Novela zákona o koncesionářských poplatcích udělala největší radost pravděpodobně provozovatelům soukromých televizí. Velká část z miliardy korun, kterou ČT v průměru ročně za inzerci utrží, se totiž díky postupnému útlumu reklamy na ČT přesune právě do privátních televizí. Jaký to bude mít vliv na ceníky inzerce? A kdo si z miliardového koláče ukousne nejvíce? Na tato témata RadioTV odpověděl Jiří Lichý, ředitel mediazastupitelství Big Partnership Media, které prodává reklamu na kabelových televizích Hallmark, Romantica, Minimax a TV Paprika.
Jak hodnotíte včerejší počin poslanecké sněmovny?
Snížení a následní úplný zákaz reklamy na ČT je velice dobrý signál pro všechny televize. Především v době probíhajících slyšení na nové pozemní digitální stanice je to dobrá zpráva všem žadatelům. Na televizním trhu se
postupně objeví až miliarda korun. Právě k novým provozovatelům část těchto peněz může zamířit. Je asi zbytečné zdůrazňovat že je to jedniný zdroj financí pro soukromé TV.
Další skupinou, která může pocítit příliv investic, jsou tematické (kabelové a satelitní) televize. Tím, že zmizí reklama z ČT, zároveň zmizí i některé cílové skupiny, které se dají získat pouze na ČT. Právě tematické TV mohou být velice dobrou náhradou některých cílových skupin – například pokud nějaký klient umisťoval reklamu k Večerníčku, budou moci tuto cílovkou skupinu oslovit prostřednictvím TV Minimax. Jediný, kdo by mohl na této změně prodělat, jsou zadavatelé reklamy. Tempo růstu CPP (ceny reklamy) na komerčních terestrických TV, pravděpodobně ještě zrychlí.
Jak velká část z oné miliardy podle vás připadne „velkým televizím“ a kolik by mohlo zůstat na kabelové a nové digitální stanice?
Myslím, si že část toho objemu nebude investováno vůbec a zůstane „ušetřeno“. Většinu převezmou terestrické TV cca 60%. Okolo 20% by se mohlo rozdělit mezi jiná media a na tematické a digitální TV připadne max. 5%.
Je pravděpodobné, že se zvyšující CPP projeví zvýšením celkových výdajů do televizí nebo úměrně tomu klesne počet odvysílaných spotů?
Otázka je, o kolik procent bude CPP navýšeno. Může se stát, že pro spoustu malých klientů bude terestrická TV příliš drahá. Nicméně zatím pokaždé, když se zvyšovalo CPP znamenalo to nárůst investic do TV. Každoročně si TV
„uřízne“ z koláče reklamy o malinko víc, než v roce předchozím.
Otázka na závěr: Proč se BPM nepřihlásila do tendru o prodej reklamy na ČT?
Nesplnili jsme podmínku obratu – 300 milionů Kč.