ROZHOVOR – V druhé části rozhovoru s tvůrci pořadu Profilm, který si svou premiéru odbude v neděli 18. ledna na stanici TV Barrandov jsme se kromě složení jednotlivých dílů pořadu také podívali poněkud podrobněji na práci moderátora v tomto pořadu. Zjistíte, že Profilm má našlápnuto na to, být velmi originální zábavou. A tvůrci se pokusí odhadnout sledovanost svého pořadu.
Váš pořad se odlišuje od ostatních tohoto typu nejen tím, že pouštíte vedle studentských filmů také filmy amatérské, ale i tím, že je to pořad moderovaný.
Lukáš Gregor (dramaturg a vedoucí produkce pořadu): V tom je zásadní rozdíl, protože ostatní pořady tohoto zaměření jsou v tomto ohledu nedramaturgické. Navíc v jiných pořadech byla za sebe nasekaná produkce filmových škol, kdežto my máme každý pořad o nějakém tématu. V každém dílu je jedno téma a filmy jsou dramaturgicky zařazeny, aby se na to téma nahlíželo z různých úhlů pohledu.
Jaká témata máte už natočená a jaká chystáte?
Lukáš: Začali jsme vesele. V prvním díle bude groteska, v druhém zvážníme tématem V pasti. Třetí díl bude profilový, diváci uvidí filmy z produkce Ateliéru animované tvorby Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Téma čtyřky je videoklip, pětka je básnění, dále máme v plánu třeba sci-fi, ostatní témata zatím neprozradíme. Chceme, aby se střídala vážná a veselá témata a počítáme s tím, že se budou některá opakovat, protože nelze některá témata vyčerpat jedním dílem.
V amatérském filmu existují i sci-fi snímky?
Vojtěch Novotný (spolumoderátor pořadu): Já jsem viděl film amatérské sci-fi přibližně před třemi lety v Mělníku na přehlídce Kryšpín. To byl skutečně úžasný zážitek. Triky nebyly samozřejmě na úrovni Stevena Spielberga, ale má to svoje kouzlo. Dá se udělat sci-fi s malými náklady. Pokud někdo má stále dojem, že pro natáčení složitých trikových scén je potřeba velkých nákladů, doporučuji režiséra Eda Wooda (1924 – 1978; Mnohými považovaný za nejhoršího režiséra všech dob, za což si vysloužil přídomek „kultovní“. pozn. red.) a jeho sci-fi filmy. Jemu stačilo dát na provázek maketu vesmírné lodi a bylo to.
Bude nějaký díl, v němž uvedete jen jeden film?
Lukáš: Bude to zrovna to sci-fi.
Jiří Neděla (moderátor pořadu): Teď mě napadlo, že bychom na konci roku mohli natočit nějaké díly Best of.
Lukáš: To bychom mohli, bude míň práce. To je dobrý nápad, ten si musím zapamatovat.
Vojtěch: Jasně, Lukáš vymyslím Best of, aby měl víc času a mohl na konci roku na lyže, které si zaplatí z těch úplatků od amatérských filmařů.
Režisér, animátor a pedagog Ivo Hejcman před kamerou
Chystáte i nějaké soutěže?
Lukáš: Na čtvrtý díl s tématem videoklip máme připraveno hlasování diváků o nejlepší videoklip s tím, že vylosovaný divák dostane nějakou cenu. Rádi bychom, aby se rozjela také soutěž těch promítnutých filmů. Hlasovat se bude na webu TV Barrandov. Divácké soutěže budou vždycky zaměřeny tematicky podle těch jednotlivých dílů. A budou i stylizovány do toho tématu, ale to nechci prozrazovat, to zatím máme jako tajemství.
Vojtěch: Zkrátka, soutěže budou tematicky spojeny se zrovna aktuálním dílem. Například, když bude téma zvířátka, tak může být otázka, jestli je kůň lichokopytník nebo sudokopytník!? (následovala vášnivá diskuze o této otázce)
Hledáte tvůrce a jejich filmy i na základních a středních školách?
Lukáš: Já bych moc rád. Už mám nějaké kontakty. Musíme si ale uvědomit, že náš pořad teprve teď začíná a tady jde opravdu o mravenčí práci.
Budete se věnovat pouze současnému amatérskému filmu?
