Dva týdny náskoku pro VyVolené pomalu končí, v neděli přichází Velký Bratr. Přestože Prima svou reality show postupně posunula z amatérismu do slušného průměru, svou výhodu nevyužila. Pokud Nova předvede alespoň svůj běžný standard, populární koláče sledovanosti od příštího týdne pravděpodobně ovládne celosvětově prověřený Big Brother.
Práce kvapná, málo platná…
Nečekaně brzké nasazení VyVolených, které mělo překvapit konkurenci a vyřešit problém pomalejšího rozjezdu této reality show, by bylo jistě dobrým nápadem, kdyby na něj byl sám tvůrčí tým TV Prima připraven. Kdyby si VyVolení nechali ještě týden na přípravu, Nova by svůj pravděpodobně začátek nechala na září a Prima by místo polotovaru mohla servírovat hotový produkt.
Je až neuvěřitelné, že projekt za více než stovku milionů byl šit tak horkou jehlou, že se den ze dne upravovala pravidla a technické a organizační nedostatky pravidelně poškozovaly jeho pověst. V takto stěžejním projektu je přece nemyslitelné, aby byly hlasy diváků jeden den zobrazovány v procentech, druhý den v konkrétních počtech s ‚teploměry‘ symbolizujícími procenta a až další den pouze počty hlasů. V roce 2005 by také málokdo očekával, že po dvou týdnech stále nebude finální internetová prezentace. Ta má totiž ostrý start až v září.
K postupnému dolaďování se pak logicky přidružují přehmaty. Ať již jde o přehozená telefonní čísla v prvním kole Volby, pozdní oznámení faktu, že z T-Mobile nelze hlasovat zdarma minulý týden nebo pětinásobná cena hovorů z Oskara, která byla oznámena včera. A to zatím nebyly mediálizovány přehmaty na internetových stránkách. Např. v rámci včerejší volby byla na hlavní straně k jménu soutěžící Věry Patt přiřazena jiná fotografie a špatný věk. Ostatně po otevření osobní stránky této soutěžící najdete špatnou fotografii dodnes.
Samostatnou kapitolou jsou sestřihy z vily. Jsou značně roztříštěné a chaotické, kromě strohých titulků jim chybí jakýkoliv vysvětlující komentář (proč dění např. neglosuje nevyužitý Libor Bouček?), divák většinou netuší, co dostali soutěžící za úkol a co dělají z vlastní vůle. Spoustu souvislostí pochopí pouze ten, kdo pravidelně sleduje internetové stránky.
Co na to Big Brother?
Nechci odsuzovat tento formát obecně. Věřím tomu, že opravdová reality show může mít v Česku stejný ohlas jako jinde. Také jsem věřil tomu, že Prima dokáže prodat úspěch VyVolených a snížit náskok Novy v podílu na trhu. Ale taková reality show by musela být od prvního okamžiku vysílána naprosto profesionálně.
Je třeha říct, že současná verze VyVolených je na hony vzdálená tomu, co Prima předváděla zpočátku. Poslední přenosy z vily sice trpí některými neduhy, ale v podstatě už jsou ‚sledovatelné‘ a kdyby v takovém duchu Prima postupovala od počátku, měla by Nova před startem Velkého Bratra podstatně větší starosti.
Neúspěch VyVolených nejlépe dokumentuje sledovanost pořadu a počty hlasujících. Ať už to tiskové oddělení prezentuje jakkoliv, první týden s ratingem mezi 600 a 1000 tisíc diváků nelze u tak finančně náročného projektu nazvat jinak než propadákem a poslední přenosy se sledovaností okolo 1,3 milionu diváků maximálně jako slabý podprůměr. Co se týče sledovanosti totiž není co řešit – opravdovým úspěchem budou alespoň 2 miliony diváků starších 15 let.
Ještě výmluvnější je počet hlasujících diváků. Stačí jednoduché srovnání, všem vyvoleným dohromady poslali diváci za celých 12 dnů přibližně třikrát méně hlasů než Anetě Langerové ve finále Česko hledá SuperStar během pouhých dvou hodin.
Ačkoliv se s oběma reality show budeme setkávat celý podzim, o konečném vítězi velkého televizního souboje hodně napoví výsledky sledovanosti v průběhu příštího týdne. Pokud Nova nedokáže využít slabostí VyVolených, potom si pozici nejsledovanější televize nezaslouží.