I kdybychom neměli žádné příjmy z reklamy a od kabelových společností, můžeme vydržet minimálně do podzimu příštího roku, říká v exkluzivním rozhovoru pro server RadioTV programový ředitel hudební Stanice O Dušan Všelicha.
V kabelových rozvodech a na satelitu se již za několik týdnů objeví první česká hudební televize. Stanici O však ještě čeká dokončení výběrových řízení, která vyhlásila v polovině června, a poměrně tvrdá jednání s kabelovými společnostmi. Programový ředitel Dušan Všelicha je v tomto ohledu optimista. „Teoreticky je to připravené tak, že i kdybychom neměli žádné příjmy, do příštího podzimu bude Stanice O vysílat,“ ujišťuje.
Stanice O nedávno vypsala výběrová řízení na některé klíčové pozice. Jak tyto konkurzy probíhají, podařilo se vám už obsadit některá místa?
Zatím probíhají, takže se nedá říci, že bychom nějaké funkce obsadili. Hledáme obchodního ředitele a agenturu pro prodej reklamních časů. To je čistě ve stádiu vypsání a oslovení. Nějaké agentury se nám nabídly, jiné jsme oslovili sami. Do konce července by mělo proběhnout vlastní výběrové řízení. Co se týká obchodního ředitele, první kolo konkurzu proběhlo a na základě jeho výsledků jsme se rozhodli, že zvolíme určité dočasné řešení. Šest až devět měsíců povede obchodní oddělení agentura Joe PR, která ho bude formovat. De facto bude suplovat i činnost obchodního ředitele. Konkurz na tuto funkci by měl proběhnout po prvním půlroce fungování Stanice O.
Čili jste to výběrové řízení zrušili?
Je to tak, že z něj vyšli dva zajímaví lidé, které Stanice O zaměstná, ale na jiných pozicích.
Jsou to lidé, kteří se už pohybují v televizích?
Ano.
Komerčních, nebo veřejnoprávních?
Spíš v komerčních.
Kromě toho jste vypsali konkurzy na nižší pozice, jako je moderátor, redaktor, dramaturg, asistentka ředitele. Ty jste už uzavřeli?
U všech těchto pozic zatím přicházejí přihlášky. Hlásí se poměrně dost lidí a podle těch materiálů, které jsem viděl, to vypadá velmi zajímavě. Co se týká moderátorů, zatvrzele jsem opakoval, že nevěřím, že se může přihlásit někdo dobrý. Vnímal jsem to jako formalitu, kterou si přálo vedení. Překvapilo mě, že chodí velmi zajímavé dopisy.
Třeba?
Lidi měli za úkol poslat kazetu s ukázkou a správně pochopili, že na ní nemají namlouvat „Jsem Monika Bručeva“ nebo nějaká jiná Monika, „a umím dobře mluvit česky“. Jsou to opravdu dobré věci. O spolupráci se uchází dokonce dvojice slovenských umělců, kteří ale mají pocit, že jediná forma, která je možná, by byla taková, že by jednou za tři měsíce přijeli, něco natočili a zase odjeli. To mě hodně mrzí, a budu se je snažit přesvědčit, aby to ještě přehodnotili, protože vypadají opravdu mimořádně dobře. Rýsuje se tu možnost mít hvězdy jiného typu, lidi s obrovským charismatem, s velkým půvabem.
Kdy budete mít vybráno?
Na konci července se to podtrhne a sečte a všechny pozveme na setkání. Dojde k určitým výběrům – na ty jednodušší funkce to bude jednodušší, a na ty složitější trošku složité.
Zhruba za měsíc máte zahájit vysílání, v jaké fázi je jednání s kabelovými společnostmi?
Vysílání zahájíme zhruba za dva měsíce, nebude to začátek, ale konec září.
Ví se už přesný termín?
Čeká se na rozhodnutí astrologa. Já osobně bych to datum raději losoval. Mám pocit, že hvězdy proti nám v zásadě nic nemají, ale víc toho stejně udělat nemohou. Říká se něco o 30. září. Až dostaneme od sekce numerologů vyjádření, který den je pro to nejšikovnější, budete první, komu to řekneme.
Vrátím se k těm kabelovkám, ty jsou pro vás asi nejdůležitější.
Pokračuje to pomaleji, než jsme čekali. Je to ale před nějakým zdárným koncem. Výborné výsledky máme na Slovensku.