Lukáš: Rádi bychom občas zabrouzdali do historie. Hodně nás lákají taková sedmdesátá, osmdesátá léta. Při výběru nemáme omezení týkající se roku výroby, takže nebudeme dělat pouze aktuální tvorbu, i když těžiště je ve tvorbě aktuální, což znamená plus mínus tři roky. (krátké zamyšlení) V našem případě spíš mínus tři roky.
Jiří: Já osobně bych rád uvedl filmy Čeňka Zahradníčka. (nezávislý a avantardní filmař tvořící ve třicátých a čtyřicátých letech minulého století, pozn. red.)
Chystáte se v Profilmu představit i zahraniční snímky?
Lukáš: Například o Slovensku jsme už s představiteli TV Barrandov hovořili a situace vypadá nadějně. O dalších zemích se zatím jen bavíme, ale já osobně bych někdy v budoucnu rád pouštěl i zahraniční filmy.
Na jaké filmy se diváci mohou těšit v první díle tuto neděli?
Jiří: Je tam film Tulák zachráncem, který zdařile imituje jak po stylové tak po obsahové stránce grotesky Charlie Chaplina. To je asi největší deviza prvního dílu. Tento film režíroval Jiří Diviš a v hlavní roli se objeví kameraman našeho pořadu Lukáš Masner, který opravdu vypadá jako Charlie Chaplin. Budou tam dva animované filmy ve stylu grotesky. Jeden z nich se jmenuje Čoud a na ten druhý si teď nemůžu vzpomenout. (nevzpomínají si ani Lukáš Gregor ani Vojtěch Novotný)
Lukáš: Ten Čoud je groteskní zejména svou pointou, která je skutečně stylově čistá.
Umíš procentuelně vyjádřit, kolik filmů pustíte a kolik jich skončí v pomyslném šuplíku?
Lukáš: Já si myslím, že odvysílatelných snímků z toho vesmíru amatérských filmů může být maximálně třicet procent.
Jiří Neděla a Vojtěch Novotný
Existují různé styly moderování. Od Přemka Podlahy, Leoše Mareše až třeba k Petru Čtvrtníčkovi. Když zapátráme v paměti, nemůže nevzpomenout tandem Holý – Kohout ze starého Kinoboxu nebo Zdeňka Suchého v „60“.
Jiří: Já samozřejmě nemůžu nezmínit Milana Nedělu, se kterým mě pojí určité duchovní pouto. Milana Nedělu si můžeme pamatovat z moderování krásného pořadu Komik a jeho svět a první téma Profilmu je groteska, tady jsou ty spojnice naprosto zřejmé. Já sice nemám tak bujné licousy a sytý hlas jako Milan Neděla, ale k němu se budu stejně vždycky odvolávat. Mou další inspirací je určitě dvojice Miloš Kohout a Roman Holý, kteří se postarali o mnoho světlých chvilek mého předpubertálního věku. V pubertálním období to pak byl David Vávra a jeho Šumná města.
A co můžeme očekávat od spolumoderátora Vojtěcha Novotného?
Vojtěch: Já bych možná nejprve přesně definoval roli přicmrndávače v pořadu Profilm. Tady Jirka je zároveň jedním ze scénáristů a pro ty své výstupy vymýšlí určité dramatické situace, které mají souvislost s tématem daného dílu. Já jsem jeden z těch lidí (občas se jich tam objeví víc), co ztvární předepsanou dramatickou akci, jež nevisí přímo na moderátorovi, ten je tam hlavně, aby promlouval k divákům. Dá se říct, že já vykrývám druhý plán „spojováků“.
Jak máte koncipované vaše vstupy?
Jirka: Promítané filmy jsou rozděleny do určitých bloků, které určují jakési podtéma příslušného tématu. Díl od dílu je to různé, například v díle věnovaném videoklipu jsme měli „spojovák“ před každým videoklipem. Jsou-li ty bloky delší, tak máme „spojováky“ třeba jen čtyři a jeden z toho je úvod a jeden závěr. To znamená, že čas na rozehrání dramatických akcí je různý. Celkový čas vstupů by se měl pohybovat kolem pěti minut. Když se vrátíme ke koncepci, tak například zmiňovaný díl o klipech moderuji ve stylizaci za moderátora hitparády.
