Klienti nejsilnějšího tuzemského kabelového operátora UPC postupně přecházejí k modernějším technologiím. Ztrácí zájem o starší typ analogové kabelové televize a raději si předplácí jejího digitálního sourozence a internetové připojení. Za první tři měsíce letošního roku se digitální kabelovka nově objevila ve čtyřiceti tisících tuzemských domácnostech. Společnost naopak přichází o abonenty satelitní služby UPC Direct.
Téměř 335 tisíc českých rodin mělo k poslednímu březnu zprovozněnu digitální kabelovku od nejsilnějšího tuzemského operátora UPC. Jejich počet výrazně převažuje nad počtem domácností, které využívají starší analogovou nabídku. Těch bylo ke stejnému datu něco málo přes 217 tisíc. Přesný poměr je 334 600: 217 400. Vyplývá to ze zprávy o hospodářských výsledcích koncernu Liberty Global za první čtvrtletí letošního roku. Součástí firmy je i poskytovatel telekomunikačních služeb UPC. Zatímco během ledna, února a března nově zájem o digitální formu příjmu kabelové televize projevilo čtyřicet tisíc klientů, ztratila firma o sedm tisíc osm set více zákazníků, kteří do té doby využívali analog.
Pro srovnání: na Slovensku využívá analogovou nabídku UPC téměř shodný počet abonentů – 216 400, ale pokrytí digitálem je výrazně nižší, zájem o něj projevilo zatím jen něco málo přes 35 tisíc domácností. Česko je jedinou zemí střední a východní Evropy, kde u klientů UPC převažuje počet předplatitelů digitální kabelovky nad analogovou. Všude jinde je tomu naopak. V Rumunsku se starší typ dostává do 961 tisíc domácností, v Polsku do 896 tisíc a v Maďarsku do 543 tisíc. Naopak digitál si u UPC v celém regionu střední a východní Evropy předplácí 761 tisíc zájemců. Z toho plyne, že Česko zajišťuje 44% všech předplatitelů digitální kabelovky v této oblasti.
V současné chvíli láká operátor nové zákazníky na padesátiprocentní slevu z ceníkové ceny za předplatné digitální kabelovky na první čtyři měsíce, bezplatné zapůjčení set-top-boxu, instalaci za 1 Kč a pro ty, kteří se zaváží platit poplatky prostřednictvím SIPO, sníží cenu připojovacího poplatku z 250 Kč na jednu korunu. Základní balíček Starter přijde běžně na 299 Kč měsíčne. Diváci v něm najdou všechny čtyři programy České televize, TV Nova, TV Prima, TV Barrandov, Novu Cinema, Primu Cool, TV Óčko, Z1, TV Noe, Meteo TV a vlastní promokanál UPC express a dále šest slovenských stanic – Jednotku, Dvojku, Markízu, TV Joj, Music Box a TA3.
UPC ztrácela v prvním čtvrtletí v Česku i na Slovensku klienty satelitní služby UPC Direct. U nás si ji odhlásilo více než pět tisíc domácností, u našich východních sousedů šest set. K poslednímu březnovému dni tak přijímalo televizní programy prostřednictvím této platformy více než 116 tisíc předplatitelů, na Slovensku necelých 31 tisíc. Nejvíce aktivních předplatitelů UPC Direct je nyní v Maďarsku – necelých 182 tisíc a v Rumunsku – přes 155 tisíc. Celkový počet klientů této služby tak dlouhodobě stále klesá.
Radost může společnosti UPC dělat zájem lidí o jejich produkt Internet chello. Na síť se jejím prostřednictvím připojuje v Česku už více než 328 tisíc domácností. Za první tři měsíce tohoto roku jich přibylo šestnáct tisíc. Na Slovensku je jich téměř 56 tisíc, což představuje pětiprocentní nárůst za první čtvrtletí 2009. Celkem měla UPC k 31.březnu v Česku celkem 1 132 700 zákazníků, což znamená příchod 12 800 nových klientů za tři měsíce. Lví podíl na nárůstu aktivních zákazníků měl zájem lidí právě o vysokorychlostní internet.
V tuzemsku vzniká pozvolna další silný kabelový operátor, který může v budoucnu šlapat UPC na paty. Jak upozornil server Lupa.cz, tuzemská trhová dvojka RIO Media a.s. v dubnu koupila významnou severočeskou společnost CL-net z České Lípy. Cena za transakci dosáhla 235 miliónů korun. Poté, co RIO Media loni ovládla společnost F.C.A., který své kabelové služby nabízel ve více než dvacítce tuzemských měst, se počet jejích klientů počítá na desetitisíce a nedaleko může být doba, kdy prolomí hranici sta tisíc klientů.
Autor zmíněného článku si povšiml další zajímavé souvislosti. Uvádí, že ve vrcholném vedení společnosti jsou bývalí vysoce postavení manažeři z Karneval Media – společnosti, která bývala silnou tuzemskou dvojkou, než ji před několika lety pohltila UPC. Generálním ředitelem a členem představenstva RIO Media a.s. je Petr Opletal, dříve provozní ředitel Karnevalu, předsedou představenstva je Robert H. Gardner, dříve generální ředitel Karneval Media. Prostor tak dostávají spekulace o možném budování významné sítě, která by v budoucnu mohla být nabídnuta k pohlcení dominantní UPC.