Televizní ceny Elsa, jejichž slavnostní vyhlášení proběhne v sobotu večer, i letos ovládne Česká televize. Již nyní je jasné, že její pořady získají minimálně deset zlatých sošek. Pouze ve čtyřech ze čtrnácti kategorií byl nominován pořad některé z komerčních stanic. Třikrát se to podařilo Televizi Nova, jednu nominaci má HBO a zcela naprázdno vyšla u nominační poroty TV Prima. Televize Nova se od cen Elsa i v letošním roce distancuje, protože je nepokládá za objektivní zhodnocení televizní tvorby.
Dvaatřicetičlenná porota, která je složená převážně z členů České filmové a televizní asociace, vybrala z několika desítek navržených pořadů v každé kategorii finálovou trojici. 48 z 52 nominovaných pořadů bylo odvysíláno na České televizi, soukromá konkurence uspěla jen čtyřikrát. Dvakrát byl nominován seriál TV Nova Redakce a v kategorii Publicistický pořad se Na vlastní oči střetne s pořady Reportéři ČT a Bez obalu. HBO má v ohni jediné želízko, v kategorii zahraničních pořadů byl nominován seriál Andělé v Americe.
Nejzajímavější souboj slibuje kategorie Moderátor, kde jsou nominováni Marek Eben, Václav Moravec a Jan Kraus. Nominovány byly také jejich pořady – Na plovárně, Otázky a Uvolněte se, prosím. Ani letos v kategorii Magazín nechybí pořad Kinobox, který pro Českou televizi vyrábí společnost Vachler Art Company, jejíž majitel je zároveň ředitelem ČFTA.
NOVA: kritéria nejsou jasně stanovena
Přestože má TV Nova teoretickou šanci na zisk tří zlatých sošek, v případě vítězství by si je pravděpodobně neměl kdo převzít. TV Nova se totiž stejně jako v loňském roce od cen Elsa distancuje. „Loňský přenos ankety ukázal, že kritéria nejsou jasně stanovena, chybí klíč pro hodnocení a všichni si jistě pamatují, že podobná kritika nepadala na adresu ankety pouze z našich úst. Vzhledem k tomu, že nenastala žádná změna, ceny nepodpoříme ani v tomto roce,“ říká generální ředitel televize Nova Petr Dvořák.
Televize Nova již několik let upozorňuje na formátovou nejasnost jednotlivých kategorií ankety. „Pokud je totiž možné libovolně zařazovat pořady, které chce někdo ocenit s vědomím, že do nich vůbec nepatří, pak taková anketa nemá sebemenší smysl, protože její výsledky jsou zavádějící. Navíc kategorie nerespektují ani vývoj televizního trhu – je opravdu v pořádku, když Elsa zcela pomíjí licenční a svým zpracováním velmi moderní soutěžní pořady či show typu Česko hledá SuperStar? Anketa tedy nijak neodráží situaci na současném audiovizuálním trhu a nepodporuje nové trendy,“ soudí TV Nova.