Nova vás baví; České písničky, které máte rádi; Písničky, které znáte; Přesně to, co chcete slyšet. Na první pohled neškodné reklamní slogany, na druhý pohled zakázané slogany, jenž jsou na indexu. Že nechápete? Bruselští úředníci totiž úřadují…
Regulace, regulace a zase regulace. Minulý týden komisař Evropské unie (EU) David Byrne vyrukoval s dalším regulačním návrhem, který tentokrát má zasáhnout reklamní a mediální průmysl.
Nový návrh komise obsahuje dostatečné množství ožehavých míst, aby rozlítil pracovníky z oblasti reklamy a médií, a aby opět nadávali byrokracii Evropské unie. Aby bylo dosaženo právní bezpečnosti, praví se v návrhu, že ustanovení stanovuje podmínky pro použití údajů vztahujících se k lidskému zdraví a nutriční hodnotě, zakazuje určité údaje a pro jiné zavádí postupy pro jejich vědecké vyhodnocování. Nebo-li Byrne zavádí právo povolení a zákazu reklamního sloganu.
Vcelku by nám současné šarvátky v Evropské unii mohly být lhostejné. Dokonce bychom se tomu mohli pousmát. Nesmíme ale zapomenout na to, že už od příštího května členem EU budeme i my.
Nelze-li prověřit pravdivost sloganu – zakázat
Za nevhodné reklamní slogany jsou považovány ty, které nelze jakýmkoliv způsobem prověřit jejich pravdivost. V Česku by se tak na indexu zakázaných, nevhodných, nepravdivých a zavádějících sloganů mohly objevit například … vám dává křídla, … – ledově svěží dech, Tam kde jiní končí, … začínají apod.
Regulační směrnice nechce nechat na pokoji ani média. I je by měla zasáhnout s razancí. V současné době se sice návrh převážně zabývá reklamou na potraviny, avšak se chystá i na zákazy reklamy v následujících oblastech: automobilový průmysl, výrobky pro děti, alkohol. V nedávné době přišla komise Evropské unie s návrhem směrnice proti „znevýhodňování jednoho z pohlaví“. Tento návrh má prý na půdě reklamy například zakazovat „stereotypní znázornění muže a ženy“. Nabízí se otázka, kdy bruselské úředníky napadne chránit spotřebitele elektronických médií.
Nebudou-li se reklamní společnosti chtít nechat zaplést do zrádných právnických kliček, budou muset i ony provádět přesný výklad textů podle ustanovení Evropské unie. Zavádějící reklamní slogany jsou sice zakázány už dnes, ale dostanou-li se na seznam také slogany bezelstné, zmenší se reklamním společnostem jejich volný prostor k podnikání a propagaci produktu klienta.
Pokud by skutečně byla regulována i média, co se reklamy a propagace týče, budou si tvůrci sloganů muset dávat pozor, aby ten jejich neskončil na seznamu zakázaných. Nebo v opačném případě by třeba TV Nova musela vědecky dokázat, že skutečně diváky baví a má to pro jejich zdravotní stav neškodlivé účinky. Nebo třeba rádia, která přesvědčují své posluchače, že hrají právě ty písničky, které zná nebo je má rád, či přesně to chce slyšet, budou zase muset dokazovat, že to mu tak skutečně je. A jaký problém by nastal při dokazování sloganu Hity které letí, raději nepomyslet…