Nemáte problém s tím, že tam od ledna začne vysílat nová hudební televize Music Channel?
Zatím ne, protože jsme některé dohody stihli podepsat dříve, než se objevily informace o tomhle projektu. Dobře se vyvíjí komunikace s UPC. Já si ale strašně přeju, abychom měli co nejdřív konkurenci. Bojím se toho zvláštního vyčleněného postavení, které může uvnitř televize svádět k jednotvárnosti a mentální lenosti. Na kabelu není žádná česky mluvící hudební televize, prakticky neexistuje konkurence. Jakmile tam bude někdo, kdo bude mluvit aspoň slovensky, bude to konkurenční stanice, a budeme se s ní muset poprat.
Za projektem Music Channel ale stojí silná finanční skupina, která do něj chce investovat přes 100 miliónů korun, zatímco Stanice O bude mít k dispozici počáteční kapitál okolo 20 miliónů Kč.
To je ta konkurence, která bude nutit všechny odpovědné lidi ve Stanici O, aby ze sebe vydávali opravdu to nejlepší. Už aby to bylo. Jenom doufám, že to není žádná kachna. Když se na to člověk dívá z dálky, je to na takový projekt trošku moc peněz. Vážně si přeju, aby se ten projekt rozjel. Myslím, že to nestihnou dříve než devět měsíců po nás, a to bude tak akorát ve chvíli, kdy si budeme chtít chvilku odpočinout a začneme to flákat. Takže to přijde jako ideální stimulace.
Jak to bude s příjmy Stanice O od kabelových společností? Pokud vím, UPC vám nechce do konce roku platit za zařazení do své nabídky.
Je docela možné, že k tomu dojde, ale bude to vyvážené tím, do kolika domácností se dostaneme.
Nakolik to ohrozí rozpočet Stanice O, který s poplatky počítá?
Teď už nijak, protože společnost je kapitálově tak jištěná, že to zvládne. Kdyby došlo k tomu, že by UPC půl roku neplatila, vydržíme.
To znamená, že počítáte s penězi, které vám dodají minoritní akcionáři, tedy s těmi zhruba 20 milióny korun?
Ano.
Jak dlouho by s těmito penězi Stanice O vydržela, kdyby neměla žádné příjmy od kabelových společností, ani z prodeje reklamních časů?
Určitě by vydržela. Je připravené určité úvěrové krytí, takže rozhodně rok bychom vydrželi. Existuje krizová varianta, s kterou ale nikdo nepočítá. Týká se doplňování cash flow od 10 do 40 procent – v určitých měsících. Teoreticky je to ale připravené tak, že kdyby nebyly žádné příjmy, do příštího podzimu bude Stanice O vysílat.
Kdy a jakým způsobem zveřejníte ceníky reklamních spotů?
Záleží na tom, kdy vybereme agenturu pro prodej reklamních časů. Dvě se nám přihlásily samy, další tři se chystáme oslovit. Definitivní rozhodnutí očekáváme nejpozději v polovině srpna. Ceníky zveřejníme těsně před zahájením vysílání.
Jak bude Stanice O měřit sledovanost?
Nebudeme v peoplemetrech. Jednáme s několika výzkumnými agenturami o nejlepší formě průzkumu.
Hovoří se třeba o Mediaprojektu.
To je jedna z možností.
Jak bude vypadat nehudební část programu Stanice O, která má podle projektu zabrat 10 procent vysílacího času?
Je to jedna z výbušných surovin, o kterých budu mluvit tak, že to bude vypadat trochu tajemně. Jednoznačně chceme, aby to byla stanice, která lidi strašně baví.
Nova ale taky strašně baví.
Já myslím, že ona jenom baví. Stanice O bude bavit strašně. Chceme, aby diváci pochopili, že je to médium, které je otevřené zábavnému duchu, je v pohodě a má nějaké své poselství – že ať se děje, co se děje, prostor pro radost tu vždycky najdou. To by měla zajišťovat nehudební část programu Stanice O a samozřejmě i ta hudební.
Jak tedy bude vypadat?
Základním prvkem bude určitá vizuální zvláštnost, v níž se budou dít určité neobvyklé věci. Na promo kazetě, kterou dáváme kabelovým společnostem, je třeba jingl s názvem Příběh mravence. Existuje jakási skupina moderatizátorů, kteří budou hledat způsoby, jak na obrazovce dělat něco, co tam ještě nikdo nikdy nedělal. Půjde o to, aby to diváky zaujalo natolik, že si budou přát co nejčastější opakování. Bude to živé, improvizovaně vymýšlené vysílání s použitím podvodů, triků, mystifikací. Bude to prostě takové umění s malým „u“.
