Debaty o financování či sloučení obou českých veřejnoprávních médií jsou nyní na denním pořádku. Je to zajímavé, ale pomalu se stává jistotou, že před Vánoci momentální šéfové televizních Kavčích hor nadělují divákům dárek pod stromeček.
Opět uběhl rok a není na škodu připomenout, že jsou tomu tři léta, co veřejnoprávní televizní „revolucionáři“ v čele s hyperaktivním Adamem Komersem a současným generálním ředitelem Jiřím Janečkem v závětří, stávkovali za „veřejnoprávní peníze“. Bylo by zajímavé si poslechnout dnes jejich názory na své konání na přelomu roku 2000-2001. Tomu, že bojovali za svobodu slova a poctivé nefalšované objektivní zpravodajství, snad nevěří ani sami.
Proč jsem si ale nyní vzpomněl na onu historickou stávku? Při sledování spotu, který mne přesvědčuje, jaký že je to ČT chudák, se mi okamžitě vybavily zbraně zpravodajského velína a jejího osazenstva. Přesně ty, které byly použity v oné vzpomínané vánoční revoluci. Jakmile jsem si uvědomil, kdo nyní tomu všemu šéfuje – Janeček, Šámal, je jasno.
Stejně jako tehdy i dnes Česká televize mystifikuje své diváky, kteří všem těm zákulisním tahanicím o financování nerozumí. Typický průměrný divák přijde po práci znaven domů, zapne televizi a chce prostě něco vidět. Už nemá chuť přemýšlet o tom, zda zrovna ty zprávy a zrovna ty obrázky a grafy, na které se dívá, jsou správné a pravdivé. Bere je jako fakt a detailně je nerozebírá. A toho právě mistrně využila v těchto dnech Česká televize.
Vedení veřejnoprávní televize se rozhodlo, že využije svého postavení masového média a nenápadně začne divákovi do podvědomí cpát, že se všechno od roku 1997 zdražilo, že byla šílená inflace a přitom poplatek 75 Kč/měsíc za televizní přijímač je stabilní už šest let. A přitom připomíná, co ČT divákovi všechno nabídla a lehounce vyvolává hysterii, že dalších 50 let s Českou televizí nemusí být.
Co je ale na zmíněném spotu závadného? Stoprocentně graf, který znázorňuje křivku inflace od roku 1997 do současnosti. Tvůrci grafu se dopustili té největší chyby, která může vůbec nastat. Křivka jde strmě nahoru a tak neznalý divák po shlédnutí může doslova zpanikařit, jaká že tu je hyperinflace. Navíc graf není řádně označen údaji, které jsou u jakéhokoliv grafického znázornění důležité. Pokud ale se podíváme do statistické ročenky, jaká že tu byla inflace v průběhu uplynulých šesti let, zjistíme, že skutečně po roce 1997 šla nahoru, neboť byla ekonomická krize, poté ale klesala a poslední roky se udržovala na minimu. Poslední rok dokonce je nulová inflace s rizikem deflace a poslední měsíc je opět uměle lehce zvyšována, protože riziko deflace bylo příliš silné a to je pro ekonomiku nezdravé.
A co tomu všemu říká nový mluvčí ČT Martin Švehla? „Chceme pouze informovat o důležitém argumentu pro zvýšení poplatků,“ Aha. A co jako? To si generální ředitel ČT opět myslí, že naplní pražské Václavské náměstí a skandující občané budou vykřikovat: „My chceme dalších 50 let s Českou televizí. My chceme zvýšit koncesionářský poplatek!“ Myslí si snad Janeček se Šámalem, že tímto krokem donutí poslance zvednout ruku?
„Nejprve chci vidět, že ČT nastoupila cestu k lepšímu hospodaření,“ říká tomu všemu pro deník MfD sociálnědemokratický poslanec Ladislav Skopal, jež má pověst největšího odpůrce vyšších poplatků a dodává: „Projekt ředitele Janečka je sice pěkný, ale takových už jsme viděli řadu. Myslím, že už v lednu bude možné říci, jestli se v ČT něco mění k lepšímu.“ Skopal tak upozorňuje, že nejpravděpodobněji v únoru se bude rozhodovat, zda se poplatek zvýší či nikoliv. „Zvyšování poplatků přece jen není populární věc. Ale dál už to nikam odsouvat nemůžeme. V únoru už bude pět minut po dvanácté,“ konstatuje předseda mediální sněmovny Jaromír Talíř z KDU-ČSL.