Inspiroval ses nějakým známým moderátorem hitparád?
Vojtěch: Třeba Milošem Skalkou nebo Terezou Pergnerovou?
Jiří: Snažil jsem se vyhnout oběma těmto extrémům a chtěl jsem být hlavně sám sebou.
Vojtěch: To asi diváci moc neocení.
Jiří: Je pravda, že je docela možné, že na můj styl ještě české publikum nedorostlo.
Bude-li mít některý Profilm jenom jeden film, tak počítám, že bude přerušený reklamou. Budeš uvádět i tu reklamu? Třeba jako přestávku pro diváky?
Jiří: Myslíš, jak byla dřív koťátka? O tom jsme zatím neuvažovali (pohled doprava). U nás snad jen hrající si Vojtěch.
Vojtěch: Jako, že bych se vyvaloval na gauči? Ta myšlenka se mi začíná líbit.
Jiří: On s tím Vojtěch má už určité zkušenosti. Kdysi představoval kocoura Garfielda v jednom nejmenovaném performačním uskupení…
Vojtěch: To jsi řekl obráceně, nejmenovaného kocoura v uskupení Sajbršanson.
Jiří Neděla a ruce vztažené k nebi (nejspíš Vojtěcha Novotného)
Budete vtipní? Obsahují vaše vstupy humor?
Jiří: My chceme, aby humor byl naše hlavní devíza.
Lukáš: Já bych spíše řekl, že budeme svěží.
Vojtěch: Osobně si myslím, že není potřeba humor za každou cenu, pokud bude díl o nějakém vážném tématu, tak to „řachanda“ asi moc nebude. To ale neznamená, že nebudeme aplikovat černý humor, bude záležet na situaci.
Můžeme se těšit na humor popisovaný jako inteligentní?
Vojtěch: Jestli budeme brát jako určující inteligenci delfína, tak určitě.
Lukáš: Ono opravdu bude záležet na tématu toho daného filmu. Třeba v první díle o grotesce máme rozhovor s režisérem, jehož film byl absurdní, proto i rozhovor je trochu absurdní.
Jiří: Náš humor je založený na vyvážené kombinaci Simpsonových, Monthy Pythonů a Samuela Becketta.
Vojtěch: Musíme však říct, že těžko dosáhneme úrovně těchto inspiračních zdrojů…
Lukáš: Ale první řada Simpsonů není tak zázračná.
Vojtěch: To máš pravdu, i Samuel Beckett měl občas slabší chvilku.
U každého tvůrce existuje tzv. syndrom vyhoření. Kdy jej očekáváte u sebe?
Lukáš: Já mám v diáři poznačeno, že to bude mezi 13. a 14. dílem.
Jiří: Já zatím do toho třináctého dílu nápady mám. Než se k němu dobereme, začnu velmi intenzivně praktikovat druh buddhistické meditace Vipassana. Od ní si slibuji maximální pročištění hlavy a tím dojde k uvolnění místa pro spoustu dalších nápadů. Takže u mě nějaký syndrom vyhoření nehrozí.
Během doby, kdy bude Jiří meditovat, nemá Vojtěch šanci stát se hlavní hvězdou?
Vojtěch: Já mám vždycky šanci stát se hlavní hvězdou, jenže já jsem skromný a do této pozice se nehrnu.
Jiří: Pokud propadnu meditaci natolik, že pocítím bezodkladnou potřebu odjet do Himálají, abych vyhledal svého osobního guru, tak samozřejmě první v pořadí na mé místo je tady Vojtěch.
Lukáš: A nebo ten post zrušíme a bude jen herec v druhém plánu.
Vojtěch: Moderátor nebude a na obrazovce poběží titulky. Jak mají moderátoři zpráv čtecí zařízení, nebo jak je karaoke, divák bude mít šanci si sám číst text nahlas ve svém obýváku.
Lukáš: Když nad tím uvažuji, tak zjišťuji, že je postava moderátora Jiřího Neděli vlastně zbytečná. Titulky jsou levnější a možná i zábavnější.
Jakou chcete mít sledovanost?
Vojtěch: Já bych byl rád, abychom měli alespoň tolik diváků, kolik se jich podílí na výrobě toho pořadu.
Děkuji za rozhovor.