Když se zeptám na konkrétní pořady a formáty?
V zásadě to bude jakási česká MTV.
Čili parodie na MTV?
Ne. Říkám to jen ve smyslu typu formátu. Zjednodušeně řečeno půjde o střídání písniček s lidmi na obrazovce. To je celý formát. Teď jde ještě o to, kolik písniček se vystřídá s kolika lidmi. Samozřejmě nějaké prostůrky pro moderatizátory budou větší.
Jak si má divák představit takové moderatizátory?
Skupina bude rozdělená na mimickou a hlasovou část. Pracujeme na takovém systému, kdy někdo mluví a někdo na to playbackuje. Jsem přesvědčen o tom, že se do toho musí vnést obrovské množství hravosti, aby se náhodou nemohlo stát, že moderátoři vlivem únavy začnou uskakovat k takovým laciným způsobům klasického moderování. Říct, že pustíme písničku Davida Bowieho, kterému teď vyšla nová deska Pohan a dejte si k tomu pohankovou kaši, umí každý. Toho jsou plné kabely i satelit.
V jakých časech bude Stanice O nasazovat nehudební pořady?
Občas. Moderatizátoři budou mít možnost v určitém místě jakoby vyndat písničku a dát tam sebe. Chystáme i něco jako Saturday Night Live. Teď ale úplně pomíjím hudební věci, protože profil Stanice O bude spoluvytvářet celá řada speciálních hudebních pořadů. Prostor bude mít etno, oldies, elektronická taneční hudba z období Liverpooolu 1999, apod. V těchto pořadech ale nepůjde o mluvené slovo, nanejvýš o odborné titulkování. Duch „O“ by se měl pohybovat v úzkém intervalu mezi tím, že to je „o něčem“, nebo „o ničem“.
Takže nehudební vysílání bude probíhat především na živo?
Ano.
Budete pořady taky reprízovat?
Určitě. Celý program se bude zaznamenávat a samostatný dramaturg z archivovaných pořadů vybere nejlepší „štěky“.
Počítáte s interaktivitou? Jak bude do vysílání Stanice O zasahovat divák?
Nepřetržitě přes internet a telefon. Jakmile se na internetu rozšířila zvěst o Stanici O, kontaktovalo mě relativně značné množství bývalých polobotiků (účastníci hry bývalého Rádia Limonádový Joe, pozn. RadioTV), jestli zase budou polobotici, a co se s nimi bude dít. Takže můžu říct, že se bude dít.
V souvislosti s moderátory Stanice O se hodně mluví o lidech z někdejšího Rádia Limonádový Joe. Mají se ale také objevit nové tváře. Jak to tedy bude vypadat?
Existuje už určitá skupina moderatizátorů, ve které jsou někteří lidé z Limonádové Joea, jako Ester Kočičková, Lucián Krutomluv, Kolopějka, Morice, Losice, já a další.
Jiří Macháček a Tomáš Hanák mezi nimi nejsou?
Ne. K těmto lidem se přidružují další lidé, především mladší moderatizátoři. Celá skupina bude pracovat na tom, aby našla určitého ducha vysílání. Zatím řešíme, v jakém systému se budou jednotliví lidé objevovat na obrazovce, v jaké roli a v jaké souvislosti. Bude to jako v Rádiu Mama nebo Limonádový Joe – jako kdybychom si založili kapelu, nebo v tomto případě symfonický orchestr a divadlo, a to divadlo teď nějakým způsobem zkouší a hledá správná slova, která bude chrlit na lidi.
Nebude mít třeba Ester Kočičková problém s tím, že už uvádí pořad Ženský hlas na České televizi?
Myslím, že ne. Kromě toho, že u ní člověk nikdy neví, jak dlouho v té České televizi vydrží. Tuhle jsem jí sledoval a byla tam tak výborná, že jediným problémem může být to, že než Stanice O začne vysílat, stane se Ester takovou megahvězdou, že dostane nějaké lepší nabídky. Ale jaké tady můžou být lepší nabídky? Leda ze zahraničí, ale Ester, pokud vím, umí jen hebrejsky a země izraelská je pro ní moc daleko od její oblíbené westernové usedlosti na Sázavě.
Počítáte s nějakými podpůrnými aktivitami, které budou navazovat na program Stanice O?
