VIDEA UVNITŘ – Blíží se 20. výročí „sametové revoluce“. Web RadioTV se ve volném seriálu článků a textů pokusí připomenout některé věci, které se za tu dobu změnily k nepoznání. Samozřejmě, že se budeme věnovat mediální scéně. Po prvním díle, v němž jsme se věnovali hudbě v rádiu, přichází logicky díl druhý. Ke slovu tentokrát přichází fenomén jménem reklama.
Ačkoli mé vzpomínky z doby před 17.listopadem 1989 se většinou odehrávají v bezstarostných prostranstvích pískovišť či dětských hřišť, nějaká mediální vzpomínka se najde. Je sice pravda, že musí být v mnohém korigovaná rodičovskými poznámkami, nějaký obraz v mé hlavě přetrvává. Zásadnějším televizním počinem doby 80.let jsou kreslené reklamní předěly německé veřejnoprávní ZDF, historie se datuje však do hlubší doby.
Pamatuji se, že příjem ZDF (případně ARD) byl mírně problematický. Už jen kvůli tomu, že na naší poměrně široké tesle jsme nemohli přijímat zvuk ze západních programů (protože nám při opravě odstranili západní normu v televizi). Ale hlavičky české šikovné si poradili. Vlastnili jsme ještě jednu malou přenosnou televizi Sileris, na ní jsme naopak zase mohli ladit jenom zvuk a nešel tu obraz. A tak jsme jednoduše spojili dva přístroje a o zábavu bylo postaráno. Výhodou byla příznivá poloha (město Písek).
Jak vypadala reklama před rokem 1990?
O tom, že reklamy jsou sledované malými dětmi v hojné míře i dnes, svědčí i můj dvouletý bratranec. Pohádky ho zatím nezajímají (vítězí jedině „kuk“ – tedy znělka Večerníčka), ale za to, když uslyší známou hudbu z reklamy zpozorní a sleduje jako přibytý. Ale zpět k „reklamním bráškům“ na ZDF. Tito animovaní skřítci jsou takovým fenoménem, že jsou na ZDF i dnes. Že si je nepamatujete? Nebo nevíte, o co se jedná?
Kompilace s Mainzelmännchen
Když má přijít reklama o oblečení, přicupitá skřítek a obleče se do kabátu. Velmi jednoduché, že? Přitom nápadité a diváci si snad i rádi reklamy vychutnají (navíc malé děti mají o zábavu postaráno). Ještě lepší je fakt, že se tyto animované spoty příliš často neopakují a tvůrci přichází s něčím novým, neotřelým. Ale tak pan vajíčko se také snažil. U československý reklam však chyběla jakákoli nutnost výrobky promovat (reklamy typu jezte jablka, pijte mléko své opodstatnění asi nenajdou).
Nyní vás čeká rovnou celý blok reklam všeho druhu. Srovnejte například, jak vypadají dvě reklamy na cukrovinky, nejprve naše žvýkačka, potom čokoláda v německém podání.
Reklamy z 80.let, ty německé pochází z roku 1988.
Pan Vajíčko (popřípadě jeho mladší přítelkyně) je velmi známý. Inu bylo by to minimálně velmi zajímavé. Idea pana Vajíčka byla realizována roku 1967, vytvořil jej animátor Eduard Hofman (jeho prvním celovečerním animovaným filmem bylo Stvoření světa). Na obrazovkách setrval až do roku 1989. Jenže právě v tomto roce došlo ke ztrátě smluv o autorských právech a musel být stažen z obrazovek. Až do nedávna se vlastni ani nevědělo, kdo za námětem stojí.
Česká televize v současnosti jedná s majiteli autorských práv. Existuje dokonce slušná šance, že se na české obrazovky ještě pan Vajíčko podívá. Nyní je pan Vajíčko prezentován i v pořadu ČT24 Média a svět, na jeho závěru je divákům nabídnuta ke zhlédnutí jedna socialistická reklama. Dvourozměrné vajíčko s kloboukem se na obrazovkách začalo objevovat na podzim 1967 jako znělka v reklamním vysílání „Naše tipy“, později přejmenované na „TV tipy“. Teprve potom se začal snášet na baloncích s nápisem „Reklama“.
To němečtí Mainzelmännchen (tedy šest animovaných figurek jménem Anton, Beri, Conni, Det, Edi, Fritzchen) jsou jen o 4 roky starší. Poprvé se na obrazovkách ZDF objevili 2.dubna 1963. Autorem je Wolf Gerlach. Od roku 1967 byly figurky barevné. V letech 1980 a 1990 prošly skřítkové úpravami. V roce 1975 animátoři vytvořili10 tisíc spotů, každoročně jich přibude 500.
Krátký animovaný film z roku 2002, o rok později přišla změna.
Panáčci drží krok s dobou. V roce 2003 přišla výrazná grafická změna. Figurky se podobají japonským mangám (obdoby komixu) a navíc používají moderní výdobytky jako mobilní telefon či notebook (místo poznámkového bloku). Dostává se jim ale také nejnovějšího vynálezu – používají už i iPhone.
iPhone v rukou malého skřítka, i ten musí jít s dobou.
Fotbalový speciál z roku 1987 a speciál k EURU 2008.
Reklama v době kapitalismu
S velkou pravděpodobností nemá smysl zaobírat se situací související se vznikem samostatné České republiky. Když s příchodem první celoplošné komerční televize (tedy TV Nova) vtrhly reklamy doprostřed filmů a pořadů, mohli jsme být šokování… Postupem času jsme si s velkou pravděpodobností zvykli. Reklamy na druhou stranu začaly mít svůj oprávněný důvod.
Ačkoli jsou čeští reklamotvůrci poměrně kreativní, volí se i levnější alternativa v podobě přejímání zahraniční reklamy a jejího následného nadabování. Právě tato verze bude hrát s velkou pravděpodobností prim v současné ekonomické krizi.
Reklama blízké budoucnosti (která už začala)
S odlivem diváků od televizních obrazovek začínají televizní společnosti hledat další alternativní způsoby, jak šířit reklamu. Jednou z novinek na českém trhu bude tzv.product placement (jinak řečeno reklamní výrobky objevující se v samotných filmech, seriálech či pořadech). Velká Británie zmírnila pravidla související s tímto druhem reklamy už v polovině letošního září. A také u nás se tohoto kroku dočkáme, před reklamou už tedy neutečeme, dostane se přímo do pořadů.
Relativně nedávno přišla s další porcí reklamy navíc i televize Nova v rámci televizního archivu. Je logické, že přechod diváků k internetové platformě s sebou strhne i reklamu. Praxe byla z počátku nenápadná, vybrali jsme si pořad a spustili jej. On-line reklama námi vybranému programu předcházela a mohli jsme ji i přeskočit. Nyní to už možné většinou není. A reklama se objevuje i u internetových streamu rádií, po spuštění si musíme nejprve vyslechnout poměrně dlouhé komerční sdělení a až poté můžeme poslouchat stanici.
Občas se reklama dostane na monitory i po jeho skončení, ale ty nemají příliš význam, poněvadž je lze snadno vypnout. Nyní už při sledování archivu TV Nova přiskočí reklama i doprostřed streamu. Ten je na zhruba 2 minuty přerušen a následují 3-4 reklamy (opět je nemůžeme přeskočit). Nabízí se otázka, kam všude nás bude reklama pronásledovat v budoucnu. Zatím je to ve hvězdách. Zatím to tak vypadá, že před reklamou zkrátka neutečeme.