Finanční skupina PPF chce výrazně zvýšit sledovanost slovenské sestry TV Nova, televize Joj. Do roka by stanice měla zhruba zdvojnásobit svůj podíl na trhu. Dnes Joj dosahuje (podle deníčkového průzkumu u diváků starších 14 let) podílu mezi 11 a 14 procenty. V létě 2004 by měla přesáhnout hranici 20 procent. Alespoň to tvrdí finanční ředitel Novy Petr Chajda, odpovědný také za společnost AQS, která nakupuje zahraniční programy jak pro Novu a Joj, tak pro televize Prima a TV Praha.
Recept na diváky? Zahraniční megafilmy
„Předpokládám, že Joj do roka dosáhne podílu 20 procent, ne-li více. Chystáme se výrazně investovat do akvizice,“ prozradil Chajda, podle něhož půjde řádově o desítky milionů korun. Joj se zaměří na megafilmy typu Godzilla nebo Titanic. V letošním roce se jí podařilo slovenským divákům přinést několik zahraničních novinek dříve než konkurenční televize Markíza. Ta si udržuje pozici market leadra s podílem na trhu mezi 38 a 42 procenty. Podíl Joj v období od letošního března do června stoupl až o tři procentní body.
Chajda předpokládá, že kromě kvalitního programu přispějí k vyšší sledovanosti také nové vysílače, které Joj získala v loňském a letošním licenčním řízení od slovenské Rady pro vysílání. Dostupnost druhé celoplošné komerční televize na Slovensku je totiž v porovnání s konkurencí výrazně menší. Joj se zatím zaměřovala spíše na krajská města, nyní dokrývá území s menšími městy a obcemi. Díky silnému vysílači v Trenčíně budou moci její signál přijímat také diváci na střední a jižní Moravě.
„Televize Joj nyní dosahuje zhruba třináctiprocentního podílu na trhu, podařilo se nám zprovoznit další vysílače. Předpokládáme, že z většího pokrytí budeme mít větší sledovanost,“ říká Chajda. Důležitým milníkem bude zavedení peoplemetrů, ke kterému dojde už v příštím roce. Předpokládá se, že pak podíl dominantní televize Markíza klesne, podobně jako v případě Novy v České republice (do prvního elektronického měření se podíl Novy podle deníčků pohyboval okolo 60 procent, poté klesl na 50). Naopak podíly menších televizí by mohly vzrůst.
Joj si stále brousí zuby na Markízu
Joj chce podle Chajdy v první fázi dosáhnout podobné pozice jako televize Prima v České republice. Poté by se ráda pokusila zaútočit na Markízu. Proti té má ale značnou nevýhodu v menším počtu kvalitních pořadů vlastní výroby a také v tom, že na trh vstoupila poměrně pozdě. Start „Jojky“ do značné míry negativně ovlivnila právě špatná kvalita programu a pasivní přebírání archivních pořadů od Novy a Primy. Řada diváků proto Joj dodnes vnímá jako „odpadkový koš“ Novy (tak slovenskou sestru Novy naznal bývalý spolumajitel Markízy Pavol Rusko), i když se její programové schéma do značné míry zlepšilo, hlavně díky zahraniční produkci.
Spojenectví s Novou může Joj přinést řadu výhod. Nejde jen o společný nákup zahraničních pořadů, ale také společné přímé přenosy, které mohou pokrýt celé území bývalé federace. Absence jazykové bariéry k tomu přímo vyzývá. Jednou z prvních vlaštovek byla loňská Miss České republiky. Nova také může své slovenské sestře přenechávat práva na přímé přenosy zápasů fotbalové reprezentace a přátelských zápasů na území České republiky. Společná česko-slovenská klání se proto mohou ve stejnou chvíli objevit na obou televizích, byť s dvěma různými komentátory. Nova má fotbalová práva nakoupena do příštího roku s opcí na další sezónu.
Slovenské Volejte řediteli zůstalo
Jestli má Joj dodnes nějakou větší slabinu, je to zpravodajství. A to snad ani ne kvůli jeho kvalitě, která za poslední měsíce výrazně stoupla (začátky byly opravdu špatné), ale díky pozici třetího hráče na trhu. I tak sledovanost hlavní zpravodajské relace Noviny stoupá, hlavně díky rozhodnutí vedení televize uhnout s vysílacím časem markízáckým Televizním novinám. Slibně se vyvíjí také zpravodajské a publicistické formáty převzaté od Novy, především Střepiny (slovensky „Črepiny“). Joj si nadále udržuje také svoji obdobu pořadu Volejte řediteli, který Nova po odvolání Vladimíra Železného dočasně stáhla z obrazovky. V relaci Čo na to riaditeľ? Každou sobotu vystupuje šéf Jojky Milan Kňažko.
Televize Joj vznikla v březnu loňského roku ze sítě regionálních televizí Global. Základ tvořila košická televize Naša a servisní společnost Global TV, která sdružovala na dvě desítky stanic s různě kvalitním programem. Do té doby Global vysílal podobně jako kdysi v Česku televize Galaxie videoklipy a levnější zahraniční pořady, střídané lokálními odpojovanými zpravodajskými relacemi. Licenci Globalu vlastnila košická společnost Mac TV, do které na podzim 2001 vstoupila Česká produkční invest, dceřiná společnost servisní organizace Novy České produkční 2000.
Odřízneme regiony
Jestliže do startu projektu televize Joj dosahoval Global zhruba procentního podílu na trhu, po zahájení vysílání TV Joj se tento podíl zdesetinásobil. Joj se však dostala do stejných problémů jako Prima, která sdílí vysílače s regionálními televizemi a musí je v přesně definovaných časech pouštět do vysílání. Majitelé Novy se s tím vypořádávají po svém: postupně získávají vlastní vysílače a regiony „odřezávají“. Kromě starostí s odpojovaným regionálním vysílaní je tak zbavují také komplikovaných smluvních vztahů, které zdědili po Globalu.
Program Joj se také poměrně brzy objevil v nabídce převážné většiny slovenských kabelových společností. Naopak Nova musela na přání majitelů televize z kabelů zmizet, aby Jojce neubírala diváky. Nejzásadnějším problémem se pro novou televizi stal nedostatek inzerentů. Markíza, do níž proudí až 80 procent všech nákladů na televizní reklamu na Slovensku, využila svého postavení a odřízla Joj od lukrativních klientů. To byl také hlavní důvod, proč se Česká produkční invest rozhodla prodat 50-procentní podíl v TV Joj vlivné slovenské společnosti Grafobal.