České celoplošně vysílající televize odvysílaly v roce 2002 přibližně 147 tisíc reklamních spotů. Nejvíce z nich, 73 tisíc, připadá na televizi Nova. Na druhém místě – s přibližně dvacetitisícovým odstupem – zůstává Prima.České celoplošně vysílající televize odvysílaly v roce 2002 přibližně 147 tisíc reklamních spotů. Nejvíce z nich, 73 tisíc, připadá na televizi Nova. Na druhém místě – s přibližně dvacetitisícovým odstupem – zůstává Prima. Na veřejnoprávní ČT loni „zbylo“ 22 tisíc spotů. Vyplývá to z ankety serveru RadioTV mezi obchodními odděleními jednotlivých televizních stanic.
Nova
Nova věnovala reklamě 5,35 procenta z celkového vysílacího času, což představuje zhruba třetinu zákonem stanoveného limitu pro komerční televize. „Počet odvysílaných sekund není nějaký podstatným parametrem, naší snahou rozhodně není využít veškerý reklamní čas,“ říká Vladimír Jurásek ze společnosti Mag Media 99, která Novu obchodně zastupuje.
Podobně jako v minulých letech byl i loni reklamně nejúspěšnějším měsícem na Nově říjen a listopad, nejhorší červenec a srpen. „Tak je to ale ve všech médiích všude na světě,“ říká Jurásek. Největší zájem projevovali inzerenti o hlavní vysílací časy mezi 19 a 23 hodinou. Televize se nesnažila přitahovat zadavatele na speciální pořady. „Nova se snaží o stabilně vysokou sledovanost, nejde cestou jednotlivých výjimečných pořadů,“ řekl Jurásek.
Prima
Televize Prima loni odvysílala přibližně 52 tisíc reklamních spotů. „Prima odvysílá průměrně tisíc spotů za týden, což představuje přibližně třetinu spotů odvysílaných na všech televizích,“ upřesnila mluvčí stanice Jana Malíková. „Snažíme se využívat zákonný limit, tj. 12 minut reklamy do hodiny a 15 procent z celkového času vysílacího dne v plné míře. Limit 12 minut reklamy v jedné hodině je většinou využíván v prime – time, denní reklamní bloky jsou vesměs méně obsazené,“ dodala.
Příjmy Primy z prodeje reklamního času byly tradičně nejvyšší v jarních a podzimních měsících, nejslabší v létě a v zimě. „Největší poptávka od inzerentů je samozřejmě po pořadech, které jsou divácky úspěšné a jsou zaměřeny na vybrané cílové skupiny diváků. Taková je ale většina pořadů, které vysíláme,“ říká Malíková. Mezi nejžádanější pořady loni patřily české filmy a seriály, zahraniční filmy a romantické série. Konkrétně Komisař Rex, Ženatý se závazky, Moonlighting, Pohotovost a mnoho další.
Česká televize
Česká televize loni odvysílala celkem 21 977 reklamních spotů, které zabraly 0,84 procenta celkového vysílacího času na obou veřejnoprávních kanálech (zákonný limit ČT je jedno procento vysílacího času). Znamená to, že denní reklamní limit byl z celoročního hlediska využit z 84 procent. „V tomto čísle se skrývá i pravidelné téměř stoprocentní naplnění reklamního limitu v „high-season“ a v Prime Time, jak tomu bylo např. v měsíci březnu,“ říká Štěpán Wolde ze společnosti Arbomedia, která pro ČT zajišťuje prodej reklamních časů.
Loňský rok byl pro ČT podle Woldeho z dlouhodobého hlediska velmi výjimečný. „Tradičně nejvíce inzertně exponované měsíce (říjen, listopad a část prosince), které jsou pravidelně nejvyužívanější, přinesly citelný pokles aktivity inzerentů (pravděpodobným důvodem bylo zpomalení ekonomického vývoje, spotřeby domácností a důsledky likvidace následků povodní). Tato skutečnost, bez ohledu na konkrétní televizní kanál, také výrazně ovlivnila programovou strategii televizí,“ upozornil Wolde.
Nejvyšší příjmy zaznamenala ČT v listopadu, říjnu a květnu, nejnižší v srpnu, červenci a lednu. „Ve skutečnosti se však tyto měsíce nedají automaticky označit za nejúspěšnější, respektive nejhorší. Například letní obraty, ač z pohledu celého roku nejnižší, jsou velmi slušným úspěchem. Naopak listopad, ač nejvyššími obraty, se nesl ve znamení celkového poklesu zájmu inzerentů ve srovnání s předchozími roky,“ dodal Wolde. „Navíc existuje ještě jeden pohled, srovnávající výsledky televizí navzájem. Z tohoto pohledu je pro ČT relativně úspěšný i podzim a zima, protože meziroční pokles prodaných GRP je u ČT výrazně nižší než u TV Nova či TV Prima.“
Největší zájem projevovali zadavatelé o Prime Time. „Reklamní limit v těchto časech byl prakticky naplněn,“ konstatoval Wolde. Velmi populární byly například reklamní bloky před začátkem a po skončení hlavního zpravodajského bloku (Události, Události v kultuře, Počasí, BBV). „Zájem pak samozřejmě stoupá, pokud je po 20. hodině nasazen pořad, u kterého se očekává extrémní zájem diváků. V uplynulém roce to byly například filmy Pelíšky a Rebelové,“ vypočítá Wolde.
Zatímco informace o počtu reklamních spotů a podílu reklamy na celkovém vysílácím čase televize poskytly bez problémů, odpovědi na otázku k příjmům z prodeje reklamních časů se vyhýbají. „Nova stejně jako ostatní média nezvěřejňuje výši příjmů z prodeje reklamy,“ upozorňuje Jurásek. „Celkové příjmy z reklamy nezveřejňujeme, můžeme se však pochlubit tím, že příjmy Primy mají již několik let vzestupnou tendenci a nestagnují, jak se nyní děje v některých médiích,“ říká mluvčí Primy Malíková. Společnost Arbomdia sama od sebe údaje o příjmech ČT zveřejňovat nemůže.