Od ledna 2006 probíhá nový MediaProjekt. Největšími změnami jsou metodika CAPI a absence rádií. Rádia si vytvořila svůj vlastní výzkum nazvaný RadioProjekt. Koncem května byly zveřejněny první předběžné výsledky nového MediaProjektu, za 1. čtvrtletí 2006. V následujících řádcích bych se rád zaměřil na to, co MediaProjekt přinesl tematickým televizím.
Zatím předběžná čísla
Je již tradiční zvyklostí uveřejňovat data za „klouzavá“ pololetí, tedy dvě spojená čtvrtletí (1q+2q, 2q+3q, …). Jelikož nový MediaProjekt metodicky nemůže navázat na ten starý, jsou data pouze za první čtvrtletí a tím pádem pouze předběžná. První „ostrá“ čísla budou k dispozici první týden v srpnu letošního roku.
Kromě nové metodiky přinesl MediaProjekt také data dvou nových televizních stanic,které ještě nebyly měřeny – Film+ a Music Box.
Jak to dopadlo
III.-IV.Q 05 | I.Q 06 | |
Hallmark | 139 tisíc | 203 tisíc |
Romantica | 12 tisíc | 57 tisíc |
Galaxie Sport | 138 tisíc | 267 tisíc |
Spektrum | 153 tisíc | 216 tisíc |
Óčko | 225 tisíc | 361 tisíc |
MusicBox | neměřeno | 35 tisíc |
Film+ | neměřeno | 87 tisíc |
Již při prvním pohledu vidíme, že všechny měřené TV zaznamenaly růst.
Velice příjemným překvapením je výsledek televize Film+, která začala vysílat teprve na podzim loňského roku. Dále je potřeba si uvědomit vliv sezónnosti, při porovnání těchto dat. Především ve 3. čtvrtletí (1.7.-30.9.) hraje velkou roli počasí, prázdniny a dovolené. Obecně víme, že 4. a 1. čtvrtletí je vždy divácky nejsilnější, především z důvodu, že lidé tráví doma více času. Lze tedy očekávat při prvních „ostrých“ datech v srpnu, mírný pokles.
Z neoficiálních dat bohužel nezískáme informace o průměrných čtvrthodinách (raiting) a tím pádem ani průměrnou délku sledování (ATS). Ale dá se očekávat, že také zaznamená vyšší hodnoty.
Co se změnilo
Při porovnání s peoplemetry zjistíme, že se data přiblížila a nyní je zde pouze malý rozdíl. Obecně se tedy dá říci, že došlo k zpřesnění, alespoň u základních ukazatelů.
Pokud se podíváme na demografické profily televizí, opět nenajdeme zásadních odchylek ve srovnání se starým MediaProjektem. Příkladem těchto drobných rozdílů může být Hallmark, kde se většinou podíl pohlaví pohyboval okolo hranice 60% ženy a 40% muži. Podle nového výzkumu se tento rozdíl více vyrovnal 52% ženy a 48% muži, což prakticky odpovídá rozložení v populaci.
Bez rádií
Jak již bylo řečeno nový MediaProjekt je výzkum pouze tisku a tematických TV. Přestože mají televize mnohem blíže k rádiím než k tiskovým titulů, odchod rádií zřejmě pomohl. Je pravděpodobné, že díky zkrácení doby dotazování se respondent necítí „unavený“ a odpovídá s větší přesností. Dříve dotazování probíhalo stylem, nejprve tisky, pak rádia a nakonec televize a spotřební chování. Celkový rozhovor zabral několik desítek minut, je celkem přirozené, že ke konci dotazování docházelo ke zkreslení respondentovou únavou.