Autobusová společnost Student Agency je v mnohém průkopnická. Jako jedna z prvních začala nabízet pohodlné cestování autobusem i na kratších trasách za ekonomičtější cenu s podobným servisem jako v letadle, včetně stewardů nebo videa. Programy pouštěné na kratších trasách ale mnohdy působí komicky. Například televize Z1 ještě týden po eurovolbách nabízela divákům v autobusech předvolební diskuse.
Zpravodajská televize „out-of-date„?
Pokud sedíte v autobuse, máte dvě možnosti. Buďto se zaposloucháte do zajímavých a žánrově vyprofilovaných audiokanálů, můžete číst denní tlač a nebo sledovat televizní pořady. Zatímco na dálkových a mezinárodních linkách dopravce pouští svým cestujícím hollywoodsky film, u krátkých tras se na obrazovkách objevuje většinou promo některé z nových digitálních televizí – hudební televize Óčko nebo zpravodajsko-publicistické Z1. Pokud jste zkusili linku z Prahy do Plzně nebo Liberce, tak vám podobné promovysílání jistě neuniklo. Forma ale v tomto případě často předbíhá obsah, což se ukázalo na příkladu Z1.
Pouštět v autobuse program zpravodajské televize je samo o sobě nesmysl, pokud není vysílání živé nebo alespoň dostatečně aktuální. Dalo by se pochopit, kdyby operátor pouštěl ve svých autobusech zpravodajské pořady staré několik hodin, nebo publicistiku, která byla natočena před několika dny. Jenže vzájemná spolupráce Student Agency a Z1 nemá podobné parametry.
Hlasujte do pořadu ze záznamu
Několik jízd, které jsem s tímto dopravcem absolvoval, bylo na obrazovkách vidět vysílání televize Z1 staré několik týdnů. Týden po volbách do Evropského parlamentu lákala televize své autobusové diváky na diskusi s kandidáty ve volbách. A co víc, dokonce diváci mohli „hlasovat“ přes SMS, který politik je nejvíc přesvědčil. Není nad interaktivitu, zvláště když je SMS číslo zpoplatněno vyšším tarifem. Samozřejmě, nedá se předpokládat, že by některý z cestujících opravdu hlasoval do diskuse, která evidentně běží ze záznamu, nicméně už samotný fakt, že se podobná neaktuální diskuse ve vysílání objeví, nepůsobí moc dobře.
Promo Z1 se tak v autobusech Student Agency stává kontraproduktivní. Na všech jízdách, které jsem absolvoval padla minimálně jedna zmínka ze strany udivených cestujících, že co to vlastně běží na těch obrazovkách. Přítomný steward se vždy jen usmál a řekl: „To víte, to je Z1.“
Řešením jsou nadčasové dokumenty
Pokud má mít vysílání zpravodajské televize v autobusech nějaký smysl, měl by se obsah zaměřit spíše na nadčasovou publicistickou tvorbu nebo dokumenty. Je zřejmé, že Z1 může dopravci poskytnout z licenčních důvodů jen vlastní materiály, i ty se ale dají pečlivě vybírat. Barbora Tachecí může být zajímavá pro určitou skupinu lidí, ale nedá se očekávat, že její týden staré interview někoho nadchne. Jenže Z1 nabízí i masovější témata – třeba hodinová diskuse o pornografii mladistvých by mohla být poutavá i podnětná zároveň. Podobně i debata o pornoprůmyslu nebo prostituci. Podobný obsah sice může někoho i pohoršovat, ale určitě je kontroverze zajímavější než nuda. A jelikož televizní vysílání v autobuse nepodléhá regulaci, tak se dopravce ani nemusí obávat pokuty od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání za to, že podobnou debatu pustí před 22. hodinou.
Samozřejmě, je možné namítnout, že v autobuse cestují často i rodiny s dětmi. V takovém případě je ale na zamyšlenou, zda se vůbec vyplatí vysílání zpravodajské televize v autobuse promovat. Pokud provozovatel vysílání nedokáže zajistit atraktivní obsah pro své potenciální diváky, tak podobná „reklama na nudu“ mu může víc uškodit než pomoct.
TV Óčko je v autobusech populárnější
Televize Óčko má své autobusové vysílání sofistikovanější. Pouští v něm jen proud hudby opatřený svým logem. Nic víc, nic míň. Žádné selfpromo, ani záznamy starších pořadů. Jen hudba. Soudě podle ohlasů spolucestujících se hudební stream Óčka těší daleko větší pozornosti než vysílání Z1.
I tak by ale pro dopravce mohlo být užitečnější, kdyby na kratších trasách vyměnil záznamy televizního vysílání za hranou tvorbu. Krátkých filmů, které se vejdou do jedné hodiny je mnoho, od amerických grotesek po různé starší české seriály, u kterých nemusí být obtížné dojednat vysílací práva.
Foto: www.studentagency.cz, www.z1tv.cz