Internetové vysílání využívají posluchači už více než pět let a se zlepšující se kvalitou internetových linek jeho obliba trvale roste. V současnosti vysílá přes Internet více než padesát českých terestrických stanic, žádný průzkum se ovšem dosud nesanžil tuto poslechovost, která je samozřejmě vzhledem k standardní poslechovosti stále téměř zanedbatelná, pravidelně sledovat a zveřejňovat. Tuto mezeru se nyní pokusí vyplnit RadioTV novým průzkumem.
Sledování internetové poslechovosti má proti průzkumu poslechovosti Mediaprojektu jednu nespornou výhodu. Nejedná se o statistický průzkum na základě dotazování několika tisíc lidí, ale o přesná čísla vycházející z dat, která poskytují servery.
Má ovšem také jednu velkou nevýhodu. V době tržního hospodářství služby jako internetové vysílání nabízí celá řada firem, které navíc nepoužívají stejné systémy ani metodiku ukládání dat. Data od stanic, které si vysílání zajišťují samy navíc mohou být úmyslně zkreslována.
Řešením do budoucna je tedy zajistit standartizované ukládání dat o internetovém poslechu všech stanic, nejlépe na serverech nezávislého auditora. Tato situace je ovšem zatím v nedohlednu, takže RadioTV zahajuje zkušební projekt internetové poslechovosti na datech, které má k dispozici.
Do projektu byly v první fázi zařazeny všechny stanice, které vysílají přes firmu ABradio (www.abradio.cz). Jedná se o Radio Agara, Radio Beat, Radio Černá Hora, Radio Dragon, Expres Radio, Fajn Radio, Radio FM Plus, Radio Helax, Radio Hity, Radio Impuls, Radio Info, Radio Karolína, Radio Kiss FM, Radio Kiss Morava, Radio Life, Radio Prácheň, Radio Relax a Radio Šumava.
Zásadním rozšířením tohoto projektu by bylo zveřejnění internetové poslechovosti dalších 27 rádií, jejichž internetové vysílání zajišťuje firma Pozitiv (live.atlas.cz). RadioTV bohužel tato data zatím nezískalo, ovšem jednání stále probíhají a doufáme, že v některých dalších výstupech se tyto stanice objeví.
Jako hlavní údaj jsme se rozhodli v případě internetové poslechovosti uvádět měsíční průměr unikátních IP adres (uIP) za den, tedy jakousi vzdálenou obdobu poslechovosti včera z Media projektu. Jako doplňkový údaj pak výstupy nabídnou celkový počet uIP za měsíc. Podobný údaj Media projekt nenabízí neboť pro plánování reklamních kampaní je prakticky bezcenný. V našem případě však poskytne informaci o celkovém počtu lidí, kteří rádio vyzkoušeli, a základ pro podíl měsíční uIP/průměr denních uIP, který obecně může vyjadřovat míru „oblíbenosti“ rádia. Výstupy budou zveřejňovány každý měsíc vždy v první pondělí následujícího měsíce po měsíci sledovaném.
Upozornění: uIP nevyjadřejuje počet lidí, ale počet unikátních IP adres, tedy počítačů přímo připojených do internetu. Vzhledem k tomu, že hlavně velké firmy často používají pro internetové připojení jednotné brány a za jednou IP se často skrývají desítky i stovky lidí, je skutečný počet posluchačů vyšší.
Dnes zveřejňujeme zároveň s tímto úvodním článkem výsledky za prosinec 2003, výsledky za leden 2004 budou zveřejňeny 2. února. V diskuzním fóru pod článkem uvítáme jakékoliv vaše náměty či připomínky, jak tento projekt vylepšit.