Sport a televize k sobě nerozlučně patří. Česká republika se může chlubit kvalitním týmem sportovních komentátorů. Náš divák nejčastěji sleduje fotbal a hokej. Právě fotbal patří mezi hodně sledované sporty nejen u nás, ale také v zahraničí. Nákup práv na určitou sezónu nebo na světový šampionát je byznysem, kde se točí velké peníze.
Sportem, který se sice u nás netěší takové oblibě jako fotbal nebo hokej, ale rozhodně není žádným outsiderem je basketbal. Mediální rada německé spolkové země Bádensko-Württembersko v těchto dnech udělila licenci společnosti BB Basketball Marketing GmbH. Tato společnost přichází s projektem sportovního kanálu, který bude zaměřen na basketbal. Šířen bude v digitálních kabelových sítích společnosti Kabel BW, díky kterým se dostane do jednoho miliónu domácností. Cílem programu Basketball Kanal BW je informovat fanoušky o všem zajímavém a důležitém, co se týká basketbalu. To znamená zpravodajství ze zápasů první a druhé basketbalové ligy, upozorňovat na blížící se zápasy, představovat jednotlivé kluby a hráče nebo trenéry, přinášet magazíny o basketu atd. Samotné Bádensko-Württembersko se může pochlubit tím, že má v první basketbalové bundeslize celkem tři celky a to Tübingen, Ludwigsburg a Karlsruhe. Dalších šest týmů hraje v lize druhé.
Tvůrci projektu vidí v kanálu ideální médium pro přenos informací a reklamy, které se dotýkají tohoto rychlého a moderního sportu. Program se bude budovat postupně podle technických a pravděpodobně i finančních možností. Nadšený je i prezident bádensko-württemberské mediální rady Thomas Langheinrich: „Mám radost, že v Bádensku-Württembersku startuje takový nový tématický kanál.“
Tématických kanálů může díky digitálním technologiím vzniknout mnohem více. Dalším způsobem, jak se můžou nové formáty šířit, je cesta přes mobilní telefony. 1. listopadu začalo ve Velké Británii vysílat 19 stanic na mobilní telefony pracující ve standardu UMTS. Se službou Sky Mobile TV přišel operátor Vodafone. Diváci mají na výběr dva balíčky. První obsahuje zpravodajské a sportovní kanály a dokumentární programy, které se zabývají víceméně přinášením informací a druhý balíček je vyloženě zábavný a hudební. První balíček obsahuje Sky News, CNN, Bloomberg, Sky Sports News, At The Races, Discovery Factual, National Geographic a History Channel. V paketu se zábavou jsou stanice Sky One, Sky Movies, MTV (dva kanály), Living TV, Discovery Lifestyle, Nickelodeon, Paramount Comedy, Cartoon Network, Bravo a Biography Channel. Až do 31. ledna 2006 je tato služba zadarmo, potom přijde jeden balíček na pět liber.
Kdo získá práva na Bundesligu?
O peníze jde až v první řadě. A to platí i pro nynější jednání o televizních právech na německou fotbalovou bundesligu (DFL). Jednání probíhají v těchto dnech a jedná se o stovkách milionů euro. 36 profesionálních týmů doufá, že jim televizní práva přinesou více jak 400 miliónů euro. Šéf Bayernu Karl Heinz Rummenigge sice mluvil o půl miliardě, tolik to ale pravděpodobně nebude.
Do současnosti přinášely televize ARD, ZDF, DSF a Premiere německé lize 300 miliónů euro za sezónu. Jak píše rakouská agentura APA a německá dpa, o cenách se bude vyjednávat tento týden. Podmínky pro získání práv na první a druhou ligu vyhlásili fotbaloví činovníci v úterý. „Pro nás je důležitá co možná největší transparentnost,“ říká ligový šéf Werner Hackmann. „Toto je nejkomplexnější výběrové řízení v historii bundesligy,“ dodává ředitel DFL Tom Bender.
Kvůli přísným nařízením z Bruselu jsou práva nabízena ve více než desíti balíčcích. Odpovídá tomu i počet zájemců. Kromě velkých hráčů jako jsou veřejnoprávní ARD a ZDF, sportovní kanál DSF a placená televize Premiere projevilo zájem také RTL, jako další zástupce free-tv a Kabel Deutschland jako konkurent placené televize Premiere. Očekávání klubů jsou tak oprávněné vyšší než v minulých sezónách. Týmům a jejich pokladnám nahrává i zvyšující se zájem o bundesligu, stoupající počet návštěvníků a odezněná krize médií spadajících pod Leo Kircha.
Právě velký zájem o přenosy ze zápasů zlepšuje vyjednávací pozici fotbalového svazu. To ale neznamená, že pro peníze z televizních pokladen nebudou muset fotbalové kluby nic udělat. Placený kanál Premiere doposud platil 180 miliónů euro za sezónu a byl tak nejdůležitějším partnerem DFL. Nyní je ochoten si připlatit, požaduje ale více exkluzivity. To by mohlo podle APA a dpa vést až k znovuzavedení pátečních zápasů. Že by veřejnoprávní ARD přesunula své Sportschau na pozdější hodinu by se nelíbilo jak ARD, tak fanouškům a zřejmě ani politikům.