Právě končící rok se na českém mediálním trhu nesl ve znamení rozvoje digitálního televizního vysílání. Dřívější plány počítaly zejména s důrazem na pozemní platformu (DVB-T). Postupný a pro mnohé diváky zdlouhavý postup při jeho zavádění však způsobil nebývalý zájem o satelitní způsob distribuce televizního signálu. Nově příchozí digitální stanice tak nejsou výrazně závislé jen na pozemní distribuci.
Letos se v éteru objevily dva nové kanály, které ke svému rozjezdu obdržely digitální licenci od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Hned v lednu se na obrazovkách poprvé objevil ambiciozní projekt třetí plnoformátové televize. V den plný jedniček – 11.1. se divákům představila TV Barrandov. Během jedenácti měsíců dokázala atakovat tříprocentní podíl na trhu, což byl cíl, který si vedení stanice pro letošní rok stanovilo. Do peoplemetrového měření sledovanosti vstoupila mladá televize už 1.června a tímto krokem přesvědčila reklamní zadavatele, že to se soubojem o část inzertního koláče myslí vážně. Úspěšný vstup do tuzemského éteru byl korigován probíhající finanční krizí a s tím úzce souvisejícím propadem reklamního trhu.
TV Barrandov aktuálně upravovala svoje programové záměry a do vysílání se tak nedostaly některé původně plánované, ale výrobně nákladné projekty (například v začátcích zamýšlená každoměsíční estráda Silvestr na Barrandově). Od pouze vlastní produkce se nová digitální televize začala zaměřovat na užší spolupráci se slovenskou dvojkou – TV JOJ. V podzimním schématu se objevil společný seriál Odsouzené, ještě předtím seriál Ako som prežil či docu-show Soudní síň. Kooperace pokračuje i nadále – od 4.ledna nasazuje TV Barrandov seriál Keby bolo keby, kde účinkuje už více českých herců než v Odsouzených a mohl by tudíž získat větší tržní podíl než série ze ženské věznice. Její druhá řada je už ostatně také v plánech na jaro roku 2010. Stanice se netají úmyslem zvýšit v příštích měsících svůj tříprocentní podíl na trhu. V uskutečňování tohoto plánu bude potřebovat štěstí na originální programové nápady, dobrou ruku v jejich nasazování do schématu a přízeň inzerentů.
Druhým letošním nováčkem v českém digitálním světe je bratr televize Prima kanál COOL. Záměrně uvádím ze dvou sourozeneckých možností přívlastek bratr, neboť od počátku si nová stanice dala za cíl oslovit mladé muže ve věku od patnácti do čtyřiceti let a cíleně pro tuto skupinu vybírá program. Investice právě do programu tohoto kanálu jsou významně vyšší, než kolik peněz může prozatím COOL přinést zpět svému majiteli. Pochvalu si zaslouží zejména za nezaměnitelnou tvář, kterou si drží už devět měsíců. Svůj mladistvý, lehce přidrzlý i lehce morbidní styl udržuje prostřednictvím celé self-promo výbavy, prezentací navenek i programovým schématem. Zatím má zhruba poloviční podíl na trhu oproti Barrandovu, je třeba ale připomenout, že ten cílí na mnohem širší skupinu diváků. Dalším bonbónkem, který si budou moci diváci na COOL v novém roce rozbalit, bude kompletní dvacetiletá historie kultovního animovaného seriálu Simpsonovi .
Ve svých kolejích doplňkového kanálu k hlavní Nově jela bez významných zaváhání seriálově-filmová Nova Cinema. Oproti loňsku se na ní objevilo více áčkových filmů, své diváky si našly i o víkendech uváděné české komedie a kriminálky druhého řádu. Radost majiteli – nadnárodnímu koncernu CME – musí dělat i stabilně mírně rostoucí podíl na trhu, který se během podzimu vyšvihl nad dvě procenta a v některých týdnech lehce předběhl i TV Barrandov.
Velké turbulence zaznamenala v průběhu letošního roku zpravodajská Z1. Náklady na provoz na výrobu zpravodajství a publicistiky ani zdaleka nebyly pokryty příjmy z reklamy a tak majitel – skupina J&T – přikročil k radikálnímu řešení, které mělo za cíl předejít úplnému zastavení vysílání. Do funkce generálního ředitele stanice byl koncem června angažován ostřílený Zdeněk Šámal, který stál předtím u rozjezdu ČT24 či internetového portálu TN.cz. Nový šéf přišel v červenci s radikální léčbou. Programové zaměření stanice se posunulo od všeobecného zpravodajství k ekonomicko-finančnímu. S tím souviselo výrazné propouštění kmenových zaměstnanců. „Musím s méně lidmi vyrábět kvalitní program. To je mé zadání,“ uvedl v červenci v Lidových novinách Šámal. Náklady se mu o desítky procent snížit podařilo. Přesnou sledovanost stanice ale nelze popsat, neboť se neúčastní peoplemetrového šetření.
Úspěšným byl rok 2009 pro dva digitální kanály České televize. Zpravodajská ČT24 i sportovní ČT4 se dokáží v týdenních tabulkách přiblížit dvouprocentnímu podílu, v okamžicích zásadních událostí se vyšvihávají na násobky tohoto čísla. I přesto čeká zpravodajský kanál v novém roce hledání úspor. Již nyní diváci od půlnoci do šesté ráno nevidí živě moderované zprávy, omezen byl počet zahraničních zpravodajů a zrušeny i některé pořady (Média a svět, Fokus ČT24 či Vedlejší efekty).
Dvě velké události potkalyv letošním roce hudební stanici Óčko. K 1.srpnu přestala vysílat prostřednictvím pozemní digitální sítě 3. Nevyhovovaly jí podmínky operátora tohoto multiplexu – společnosti Czech Digital Group. Pozemnímu vysílání obecně se Óčko nebrání, chce si však regiony vybírat podle svého uvážení. Neváhala třeba se vstupem do lokálního multiplexu na Ostravsku. Dalším pro Óčko přelomovým dnem byl 29. listopad, kdy na český trh vstoupila místní verze MTV patřící do impéria CME. Po měsící vysílání to však vypadá, že přímou konkurencí pro zdejší hudební stanici nebude, protože se v jejím programu objevují zejména lifestyleové magazíny a reality show, zatímco Óčko dává prostor převážně hudbě a klipům.