Na svém zasedání schválila vláda rozdělení výnosů z reklamy, jež v letošním roce Česká televize odvysílá. Většina z těchto financí půjde na televizní digitalizaci. Vedle této očekávané události se objevil i spor, který zřejmě doutnal pod povrchem už delší dobu. Tvůrcům televizních pořadů byly změněny smlouvy a některým se to nelíbí.
Očekávaný výnos České televize z reklamy pro rok 2008 je kolem tři čtvrtě miliardy korun. 85 miliónů půjde na navrhované průkazné náklady spojené s výběrem a se správou výnosů z reklamy. Po odečtení této částky zbývá 665 miliónů. Z těchto peněz poputuje 150 miliónů do Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie a 15 miliónů přibude na zvláštní účet pro rozvoj zemského digitálního TV vysílání spravovaného ČTÚ. Ostatní peníze (cca půl miliardy) se přesunou na zvláštní účet ve správě ČT. Dvě třetiny nařizuje zákon utratit za podporu a rozvoj zemského digitálního televizního vysílání v České republice – hlavně jde o rozvoj a správu sítě pozemních vysílačů v tzv. síti veřejné služby (podle návrhu cca 333 miliónů korun). Zbývajících 167 miliónů použije Česká televize na údržbu a digitalizaci svého archivu.
Reklamu může Česká televize vysílat až do chvíle, než se nad Českem rozhostí „analogová tma“. V současnosti je oním dnem pátek 11. 11. 2011.
Někteří scénáristé odmítají nové autorské smlouvy
Server iDnes.cz přišel s informací, že Asociace režisérů a scénáristů (ARAS) vyzývá své členy k bojkotu nových smluv, které jim předkládá Česká televize. Podle těchto smluv by autoři měli dostat třetinu peněz až po odvysílání pořadu v televizi a ne po schválení scénáře, jak tomu bylo doposud. Tuto změnu zavedla programová ředitelka Kateřina Fričová, která je na své pozici od podzimu loňského roku a tímto krokem se snaží na ČT zavést stejný princip, který používají komerční subjekty.
Toto opatření však samo o sobě s ničím nepohne a je nesystematické. Aby tento krok začal fungovat dle představ, je potřeba posunout částku vyplácených honorářů pro scénáristy směrem vzhůru (dnes přibližně 150 tisíc) a s vyšší částkou musí přijít i vyšší odpovědnost nejen autorů, ale hlavně dramaturgů, kteří by měli důsledně dbát nad výběrem látky. Námětová a scénáristická mizérie je v původní dramatické tvorbě na obrazovkách ČT patrná už delší dobu. Česká televize je molochem, který k sobě pouští jen mizivé procento nových lidí se zajímavými tématy a raději si hýčká staré a provařené tvůrce. Traduje se praxe tzv. „bratrstva z Kavčích hor“, po němž zůstalo hromady nerealizovaných a nerealizovatelných scénářů, jež si jeho „členové“ psali na vzájemné objednávky. A hlavně proti těmto nešvarům chce novými smlouvami Kateřina Fričová bojovat. Předseda ARASu Miroslav Adamec (scénář k připravovanému seriálu z vodáckého prostředí Proč bychom se netopili), který k odmítání smluv všech 132 členů asociace vyzývá, říká: „Ovšem srovnání se soukromými stanicemi kulhá. Privátní televize pracují s rozmyslem, prakticky tam platí, že co po dohodě napíšete, to se také opravdu natočí. Zato na Kavčích horách to není zdaleka jisté.“ Z jeho odpovědi vyplývá v čem je největší problém České televize. Nejsou to honoráře scénáristů tvořící přibližně padesátinu výsledného rozpočtu díla, ale práce televizních dramaturgů, kteří nejsou schopni kvalitně odvádět svou práci.
K bojkotu smluv se již připojilo devět autorů, mezi nimi Pavel Kohout (scénář k seriálu Konec velkých prázdnin, 1996), Václav Šašek (scénář k pohádce Tři životy, 2007), Anna Vovsová (scénář k televiznímu filmu Společnice, 2000), Olga Dabrowská (televizní scenáristka a režisérka) nebo Miroslav Sovják (scénář k televiznímu filmu Hadí tanec).
Mluvčí ČT Ladislav Šticha ve čtvrtek pro ČTK uvedl, že nové smlouvy rozhodně nebudou měněny.