V neděli začne historicky první mezinárodní vydání pěvecké soutěže Superstar, ve kterém budou spolu soutěžit dva národy. Televize Nova společně se slovenskou Markízou otevírají Česko Slovenskou Superstar, jež přitvrdí konkurenční boj zejména u našich východních sousedů. Nova si totiž udržuje pozici neohroženého lídra, ale Markíza se musí ohlížet, protože konkurenční Joj je jí dlouhodobě v patách.
Koncept
Koncept soutěže není třeba připomínat. Superstar je jedním z nejúspěšnějších produktů světa, který se vyrábí v licenci společnosti Fremantle Media. Autorem celého nápadu je Simon Fuller, člověk, který stál u zrodu dívčí formace Spice Girls ve druhé polovině devadesátých let. Jeho megaprodukt si získal obrovskou popularitu, a formát Superstar navázal na úspěchy Fullera v hudebně-zábavní branži.
I v tomto ročníku bude více než 10 000 účastníků soutěžit o postup do finálové desítky. Mimo to bude moci celkový vítěz soutěže nahrát své vlastní album. Hudební ambice ale nejsou to jediné, co motivuje účastníky k tomu, aby se přihlásili do soutěže. Z postav obyčejných lidí se stávají celebrity, které se budou objevovat na předních stránkách bulvárních novin. Navíc účastníci mezinárodní verze Česko Slovenské Superstar můžou proniknout na zábavní trh v obou zemích, rovněž i do bulváru, což bude pro mnohé sláva dosud nevídaná.
Motivaci soutěžících podtrhuje i fakt, že se můžou přihlásit i neúspěšní uchazeči z minulých tří řad české i slovenské soutěže. Účast je znemožněna pouze někdejším finalistům, kteří se již jednou zviditelnili.
Soutěž letos obhospodaří moderátorská dvojice na rozdíl od posledního českého ročníku, který uváděl sólo moderátor Leoš Mareš. Jeho partnerkou bude Slovenka Adela Banášová, která svou televizní kariéru odstartovala na satelitní televizi VTV v polovině devadesátých let, později v roce 2000 dostala šanci ve Fun rádiu, kde působí doteď jako profilová osobnost. Rozhodující šance ale přišla až ve Slovenské televizi u vzniku slovenské verze Superstar, díky které se z Adely stala nejznámější slovenská moderátorka.
Jejím kolegou ve všech řadách Superstar a později i ve slovenské verzi pořadu Stardance /na Slovensku probíhala pod názvem Let’s Dance/ byl rovněž původně rozhlasový moderátor Martin Rausch alias Pyco. Oba měli kladné ohlasy i u českých diváků a kritiků, kteří sledovali pěvecké klání na východní straně někdejší federace. Diváci navíc Adelu Banášovou znají i z IQ Testu národů, který Nova odvysílala společně s Markízou.
Cena
Důležitým faktorem pro obě participující televizní společnosti bude výsledná cena za realizaci celého produktu. Zatímco rozpočet původních projektů české i slovenské Superstar se pohyboval kolem 100 milionů korun na jednu řadu, nynější rozpočet bude přibližně o 20 procent vyšší. Společná organizace si vyžádá určité náklady navíc, celkově se ale rozpočet rozloží mezi Novu i Markízu, a tak obě televize na tom v konečném důsledku výrazně ušetří.
Produkt se bude vyrábět v Bratislavě, produkční štáb bude rovněž ze Slovenska. Jak uvedl generální ředitel Novy Petr Dvořák, jde o nejvýhodnější ze všech zvažovaných variantů. Ve hře byla i možnost produkovat soutěž v Praze nebo na půli cesty v Brně. Nova s Markízou se nakonec rozhodly právě pro Bratislavu.
Osobitní kapitolou bude výkon celého produktu. Z hlediska výnosů by televize neměly mít problém najít pro projekt dostatek bonitních partnerů. Divácký ohlas může být rovněž nadprůměrný vzhledem k tomu, že půjde vůbec první mezinárodní verzi Superstar, kterou uspořádají televize ze sousedních zemí. Pokud si odmyslíme celosvětovou verzi World Idol, v níž soutěžili vítězi národních verzí Superstar z celého světa, projekt Česko Slovenské Superstar bude unikátní spolupráci dvou partnerských televizí.
Superstar bude těžištěm podzimní struktury obou televizí. Pořad vyplní minimálně dva večery v prime-timu a to až do konce roku. Pro obě televize to může být výhodný obchod. Management české Novy se sice netají tím, že samostatně by do této soutěže nešel, ale je fakt, že spolupráce Novy s Markízou na tomto projektu se zrodila především proto, aby Markíza mohla účinněji konkurovat progresivnější Joj-ce, nad kterou sice pořád vítězí ve sledovanosti, ale jen za cenu rostoucích investic do programu.
Dojem – porota
A nyní se dostáváme i k programové části celého projektu – dojmu na diváka. Jak je známo, celá šou je postavená na vystoupeních té mírně exhibicionistické části populace, která bude chtít milionům diváků na obou stranách bývalé federace ukázat své umělecké sklony. Dění v předchozích řadách nám napovědělo, že někdy je možné tuto soutěž sledovat jen s pořádnou dávkou odolnosti. Mezi tisícovkami anonymních vystupujících se ale vždy našla desítka těch, kteří výrazně vyčnívali z průměru.
O selekci těch nejlepších z nejhorších a nejhorších z nejlepších se postará čtyřčlenná porota – z české strany Ondřej Hejma a Marta Jandová, ze Slovenska Dara Rolins a „kat“ Paľo Habera. Zajímavé je, že čtveřice porotců bydlí v Praze a bude tedy do Bratislavy muset dojíždět.
První díl společné Česko Slovenské Superstar se objeví na Nově i na Markíze už pozítří – v neděli 6. září a druhá epizoda bude hned následující den v pondělí. Do castingů na první Česko Slovenskou SuperStar se přihlásilo celkem 11 575 soutěžících. Vítěz připravované reality show bude vyhlášen 20. prosince.