Nahradí internet televizi?

radiotv221Když se objevil film, mnoho lidí si myslelo, že zanikne divadlo. Když se objevila televize, zůstalo divadlo i kina a rozhlas se s novou konkurencí také vypořádal. Teď je novým konkurentem internet a další stále přibývají. Nejde jen o to, že diváci, čtenáři čí posluchači, prostě konzumenti místo sezení u novin čtou zprávy na mobilu, místo poslechu rádia stahují hudbu z internetu, ale problém je i se zadavateli reklamy. Ti totiž musí své peníze rozdělit mezi tisk, rádia, televizi, billboardy, internet a další reklamní nosiče. A ačkoliv tu brečí majitelé rádií, tu televize, tu vzdychají vydavatele novin, zatím všichni existují a vzájemně se doplňují.

Kombinace různých druhů médií je naprosto běžná. Ostatně noviny, časopisy, rádia i televize dnes už zcela běžně mají své vlastní webové prezentace. Spousta rádií se věnuje, i když třeba jen sporadicky, vydávání hudebních nosičů, případně se zabývá nebo nějakým způsobem umožňuje například prodej melodií na telefony apod.

Digitálním multimediálním podnikem se stává i německá veřejnoprávní televize ZDF. S tímto trendem souhlasí i Televizní rada ZDF, která je jedním z řídících orgánů stanice (více viz Jak se řídí veřejnoprávní kanál ZDF). Intendant ZDF Markus Schächter chce tento přechod dotáhnout do konce. ZDF totiž kromě vlastního ZDF vysílá i řadu dalších programů. Jednak se podílí na kulturním kanálu 3sat, německo-francouzském Arte, dětském kanálu KiKa a dále vysílá programy ZDFinfokanal, ZDFdokukanal a ZDFtheaterkanal. Kromě toho provozuje server ZDF.de, který přináší zpravodajství jak v textové podobě, tak v podobě odvysílaných reportáží, které je možné si kdykoliv znovu přehrát. Internetová stránka ZDF ale stejně jako stejnojmenná stanice přináší nejen zpravodajství, sport a počasí, ale také zábavu, informace z kultury, zajímavé rady a tipy a také novinky ze světa vědy a techniky.

Protože provoz takového multimediálního kolosu něco stojí, volá veřejnoprávní ZDF po public-private-partnership-modelu financování. Pestrost nových digitálních služeb, nejde jen o bohaté internetové stránky ale také o teletext, digitální vysílání (a s ním související přidané obsahy jako je např. EPG), telefonické a sms služby atd., si vyžaduje nové formy organizace a nové obchodní modely. Nabízí se možnost spolupráce veřejnoprávního média se soukromými dodavateli. Kvůli nedávným problémům se skrytou reklamou (viz Televize ARD: padají hlavy za skrytou reklamu) v některých pořadech, kterou měli na svědomí právě externí dodavatelé (problém měly nejprve veřejnoprávní televize později i komerční), by mělo být zřízeno místo pro kontrolu, které bude všechny produkty dodávané do ZDF kontrolovat.

Lidé z televize jsou slyšet v rádiu a naopak, píšící novináři publikují jak v tisku tak na internetu, osobnosti z televize píší knihy atd. atd. Nechť si každý doplní podle své fantazie. Využít určité synergie se nyní rozhodl i německý zásilkový obchod Neckermann. Ten na své internetové stránce, která slaví deset let od svého vzniku, nabídne od 28. října zábavný pořad moderovaný z televize a z rádia populárním Thomasem Gottschalkem. „Jdu tak říkajíc do undergroundu a trošku se budu roztahovat v médiu zítřka,“ řekl Gottschalk německému nedělníku Bild am Sonntag. „Každý ví, že televize už má své největší úspěchy za sebou. Budoucnost je online a v případě že mě pak bude ještě někdo hledat, může mě tam najít už teď.“ Přemístit se z obrazovky televizní na obrazovku počítače úplně ale populární bavič neplánuje. Tvrdí, že část jeho fanoušků má dost velké problémy jen s dálkovým ovládáním, natož aby ho hledali v síti. Ve svém pořadu na internetu bude Thomas Gottschalk zpovídat prominentní osobnosti z oblasti módy, sportu a hudby.

Speciální pořad, který bude možno shlédnout jen na stránkách zásilkového obchodu Neckermann, není prvním projektem, kde se Gottschalk pro Neckermanna angažuje. Podobně jako se Günter Jauch (populární německý moderátor, moderuje mj. Chcete být milionářem na RTL) objevil v reklamě na Quelle, Gottschalk spojil svou tvář s Neckermannem. Náhoda tomu chtěla, že Neckermann slaví letos stejně jako Gottschalk pětapadesátiny. I tento fakt byl použit v jednom PR příspěvku pro rádia, kde Thomas Gottschalk vychvaluje zmiňovaný zásilkový obchod.

A jak je to s tou konkurencí mezi televizí a internetem doopravdy. I kdyby Thomas Gottschalk zůstal jen v televizi, tak mu rozhodně nehrozí, že by pomalu upadl do zapomnění. Němci totiž denně věnují televizi stejně jako rádiu skoro čtyři hodiny svého času. Noviny, cédéčka, MP3 a internet jsou na tom mnohem hůře. Ukazuje to dlouhodobá studie ARD a ZDF, která od roku 1964 každých pět let popisuje německou masovou komunikaci.

Podle aktuálních výsledků vede rádio. Tomu věnuje průměrný Němec denně 3 hodiny a 41 minut. Oproti stavu před pěti lety to je o 15 minut více. Televize je těsně v závěsu. Na rozhlas ztrácí jen minutu. Němci stráví denně před obrazovkou 3 hodiny a 40 minut. To je o 35 minut delší doba než před pěti lety. Poslouchání hudby na CD, MC nebo jako MP3 věnují denně 45 minut a internetu 44 minuty. Tady ale doba strávená na síti oproti minulému měření vzrostla třikrát. Čtení novin zabere jen 28, knih 25 a časopisů dokonce pouhých 12 minut. Celkově se tak průměrný Němec (průzkum byl prováděn na vzorku 4 500 reprezentativně vybraných obyvatel SRN starších 14ti let) vystavuje působení médií 10 hodin denně. Na přelomu tisíciletí to bylo jen osm a půl hodiny. Údaje je nutno brát samozřejmě s rezervou. Přeci jen jak často říkal bývalý ředitel TV Nova Vladimír Železný: „Statistika je přesná věda s nepřesnými čísly.“

Zde prezentovaná studie ARD/ZDF uvádí, že se německý divák dívá na televizi v průměru 3 hodiny a 40 minut denně. Tyto výsledky se oproti studii zpracované komerční ProSiebenSat.1 Media liší jen o deset minut. Průzkum ProSiebenSat.1 Media začátkem tohoto roku přinesl údaj 3 hodiny 30 minut. Podrobněji jsou tyto údaje zmíněny v článku Nabídka bohatá, ale kdo se v ní vyzná.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .