje, který dosáhnul sledovanosti 11,4 procenta při podílu 24,44 procenta na divácích, kteří zrovna sledovali televizi.
Propagace ČT zaostávala
Následuje závěrečná Epizoda I – Skrytá hrozba se sledovaností 9,7 procenta a podílem 21,7 procenta. Epizodu VI – Návrat Jediho sledovalo 7,8 procenta diváků při podílu 17,8 procenta a Epizodu V – Impérium vrací úder 7,5 procenta diváků, přičemž podíl dosáhnul 16,2 procenta. Výraznější úspěch zaznamenaly Hvězdné války u dětí ve věku od čtyř do 14 let. V této divácké skupině dosáhla průměrná sledovanost všech čtyř dílů 15 procent. Epizodu IV – Nová naděje přitom sledovalo 16,4 procenta všech dětí a 57,4 procenta těch, které trávily večer u televizní obrazovky.
Z neúplných dat, které má RadioTV k dispozici, dále vyplývá, že nejvyšší hodnoty sledovanosti – 17,7 procenta – dosáhla Epizoda IV – Nová naděje u diváků ve věku 25 – 34 let. Hvězdné války si obecně lépe vedly u středoškoláků a vysokoškoláků, výsledky sledovanosti ale nejsou pro ČT příliš příznivé. Podle některých recenzentů to zapříčinila špatná propagace ČT. V porovnání se slovenskou Markízou, která Hvězdné války uvedla v přibližně stejném termínu, neprovázelo jejich vysílání v ČT prakticky nic než běžné upoutávky (v porovnání s Indiana Jones na Nově velmi sporadické) a soutěže v Dobrém ránu.
Reklamní tah producentovi vyšel
„Koupit Hvězdné války byl husarský kousek, nasadit celou sérii do vysílání před celosvětovou premiérou nové části v kinech, toť chytrý tah navíc, ale neumět potom takový fenomén přitažlivě prodat divákům je neuvěřitelná nemohoucnost,“ postěžovala si redaktorka MF Dnes Mirka Spáčilová v týdeníku Reflex. „Vidět to George Lucas, řekl by možná: “ Já se vám na to taky můžu vyfláknout!“ , a šel by zhrzen točit předvolební debaty politických klonů.“ Reflex následně udělil generálnímu řediteli ČT Jiřímu Balvínovi „Never more“ za to, že umí koupit přenosové vozy a neumí prodat Hvězdné války.
Pro mnohé diváky mohlo být záhadou, proč kromě ČT a Markízy uváděla Hvězdné války prakticky ve stejnou dobu také německá televize ProSieben a další evropské stanice. Vysvětlení je jednoduché: producent filmu měl podmínku, aby poslední ze čtyř „televizních dílů“ časově navazoval na premiéru Epizody II – Klony útočí, která se v kinech objevila 16. května. Česká televize na tento požadavek zareagovala pružně – oproti Markíze, na které byla mezi televizní Epizodou I a filmovou premiérou Epizody II prodleva dva týdny, čeští diváci mohli přesně navázat na televizní sérii.