Satelitní zákazníci UPC pozvolna odcházejí, tržby zachraňuje zájem o internet a telefon

upc_corner_night_2 Aktuální výsledky společnosti Liberty Global, majitele komunikačního operátora UPC, za druhé čtvrtletí potvrzují trend patrný už z předchozích období – v Česku ubývá předplatitelů placených satelitních platforem. Čím dál víc tuzemských diváků se spokojuje s nabídkou dále nezpoplatněných programů, které jsou v rámci satelitního vysílání volně k dipozici. Tuto hypotézu potvrzuje rychle rostoucí počet zaktivněných karet služeb Skylink a CS Link.

Nadnárodní koncern Liberty Global zveřejnil provozní výsledky celé skupiny za druhé čtvrtletí letošního roku. Pro tuzemský trh jsou nejzajímavější aktuální údaje o dceřinné společnosti UPC, která je významným provozovatelem satelitního a kabelového vysílání i internetového a telefonního připojení na čtyřech trzích střední a východní Evropy. Největší radost přináší akcionářům skupiny digitální kabelová televize. Ta u nás oslovila v druhém kvartálu 18,5 tisíce nových klientů. Podobný úspěch zaznamenala i o čtvrt roku dříve, kdy si ji poprvé objednalo 40 tisíc lidí. Tato příznivá čísla jsou vykoupena prudkým poklesem počtu domácností, které mají předplacenu starší analogovou kabelovku. Zatímco během ledna, února a března se jejich počet propadl o více než 47 tisíc, v druhém kvartálu si ji odhlásilo bez stovky dalších 30 tisíc zákazníků. K 30.červnu jich zůstalo 187 500. Během prvních šesti měsíců letošního roku tak celkově přišla UPC o 19 tisíc předplatitelů kabelové televize.

Pokles provází i zájem o placenou satelitní službu UPC Direct. V prvním kvartále byl zaznamenán pokles o víc než pět tisíc domácností, ve druhém trend pokračoval podobným číslem – minus 5,5 tisíce. Ke konci června tak tuto satelitní platformu využívalo 111 tisíc klientů. Před rokem jich přitom bylo 140 tisíc. U našich nejbližších východních sousedů na Slovensku má UPC Direct 30,3 tisíce abonentů. Je jich tak o šest set méně než před čtvrt rokem. Opačný trend zájmu o satelitní produkty UPC je vidět v Maďarsku a Rumunsku – v těchto zemích abonenti přibývají. V Maďarsku jich za poslední tři měsíce bylo jedenáct set nových a počet připojených domácností tak zvýšili na 182 900. Čtyři sta nových rumunských předplatitelů upravilo konečný stav ke konci června na číslo 155 800.

Vraťme se zpět k českému trhu. Po sečtení počtu předplatitelů satelitní služby UPC Direct a obou forem kabelové televize dojdeme k aktuálnímu počtu klientů v Česku. Je jich nyní 651 700, což je o téměř o 17 tisíc méně než na konci března (tehdy jich bylo 668 600). Nutno dodat, že druhý kvartál je pro byznys předplacené televize nejslabší období roku – lidé si před dovolenou a slabší televizní nabídkou přes léto snadněji odhlásí placenou televizi než v jiných sezónách.

Smutek, který by na tvářích tuzemských manažerů společnosti mohl vyvolat pokles zájmu o satelitní a kabelové vysílání, tlumí úspěch, který zaznamenala UPC s telefonním a internetovým připojením. Počet uživatelů širokopásmového kabelového internetu narostl za tři měsíce o 51 tisíc na nynějších více než 353 tisíc. Telefonní linku od UPC má nyní k dispozici téměř 145 tisíc domácností, což představuje meziroční nárůst o 37 tisíc klientů.

Nové zákazníky pro svou platformu UPC Direct nyní láká na dvě akční nabídky, které jsou platné při aktivaci do 15.srpna. Balík programů Rodina lze teď pořídit na půl roku za 399 Kč měsíčně, což je oproti základní ceně 689 Kč výrazná sleva. Podmínkou však je uzavření smlouvy na minimálně jeden rok. Dalším akčním lákadlem je pak kombinace balíčku Rodina, tří prémiových kanálů HBO a stanice Cinemax za 499 Kč měsíčně na dobu jednoho roku.

Zveřejněná čísla zapadají do několik měsíců patrného trendu českých domácností, které přišly na chuť volnému satelitnímu vysílání. Po zakoupení přístupové karty jednoho z jejich distributorů (Skylink, CS Link) tak mají neomezený přístup k až dvěma desítkám českých a slovenských stanic. V případě zájmu o širší nabídku si mohou předplatit některé další tematické kanály či zvýhodněné balíčky s více stanicemi. Skylink se chlubí překročením hranice sedmi set tisíc aktivních karet, konkurenční CS Link operuje se zhruba polovičním počtem zákazníků. Na českém satelitním trhu působí ještě původem rumunská placená platforma Digi TV. Je obestřena závojem tajemna, nekomunikuje s novináři, programovou skladbu zákazníkům servíruje za dumpingové ceny. Potýká se i s velmi častými nářky jejích smluvních partnerů – satelitních techniků, kteří urgují splatnost svých faktur za provedené montážní práce u zákazníků. Je těžké získat relevantní údaje o počtu abonentů této služby. Aktuální odhady hovoří o zhruba 150 tisících klientů.

Foto: broadbandtvnews.com

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .