Je to stroj na peníze a byl to stroj na vydělávání peněz. Oba projekty vytváří, resp. vytvářely davové šílenství. Samozřejmě převážně náctiletých holek. O čem je řeč? O reality Česko hledá SuperStar a o dívčí ex-skupině peprných dívek. Co mají společného?
Autora a tvůrce obou projektů. Jmenuje se Simon Fuller a specializuje se na vytváření hvězd. Začátkem druhé poloviny 90. let minulého století vymyslel skupinu složenou z pěti neznámých holek – Spice Girls. Neznaly se navzájem ani ony. Přesto se všechny daly dohromady a pod Fullerovým vedením vytvořily skvěle fungující, dobře promazaný stroj na vydělávání peněz. A bylo úplně jedno, že Fuller neumí zpívat ani hrát na hudební nástroj. Jeho devizou je marketingový, manažerský a producentský cit, který mu umožňuje vytvářet celosvětové senzace. Proto se úspěšně, jako šedá eminence v pozadí, pohybuje ve vodách šoubyznysu.
Pro společnost FrementleMedia a jejího partnera 19TV vymyslel Fuller zábavnou, soutěžní a castingovou reality show. Za úkol si dala v co nejkratším čase vyrobit novou popovou hudební hvězdu, která osloví co nejširší publikum.
Zároveň ale umožní nahlédnout poslední desítce vyvolených do světa showbyznysu a vyvolat v nich pocit, že jsou už hvězdy. Hvězdy, o které se stará několikasethlavý tým lidí v pozadí, který jim klestí cestu a dělá všechno možné, aby „obyčejným“ lidem vnutil do hlavy, že prostě jsou popové hvězdy. A aby si mladý adept pořádně užil a skutečně tomu uvěřil, dělá se pro něj všechno možné. Třeba i taková „maličkost“, že potenciální česká superstar spí v luxusním hotelovém pokoji v centru Prahy, kde jedna noc stojí zhruba 110 EUR.
Jak SuperStar vznikla
Celou castingovou (talentovou) reality show do detailů připravila a doladila produkční společnost FrementleMedia společně s firmou 19TV. Ty také vlastní licenci a pořad prodávají televizním společnostem. Zemí původu je Velká Británie, originální produkční společností Thames Television a prvním lokálním broadcasterem britský televizní kanál ITV1. Psal se rok 2001 a premiérový díl reality show formátu Idols pod názvem Pop Idol byl uveden.
Televizní show trvala čtyři měsíce a 9. února 2002 byla nalezena první hudební hvězda vzešlá z tohoto pořadu. Finále sledovalo 14 milionů diváků, share (televizní podíl na celkové sledovanosti) britského televizního trhu mluvil jasně pro ITV1 a Pop Idol. 57% je dostatečně výmluvné číslo pro jednu televizi působící na tak obsáhlém a velkém televizním trhu, jakým Velká Británie bezesporu je. Navíc se zjistilo, že Pop Idol oslovil ze 72% cílovou skupinu 16-34 let. Prvním celosvětovým vítězem se stal Will Young, který porazil ve finálovém večeru Garethe Gatese. Hlasování se zúčastnilo necelých 9 milionů lidí. Youngův první singl si jen za první týden zakoupilo 1,2 milionů fanoušků.
Televizní formát Pop Idol si v následujících měsících „odnášel“ další ocenění. Reality show získala top cenu na přehlídce evropských televizních pořadů The Golden Rose of Montreux 2002. Pyšnit se může i uznáním, které obdržela na prestižní soutěži britské akademie filmové a televizní tvorby – British Academy of Film & Television Award (BAFTA).
Pop Idol vtrhl do světa
Ke konci roku 2003 se formát Idols vysílal už ve 22 zemích na celém světě. Některé televizní kanály odvysílaly už druhou, dokonce ale i třetí sérii. Někde však ne stejné televize. Dokonce ani ne všude reality show vzbudila mohutný ohlas, jako v jiných zemích. Úspěšná se stala třeba až druhá série, která zastínila premiérový díl.
Castingová reality show se rovněž nevysílá pod jednotným názvem. Ne všude by totiž Pop Idol vzbuzoval ohlas, který tato soutěž potřebuje. Německá televize RTL vymyslela název Deutschland sucht den SuperStar (Německo hledá SuperStar), nizozemská RTL4 na jaře 2003 si reality show nazvala jednoduše – Idols, belgická VTM naopak Idool a norská TV2 napodobila Holanďany. Kanadská CTV upravila název na Canadian Idol, australská Network 10 sáhla po názvu Australian Idol a televize FOX v USA také příliš neexperimentovala – American Idol. Pan-Arabská verze vysílaná libanonskou Future TV nesla název SuperStar. Český kanál (TV Nova) sáhl po názvu Česko hledá SuperStar a slovenská STV rovněž mírně upravila pojmenování.
Formát Idols se vysílal, resp. ještě vysílá např. v těchto zemích: Jižní Afrika, Polsko, Francie, Island, Dánsko, Portugalsko, Rusko, Srbsko a Černá Hora, Chorvatsko, Nový Zéland nebo Kazachstán.
Světové finále World Idol
Na přelomu zimy, mezi Vánoci 2003 a Novým rokem 2004, se uskutečnilo první světové finále formátu Pop Idol. Jmenovalo se World Idol. Zúčastnilo se ho 11 vítězů lokálních verzí soutěže. Vítězem se stal Kurt Nilsen z Norska. Přenos přenášelo šest televizních kanálů – mj. německá RTL. Český posluchač, resp. divák může slyšet v rádiích Nilsenovu skladbu She´s So High. Vidět naživo ho může na některém koncertu v Německu, po kterém právě nyní jede své turné.