Novým vlastníkem 50-procentního podílu v licencované společnosti Mac TV se stala slovenská firma Grafobal Group. České produkční zbyl podíl 20 procent, dalších 30 procent patří spolumajiteli MEF Holdingu Vladimíru Komárovi.
Slovenská televize Joj patrně získá nového spolumajitele. Společnost MEF Holding, která dosud prostřednictvím České produkční invest kontrolovala 70 procent licencované firmy Mac TV, dnes oznámila prodej 50-procentního podílu slovenské firmě Grafobal Group podnikatele Ivana Kmotríka. O možnosti prodeje již začátkem týdne informoval slovenský ekonomický týdeník Trend. Zároveň má dojít ke změně jednatelů Mac TV, kterými jsou zatím Jiří Šmejc a Martin Schaffer. Transakce ještě podléhá schválení Rady pro vysílání a retransmisi.
Novými jednateli Mac TV by se měli stát Vladimír Komár, který vlastní 30 procent v Mac TV, a zástupce Grafobalu Pavel Horváth. Pokud Rada prodej podílu schválí, zbude České produkční v licencované společnosti televize Joj minoritní podíl 20 procent. MEF Holding však bude moci díky podílu svého spolumajitele Komára nadále vystupovat v projektu Joj TV jako stejně silný partner proti Grafobalu. Obě skupiny by měly mít stejný podíl na licenci – 50 procent. MEF Holding prodej odůvodnil pomalým postupem televize Joj při získávání pozice na slovenském mediálním trhu.
Joj chce více reklamy, brzdí ji Markíza
„MEF Holding je spokojený s rozběhem projektu Joj TV i s růstem sledovanosti, kvalitou produkovaných programů, a v otázce nákladů nové stanice. Důvodem vstupu lokálního partnera je situace na slovenském reklamním trhu, na kterém Joj TV zatím nezaujala odpovídající pozici,“ potvrdil vedoucí projektu a jeden ze tří spolumajitelů MEF Holdingu Jan Gerner. „Nový partner, společnost Grafobal Group, má bohaté zkušenosti a dokáže se na tomto trhu výborně orientovat,“ dodal. MEF Holding si od obchodu slibuje, že se pozice Joj na reklamním trhu výrazně posílí.
Slovenský reklamní trh však dosud ovládá dominantní televize Markíza, a nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom mělo něco změnit. Jednání o zavedení peoplemetrů, které by mohly zlepšit pozici Joj TV (na Slovensku se sledovanost televizí zatím měří tzv. deníčkovou metodou), se neúměrně prodlužují. Inzerenty od „Jojky“ odrazuje také její nevydařená image, o kterou se televize zasloužila vysíláním několik let starých zábavných pořadů produkce televizí Nova a Prima. Podíl televize Joj na trhu v divácké skupině lidí starších 12 let se pohybuje okolo osmi procent, což je poměrně málo (Markíza má okolo 40 procent).
Zisky televize nestačí pokrývat výdaje
MEF Holding do televize Joj zatím investoval zhruba 300 miliónů korun, na nákup zahraničních pořadů si začátkem roku musel vzít úvěr u bratislavské Poštové banky. Gener odhaduje celkové náklady na provoz Joj TV do konce letošního roku na 500 až 600 miliónů korun. Televize je ale nestačí pokrýt výnosy z prodeje reklamních časů, protože generuje málo zisku. Proto se v době sporů o televizi Nova a splácení úvěrů CET 21 a České produkční 2000 jevil vstup nového partnera jako nejschůdnější řešení. Pro Grafobal, který je velmi silnou slovenskou společností, je angažmá v televizním projektu jistě zajímavé.
„Chtěli jsme vstoupit do televizního podnikání. Rozjezd Joj TV považujeme za podařený a celý projekt za velmi perspektivní. Myslím, že jako partneři si s MEF Holdingem máme co nabídnout,“ komentoval obchod šéf představenstva Grafobalu Ivan Kmotrík, který se nechystá z pozice nového spoluvlastníka licence ovlivňovat plánované fáze vývoje televize Joj. Ty počítají s tím, že od září dojde k výraznému navýšení vlastní tvorby. Objevit se má například publicistická relace podobná pořadu Na vlastní oči a obdoba oblíbené relace televize Nova Prásk! Do 30. září se sídlo Joj TV přestěhuje z Košic do Bratislavy.
Ředitelem Joj zůstává Richard Rybníček
„Přesunem do hlavního města odstartuje druhá fáze postupného vývoje televize k plnoformátovosti. Generálním ředitelem televize Joj zůstává Richard Rybníček,“ ujistil mluvčí stanice Ľudovít Tóth. Joj se v současné době potýká nejen s kritikou diváků, ale také Rady pro vysílání. Ta jí začátkem července neudělila lukrativní vysílač v Trenčíně, o který měla stanice eminentní zájem, protože podle šéfa Rady Petra Kováče současné programové schéma Joj TV neodpovídá projektu, který Česká produkční invest zastupovaná Vladimírem Železným prezentovala při jednání o vstupu do někdejší televize Global.
Po přesunu sídla televize Joj do Bratislavy a zvýšení podílu vlastní produkce ve vysílání by měla začátkem příštího roku nastat třetí fáze vývoje, od které si majitelé televize slibují zvýšení podílu Joj na trhu až na 20 procent. Zároveň předpokládají, že nejvíce diváků odeberou dominantní televizi Markíza, takže podle Rybníčka by mohly obě televize do roku 2003 vstupovat se stejným podílem na trhu. Toto očekávání je ale hodně nadsazené, protože Joj se dosud marně snaží předstihnout první program Slovenské televize, a její současná pozice je shodná s pozicí televize Prima v době, kdy její vedení přebírala Kateřina Fričová.