Telenovely mají vlastní festival i PR

Latinská Amerika je telenovel plná. Jsou na reklamních poutačích u silnic, na intenretu, v novinách, v televizi. Na stáncích jsou časopisy, které se jimi zabývají. V obchodech jsou jejich soundtracky a DVD, udílejí se jim ceny. Telenovely jsou téměř průmyslovým odvětvím.

V Latinské Americe je zcela běžné, že každé nové telenovele předchází masivní reklamní kampaň. Kromě předtočených upoutávek, které jsou vysílané v reklamních blocích, které přerušují už existující telenovely, se zapojují i tištěná média a billboardy. Divák je reklamou na novou telenovelu masírován na plakátovacích plochách, na nádražích, u dálnic i na internetu. Na plakátech se často objevují otázky jako třeba: Na koho myslí . . .? Co má za lubem . . . ? Co je mezi. . . ? Otázky mají diváky co nejvíc navnadit a vyvolat u nich zvědavost. Tuto strategii převzala řada zemí.


Další důležitou součástí dobré propagace je výběr titulní melodie. Melodie musí být jednoduchá, aby ji každý co nejdřív poznal. Ústřední písně se často dobře umisťují v hitparádách. Příkladem může být například píseň Mi destino eres tú ze stejnojmenného seriálu od zpěvačky a herečky Lucero. Některé písničky nazpívala Gloria Estefan a také Enrique Iglesias. Jejich hity se často v žebříčku drží dost dlouho. Jak důležitý je podkres, který doprovází titulky, dokládá následující příklad. U seriálu Amar otra vez se natočily tři různé verze. Dvě od Glorie Estefan byly určené pro zahraniční trhy. V mexické verzi slyšeli diváci Enriqua Iglesiase. V telenovelách Rebelde Way a Rebelde vystupovaly fiktivní kapely Erreway a RBD.  Tyto skupiny ale později opravdu vznikly a zažily velký úspěch.


K telenovelám se vážou i časopisy a magazíny, které se jimi zabývají. Leaderem na trhu je mexický magazín TVyNovelas. Ten vychází od roku 1979. Vydává se i v řadě dalších zemí, kam jeho původní vydavatel, produkční firma Televisia, která sama telenovely točí, prodal licence. Existuje ale i nezávislý (na producentech) magazín. Jeden takový najdeme nikoliv v Latinské Americe ale v Srbsku. Díky časopisu TV Novele, který je určen pro trhy v bývalé Jugoslávii, se diváci na jihu Ameriky dozvěděli o úspěchu první německé telenovely. TV Novele nepřináší jen řadu článků ze zákulisí, rozhovorů a upoutávek na nové seriály ale také plakáty. V Německu má většinou každá telenovela svůj časopis pro fanoušky. Děj také vychází knižně a k dostáni jsou i soundtracky. Mexická společnost Televisia vydává řadu svých telenovel na DVD. Kromě španělské verze je tu i anglická a často pak vychází i licencovaná vydání pro zahraničí.


Telenovely mají například v Mexiku i vlastní slavnost. Podobně jako Týdeník Televize vyhlašuje anketu TýTý, magazín TVyNovelas pořádá od roku 1981 galavečer Premios TVyNovelas. Na něm jsou vyhlašovány nejlepší telenovely, herci a herečky, titulní melodie, scénáře a další kategorie. Předávání těchto cen je skoro stejně významné jako předávání Oskarů v Los Angeles. V Brazílii takto udělují ceny ve třinácti kategoriích magazín Contigo! Mezinárodní klání existuje teprve od roku 2003. Největší producent telenovel mexická  Televisia se účastnila až třetího ročníku Cumre Mundial de la Industria de la Telenovela y la Fición.


Kromě Televisie existuje v Mexiku ještě TV Azteca. V Brazílii je to pak Rede Globo a SBT. Venezuelské telenovely pocházejí převážně z dílen RCTV nebo Venevisón. Kolumbijské točí RCN a Caracol. Telefé a Artear jsou významní producenti v Argentině. V USA vysílají telenovely především kanály Univisión a Telemundo, které jsou střižené na míru hispánskému publiku.


Stejně jako se objevují remaky úspěšných filmů a písní, objevují se i remaky oblíbených telenovel. Semplemente Maria z roku 1967 se v roce 69 točila znovu v Peru, v sedmdesátém v Brazílii, v dvaasedmdesátém ve Venezuele, 1979 přišlo na řadu Mexiko a pátým remakem byla mexická verze z roku 1989. Esmeralda má čtyři verze. Dvě mexické (1971 a 1997) jednu venezuelskou (1984) a o dvacet let mladší brazilskou. Mexické pojetí z roku 1997 bylo vyhodnoceno při galavečeru TVyNovelas jako nejlepší telenovela roku. Yo soy Betty, la fea byl takový hit, že se po skončení natáčel navazující seriál Eco Moda. Seriál se navíc začal natáčet v národních verzích. Podle konceptu Yo soy Betty, la fea natočili v Rusku Ne rodiš krasivoj, v Holandsku Lottu, v Mexiku La fea más bella, v USA Ugly Betty, v Německu Verliebt in Berlin a další například indickou verzi. Podle telenovely Rubi vznikl i stejnojmenný film.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .