ANALÝZA – Minulý týden byly zveřejněny výsledky mezinárodního průzkumu společnosti Deloitte, který se zabýval vztahem lidí ve věku 14 až 25 let k moderním technologiím. Dotazováni byli obyvatelé Brazílie, Německa, Japonska, Velké Británie a USA. Výsledky se ve velké většině dají zobecnit také na českou mládež.
Postavení preferencí hodnotilo 8 800 spotřebitelů, dotazování byli však také lidé až do věku 75 let. Z průzkumu vyplývá, že až 75% mladé generace dává přednost počítači jako zdroji zábavy před televizí. Překvapivé? Ani ne. Vždyť podobnou situaci lze vysledovat také v českých končinách. Vždyť televizní obrazovky pro mladou generaci nejsou příliš lákavé. Uvážíme-li hlavní večerní program, ačkoli se najde něco zajímavého, cílovou skupinu 14-25 asi pořad Nahá jsi krásná nebo Krotitelé dluhů asi nenadchne.
Na vysokoškolských kolejích se stahují seriály jako Ztraceni, The Big Bang Theory nebo How I Met Your Mother. Komu by se chtělo čekat, až budou díla uvedena na tuzemských stanicích. Na diskuzních fórech se objevují názory jako „nechápu, proč to Nova nevysílá hned, jak to uvedou v Americe“. Bylo by to skvělé, až na „pár drobných maličkostí“. I kdyby v případě nejvyšší nouze by stanice zvolila cestu původního zvuku s českými titulky, jejich výroba není možná do druhého dne. Televize si dají záležet. Teoreticky by tak mohla být díla odvysílána během týdne od premiéry. S českým dabingem by se čas prodloužil. Zásadní překážkou se stává fakt, že americký distributor dlouho otálí se svolením seriál odvysílat v zahraničí.
Vraťme se k původnímu tématu. Rodiče (nejen) v minulosti toužili, aby jejich ratolesti trávili „u kouzelné bedýnky“ méně času. Děti je poslechly, ovšem televizi vyměnily za počítače s internetem. Dotazovaní používají internet nejčastěji ke stahování hudby (až 80% z nich). Velkou potíží je ovšem navazování sociálních kontaktů s neznámými lidmi, jako formu tohoto seznámí využívá internet až 73% účastníků průzkumu. Kupodivu jen 33% spotřebitelů považuje jako zdroj zábavy mobilní telefon, který mnohdy kombinuje funkce výše uvedených médií. Problémem je vysoká cena těchto „vyspělejších“ přístrojů. I když situace není tak vážná, jak v minulosti. Mladí Asiaté v průzkumu ovšem uvedli, že svůj denní program plánují podle oblíbených pořadů tak, aby jim ani jeden neunikl. Zdálo by se, že nejužívanější funkcí mobilních telefonů bude komunikace prostřednictvím SMS, ve většině případů tomu tak samozřejmě bylo, v Japonsku je ale mnohem běžnější funkcí e-mailová komunikace (88% versus 31% formou SMS).
Průzkum se zabýval i komerční stránkou médií, tedy reklamou. Největší vliv na spotřebitele má samozřejmě televizní reklama. Fakt poměrně zarážející, nemyslíte? Vždyť každý tvrdí, že při reklamě přepíná na jinou stanici, nebo si zajde na WC. Oproti tomu rozhlasová reklama se ve vlivu na rozhodnutí umístila až na 5.místě. Na síle nabírá internetová reklama, v Japonsku se dostala na 2.příčku, ovlivní až 61% účastníků. Má internetová reklama opravdu takový vliv? Zřejmě ano, vždyť se najdou lidé, kteří jsou celý den v práci a jen stěží se najde jiná forma reklamy k oslovení. Těžko si v práci najde volnou chvíli na puštění televize.
Poptávka po digitálních médiích přinese dodavatelům technologií nové příležitosti. S přibývající infrastrukturou se vytvoří nový rok příjmů. Přestože hlavním a nejoblíbenějším přehrávačem videí je stále klasická televize, větší popularitu získávají právě osobní počítače, mobilní telefony či různá přenosná zařízení. Potřebu přenášet mediální obsah na jakékoli jiné zařízení uvedlo 75% dotazovaných z Brazílie, 49% z USA a Japonska, 44% z Velké Británie a jen necelá třetina německých obyvatel. Až 19,3 hodin týdně stráví lidé z Brazílie u internetu v době volného času, jen 9,8 hodin tráví u televizní obrazovky. Japonci tráví u internetu 16,4 hodin, Američané 12, Britové 13,2 a Němci 11,3 hodin.
Vliv mladé generace uvedl v tiskové zprávě také Ken August, viceprezident a vedoucí oddělení médií a zábavy: „Rostoucí vliv mladé generace je nezpochybnitelný. Ovlivňuje nejen celkový obraz médií, ale i zvyklosti ostatních generací v této oblasti. Otázkou zůstává, nakolik kupní síla této generace způsobí pokles tohoto vlivu vzhledem k současné hospodářské situaci, kterou právě teď zažíváme. Generace tzv. „silných populačních ročníků“ (43-61 let) má víc volných finančních prostředků než jakákoli jiná generace. Zatímco marketingoví znalci si vždy uvědomovali důležitost této generace, zaměření na tuto věkovou skupinu si může v budoucnosti relativně zvýšit, co přepracuje tradiční marketingové scénáře.“ Ed Moran, ředitel oddělení pro inovace výrobků společnosti Deloitte se přidává: „Je zřejmé, že mladá generace ovlivňuje také vývoj digitálního obsahu a technologií v širokém mezinárodním měřítku. Tato generace spotřebitelů je první generací, která vyrostla na internetu a kterou v různých koutech světa a různých kulturách spojují stejné zájmy v digitálních médiích, co má zásadní dopad na trhové poradce na celém světě.“
Svou odpověď obohacuje o tvrzení, že nastaly časy plné protikladů: „Pro inzerenty nastal skutečně nejlepší a nejhorší čas. ještě nikdy nebylo více měřitelných způsobů, jak se svým sdělením a poselstvím přiblížit ke spotřebitelům. Televize, internet, tisk a sociální sítě, toto všechno jsou vlivné platformy. Pro jejich efektivní využívání je potřebné pochopit preference spotřebitelů, jejich chování v oblasti užívání nových technologií a volit nové taktiky na globální úrovni.“