Za loňský rok se odvysílalo o 100 tisíc reklamních spotů více než v roce 2000. Nejvíce se na tom podílela televize Prima, které se podařilo odvysílat také nejdelší reklamní blok. Ten trval 7 minut a 37 sekund.
Televizní trh loni zaznamenal vysoký nárůst počtu odvysílaných reklamních spotů. Podle společnosti ARBOmedia zařadily tuzemské televizní stanice do svého vysílání o 100 tisíc spotů více než v roce 2000. Největší podíl na tomto výsledku měla televize Prima, u níž se počet odvysílaných reklamních spotů meziročně zvýšil o 25 tisíc. Dalších zhruba 35 tisíc spotů připadá na metropolitní televizi TV3, která zahájila vysílání v květnu 2000.
Vedou nadnárodní společnosti
Nejdelší reklamní blok (7 minut a 37 sekund) odvysílala televize Prima. Podle Roberta Kvapila z marketingového oddělení ARBOmedia však takové dlouhé bloky způsobují znehodnocení reklamního trhu. „Zásah je potom výrazně menší,“ míní Kvapil. Šéf ARBOmedia Michael Richter upozornil, že délka jednotlivých reklamních bloků se blíží stopáži kratších pořadů. Na veřejnoprávní České televizi, kterou zastupuje ARBOmedia, se pohybovala okolo čtyř minut.
Český televizní trh je podle Kvapila ze středoevropských zemí nejvíce závislý na globálních zadavatelích reklamy. Ti tvoří převážnou většinu v žebříčku TOP 10 největších zadavatelů televizní reklamy v ČR. Vede společnost Danone, která loni investovala do televizních spotů přes 1,3 miliardy korun. Následuje Procter&Gamble ČR (903 milionů Kč) a Nestlé (615 milionů Kč). V první desítce jsou dále společnosti Unilever ČR, Reckitt Benckiser, Eurotel, KFC Foods ČR, Henkel, Český mobil a Radiomobil.
Nova zůstává lídrem
Celkové výdaje do reklamy v televizi loni dosáhly 6,75 miliardy, což je o osm procent více než v roce 2000. Jde o 45,5 procenta objemu celkových výdajů do reklamy v ČR. „Televize zůstává nejsilnějším médiem pro oslovení spotřebitelů,“ konstatoval Kvapil, podle něhož se však na loňských výsledcích projevily majetkové a manažerské otřesy ve všech televizních stanicích. Lídrem na trhu zůstává TV Nova, její podíl na trhu ale po rozchodu z ČNTS klesnul na 45 procent. „S takovým podílem počítáme i pro letošní rok,“ řekl Kvapil.
Ani podíly ostatních televizí by se letos neměly nijak dramaticky měnit. Podíl programu ČT 1 by se měl ustálit mezi 21 a 23 procenty, u Primy mezi 17 a 18 procenty. Generální ředitel ČT Jiří Balvín přitom na sklonku loňského roku prohlásil, že by ČT 1 měla dosáhnout podílu 25 procent, zatímco šéf Primy Martin Dvořák si jako cíl pro letošní rok stanovil 23-procentní podíl na trhu. Televize Galaxie ani její sportovní kanál do boje o reklamní koláč příliš nezasáhnou, míní šéf ARBOmedia Michael Richter.
Obavy z nových peoplemetrů
Televizní trh letos čeká významná změna v podobě nového peoplemetrového průzkumu sledovanosti. Ten bude od dubna provozovat společnost Mediaresearch, která jej převezme od firmy Taylor Nelson Sofres. „Při pomyšlení na tuto změnu se mi klepou kolena,“ přiznal Richter. Zásadní změna se týká rozšíření počtu peoplemetrů ze současných 660 na 1.300 a přechod z minutového měření na sekundové. To by ve svém důsledku mohlo vést ke zkracování reklamních bloků a zvýšení jejich četnosti, míní Richter.
Pro letošní rok počítá ARBOmedia s téměř devítiprocentním růstem výdajů do reklamy v televizi. Celkový objem prostředků vložených do reklamních spotů by se měl pohybovat okolo 7,3 miliardy korun. Richter však upozorňuje, že jde o optimistickou verzi, která se může různými vnějšími faktory změnit.