Jak se televize omlouvají za chyby ve svém zpravodajství? A dokáží se vůbec omluvit? Zeptali jsme se šéfredaktorů zpravodajství televize Nova, Prima TV a České televize, jakou strategii v takové situaci používají jednotlivé celoplošné stanice.
Televizní zpravodajství se jako jedna z nejnáročnější novinářské praxe neobejde bez chyb. Některé jsou divákovi jasné na první pohled, jiné – poněkud skryté – mohou poškodit pověst firmy nebo jedince. Pak nastupuje žádost o opravu. Jak se v takových chvílích chovají české televize? „Jsou vlastně dva typy žalob nebo žádostí o opravu: ty z našeho pohledu oprávněné a ty, které jsou podle nás neoprávněné,“ říká šéfredaktor zpravodajství TV Nova Pavel Zuna. „U těch, co si myslíme, že jsou neoprávněné, jejich autorům říkáme, ať nás zažalují. Ty oprávněné se pak snažíme nějakým způsobem uvést na pravou míru.“
Jakým způsobem? Nova se podle Zuny vyhýbá přímé omluvě, která je podle něj kontraproduktivní. „Vlastně nefunguje a působí spíše negativně. Není to organická součást zpráv, takže je pro obě strany daleko lepší jít na nějakou dohodu.“ Takovou dohodou pak bývá nová reportáž na dané téma, ve které informace zazní správně. Záleží však na tom, zda se televize s poškozenou firmou nebo člověkem dohodne. V opačném případě může dojít na žalobu a soudní příkaz k omluvě. Podobným způsobem se už Nova v Televizních novinách omlouvala – naposledy za příspěvek, který odvysílala ještě z Měšťanské besedy pod vedením šéfredaktora Jana Vávry.
Omluvu vyžadují i politici
Jako poškozený se může cítit i politik, takže Nova například loni věnovala „opravný“ příspěvek místopředsedovi KDU-ČSL Janu Kasalovi, o kterém nesprávně uvedla, že po neúspěšné obhajobě funkce předsedy strany neprošel ani volbou do tehdejší čtyřkoaliční rady. „Skutečnost byla taková, že do ní ani nekandidoval. Tak jsme zkrátka za tři dny, kdy se zase něco dělo okolo Čtyřkoalice, odvysílali správnou informaci. Myslím, že to bylo dokonce s formulací ´jak jsme omylem uvedli´,“ říká Zuna, podle něhož se Nově často ozývají lidé, kteří se cítí být poškozeni výrokem někoho jiného. „Za to se samozřejmě omlouvat nemůžeme.“
Televize Prima se podle šéfredaktora Jiřího Závozdy omlouvá především za chyby, které jsou zřejmé hned při jejich odvysílání. „Pokud je to možné, děláme to okamžitě, například čtenou zprávou,“ přiblížil serveru RadioTV. Prima například nedávno špatně uvedla pracovní zařazení policisty, který se dopustil trestného činu. „Mohlo dojít k poškození nevinného kolegy z jeho pracoviště,“ upozornil Závozda. Sporné záležitosti řeší právníci. „Osobně si myslím, že pokud skutečně chybu uděláme, je správné se ihned omluvit. Určitě to nesnižuje prestiž média. Divák si může říci, že když se spleteme, máme alespoň tu slušnost si to přiznat,“ míní Závozda, který podle svých slov v době, kdy působil jako editor v deníku MF Dnes, prosazoval názor vytvořit sloupek určený pouze pro opravy.
Komplikované případy řeší právníci
„Takový sloupek by obsahoval nejenom zásadnější faktografické chyby, ale i pochybení v grafech, jménech a podobně. Myslím, si že by to prestiži tisku prospělo. V České republice se ale zatím značné množství novinářů domnívá, že ten, kdo začne, bude v nevýhodě,“ říká Závozda, který zastává funkci šéfredaktora zpravodajství Primy takřka rok. Jeho kolega z České televize Karel Novák má podstatně více práce, neboť ČT z pozice veřejnoprávní televize vysílá mnohem větší množství zpravodajských pořadů než komerční stanice. Postup po odvysílání chybné informace podle něj záleží na závažnosti konkrétního případu.
„Nedávno jsme například v Událostech udali špatné datum úmrtí Jana Palacha. Později v Událostech Plus jsme se za to divákům omluvili,“ přiblížil Novák serveru RadioTV. Komplikovanější kauzy řeší právní oddělení ČT. Obecně lze říci, že větší problémy než zpravodajství má publicistika, hlavně investigativní pořady. U těch většinou odpadá „fáze omluvy“, a poškozený se rovnou obrací na soud. Snahou televizí je se takovým konfliktům vyhnout, proto publicisté často před odvysíláním konzultují své reportáže s právním oddělením.