Kromě polobotiků půjde hlavně o internet. Brzy se rozjede akce „Zanedbané písně“, při které se bude hlasovat o písničkách, které nemají klip a které ani nemají šanci, aby ten klip vzniknul, protože jsou od kapel, které nespadají pod velké vydavatelské domy. Kapele, která vždycky po nějaké době vyhraje, Stanice O natočí klip. Tím se ty písničky budou dostávat co nejrychleji do vysílání. Chystáme taky určité „pouliční dění“. Od začátku srpna se budova, ve které Stanice O sídlí, otevře lidem a bude možné tam každý den na určitý čas přijít a dívat se na kus programu. Teď, když je ta celková levicová orientace ve společnosti tak silná, to vypadá jako podbízení ulici, ale já to beru spíš jako návaznost na různé summery of love. Čili patronem asi nebude pan Špidla. Spíš Monika L.
Kdy zahájíte reklamní kampaň a jakou bude mít podobu?
Budou to spíše PR techniky, než klasická reklama.
Čili na ní chcete výrazně ušetřit?
Jsou dvě možnosti, jak to vysvětlit. Chceme ušetřit, a druhá varianta je, že TV3 udělala obrovskou kampaň, vyvěsila bilboardy „Nová vize televize“, a myslím, že je evidentní, že to nic moc nepřineslo. Možná, že ta kampaň byla problematická. Nevím. TV3 si ji ale hodně chválila, a nic z ní nebylo. Co jsem si přečetl, tak všechny marketingové mechanismy pro tento typ médií známé venku jsou ty, že by si o něm měli lidé říct především sami mezi sebou.
Samospádem.
Nemyslím přímo samospádem, ale myslím tím rozšiřováním určitého pozitivního obrazu. Jeden člověk řekne druhému, že je to dobrá věc, a ať to zkusí taky. Aby ta komunikace probíhala takhle, budeme ji určitým způsobem podporovat. Ale nebudou to bilboardy, ani televizní kampaně, jako že bychom si třeba na Nově zaplatili spot, který by se stručně jmenoval „Přepněte“. My jsme doufali, že se ve svých pořadech o nás kriticky zmíní alespoň jako o trapných amatérech Vladimír Železný, ale on měl teď nějaké jiné starosti, tak se to nesplnilo.
Nechystáte na sobotní poledne parodii na Volejte řediteli?
Ne. V podstatě si myslím, že to jsou dva světy, které se nepotkávají. Prakticky neexistuje možnost si konkurovat, snad kromě Tele Tele. To jsem nedávno viděl, a naštvalo mě několik tak dobrých věcí, že jsem jim to upřímně záviděl. Takže je pozdravuju.
Další hudební televize měla vznikat v Olomouci. Už jste se kontaktovali s lidmi, kteří ji připravují?
Ještě ne.
Dokážete si představit, že by do Stanice O vstoupila nějaká silná mediální skupina, třeba GES, která ovládá Primu a chystá se koupit Galaxii?
Moc si to neumím představit, protože ve společenské smlouvě Stanice O jsou všechny mechanismy nastavené tak, aby tam klidně mohl vstoupit kdokoliv, ale základní princip říká, že Stanice O je tady od toho, aby tady otvírala nějaký prostor, a není možné na ní vydělávat. Všechny výnosy, které stanice má, musí jít znovu do jejího provozu. Je to tam všechno přesně vymezené.
Ale společenská smlouva se dá změnit.
Ano, ale za poměrně složitých okolností.
Jak se Stanice O staví k digitalizaci a možnosti získat licenci pro pozemní celoplošné vysílání?
Až bude digitální televize, určitě se do toho pustíme. Je docela zábavné, že i někteří veřejní činitelé o tom asi uvažují, protože už ke mně připlula taková nabídka, že by někteří úředníci za některých okolností dokázali digitalizaci urychlit.
Za jakých okolností?
Nevím, jestli má GES Holding zájem o vstup do Stanice O, ale už se objevil někdo, kdo o to projevil zájem a tvrdil, že má kontakty, díky kterým by se dala urychlit digitalizace v České republice. Já jsem si připadal jako Lenin, když zahajoval plán elektrifikace Ruska. Že zrovna kdybych já přemluvil Jiřího Němečka (generální ředitel Stanice O, pozn. RadioTV), abychom toho člověka vzali, tak že by urychlil digitalizaci televize v České republice.