Již podeváté se v sobotu 2. března 2002 ve Velkém sále pražské Lucerny uskutečnilo slavnostní předávání Českých lvů, nejprestižnějších filmových cen u nás. Více než dvouhodinový přímý přenos na ČT1 přilákal 1,631.000 (tj. 19,1 %) dospělých diváků a 99 tisíc (tzn. 7,6 %) dětí ve věku 4 až 14 let. Ve srovnání s loňským přenosem Českého lva je to o 180 tisíc dospělých více. Přednost shlédnutí Českého lva před ostatním televizními pořady sobotního večera dalo 38 z každé stovky diváků od čtyř let výše.
Herec a moderátor večera Jaroslav Dušek imponoval více ženám (sledovanost 20,6 %) než mužům (sledovanost 17,4 %). Muži však předčili ženy v podílu na publiku, 40 % jich totiž volilo Českého lva, zatímco z žen tak učinilo 37 %.
Nejvyšší sledovanosti dosáhli diváci u věkových skupin od 45 let výše, kteří nezaznamenali hodnoty sledovanosti pod 22 %. Úroveň podílu na publiku kolísala – od 32 % v případě seniorů nad 65 let do hodnoty 47 % u věkové skupiny 25-34letých.
Z hlediska vzdělání se přenos Českého lva relativně největší pozornosti těšil mezi vysokoškoláky, kdy sledovanost dosáhla hodnoty 26,2 % při podílu na publiku 51 %. Zmínku si zaslouží vyučení bez maturity, kteří zaznamenali sledovanost 19,8 % (což bylo o jedno procento více než u diváků s úplným středním vzděláním), ale jejich podíl na publiku činil 37 %, čímž byl o 5 % menší než u diváků s maturitou.
Podle sociálně ekonomického postavení projevili největší zájem o přenos Českého lva dospělí z rodin s největšími příjmy a nejvyšší životní úrovní (skupina A: sledovanost 27,8 % při podílu na publiku 58 %, skupina B: sledovanost 22,2 % při podílu na publiku 42 %).
Co se velikosti místa bydliště týče, relativně nejvíce diváků se rekrutovalo z měst s 5 až 20 tisíci obyvateli (sledovanost 23,3 % při podílu na publiku 46 %) a z velkoměst se 100 a více tisíci obyvateli (sledovanost 22,6 % při podílu na publiku 48 %).
Z regionálního pohledu Český lev diváky lákal nejvíce v Praze, na severní Moravě a ve Slezsku a dále pak na východě a severu Čech. V těchto regionech byla sledovanost větší než 20 % při podílu na publiku větším než 40 %.
Pro úplnost je třeba dodat, že letošní přenos Českého lva si nenechalo ujít 107 tisíc diváků na návštěvě u známých a příbuzných.
Pro další dotazy ke sledovanosti pořadů ČT, prosím kontaktujte: Karel Zeman, APA ČT, tel: 02 6113 7378/9, e-mail: karel.zeman@czech-tv.cz
David Jirušek
pověřený vedoucí PR & Promotion ČT