Česká televize zanedbala právní ochranu jednoho ze svých nejúspěšnějších cyklů, který nyní reprízuje pod názvem Milí Bakaláři. Ochranná známka Bakaláři patří od roku 1996 televizi Nova. Na stáncích se ale už objevil i časopis Bakaláři.
Česká televize zanedbala ochranu jednoho z nejúspěšnějších povídkových pořadů své existence, Bakalářů, který nyní reprízuje pod názvem Milí Bakaláři. Ani ten si však nenechala zaregistrovat u Úřadu průmyslového vlastnictví. Ochrannou známku Bakaláři pro televizní vysílání vlastní od roku 1996 společnost CET 21, která provozuje televizi Nova. Ve stejném roce, a dokonce i ve stejný den, si nechala Bakaláře zaregistrovat i tehdejší servisní organizace Novy Česká nezávislá televizní společnost (ČNTS – zde). Její známka se ovšem netýká televizního vysílání, nýbrž výroby audiovizuálních děl, nakladatelství a vydavatelství.
ČNTS ani CET 21 tuto značku nikdy nevyužily, na popularitě Bakalářů ovšem založil své podnikání Petr Müller z Blanska, který letos začal vydávat časopis Bakaláři na papíře – Neobyčejné příběhy obyčejných lidí. O registraci ochranné známky požádal teprve 11. července, na stáncích se časopis objevil o několik dní dříve. „Podobnost názvu se zaniklým televizním seriálem není náhodná. Náplň našeho časopisu budou totiž tvořit z velké většiny neobyčejné příběhy obyčejných lidí, jak stojí psáno už v hlavičce časopisu,“ napsal Müller, který se jinak zabývá vydáváním křížovkářských magazínů, v úvodníku prvního čísla.
„ČT považuje toto či podobná jednání při registraci názvů, které vycházejí z názvů pořadů vysílaných na kanálech televize veřejné služby za spekulativní ve snaze zajistit si větší známost a povědomí při využití (v těchto případech se jedná dle ČT o zneužití) všeobecné známosti pořadu či pořadů ČT na veřejnosti,“ reagoval mluvčí ČT David Jirušek. Televize podle něj zvažuje další kroky, jak nejlépe a co nejúčinněji těmto či podobným krokům zabránit, aby „nedocházelo ke zneužívání dobrého jména ČT na veřejnosti a též ke spojování názvů pořadů vysílaných na programech ČT s jiným oborem podnikání, než který je ČT ze zákona umožněn.“
Nejde o první časopis, který se přiživil na úspěchu pořadu veřejnoprávní televize. V době, kdy ČT vysílala pořad Receptář nejen na neděli s moderátorem Přemkem Podlahou, začalo vydavatelství Rena vydávat časopis Recepty na každý den. Spolumajitelem Reny byl i Podlaha, který svůj podíl ale v roce 2000 prodal vydavatelství Reader`s Digest Výběr. Poté, co se ČT na konci roku 2000 rozloučila s Receptářem a o rok později se tento pořad v upravené podobě objevil na televizi Prima, začal se Reader`s Digest soudit s provozovatelem Primy, společností FTV Premiéra, kvůli jejímu časopisu Receptář prima nápadů. Ten poté musel – na základě verdiktu soudu – změnit název na Recepty prima nápadů.