Tři roky pracujete na seriálu a nakonec z celkového výsledku není dobrý pocit. Divácká sledovanost není taková, jakou jste očekávali, ne-li přáli. Navíc se projekt nijak výrazně nezapsal do podvědomí televizního publika.
O čem je řeč? Třeba konkrétně o nedávno skončeném třináctidílném televizním seriálu Místo nahoře. Ovšem lze použít i jiné příklady, které mají společný jmenovatel. Tím je: projekt do vysílání nasazen v nevhodnou dobu, a navíc bez silné marketingové podpory.
Programové a dramaturgické minely ve veřejnoprávní České televizi (ČT) jsou na denním pořádku. Jedná se totiž o systémovou chybu, nikoliv o náhodný jev.
A právě možná si toho konečně všiml i generální ředitel ČT Jiří Janeček, který před nedávnem odvolal z funkce programovou ředitelku Markétu Luhanovou. Nahradila ji Eva Vrtíšková. Neoficiální zdůvodnění této personální rošády je něco ve smyslu, že Luhanová se podílela na ‚slavné‘ televizní stávce z přelomu let 2000-2001 (viz deník Právo). Což popravdě řečeno není korektní, neboť současný ‚vládce‘ Kavčích hor byl přímo v první linii.
Vraťme se ale k seriálu Místo nahoře. Tiskem proběhly určité informace o nejednotnosti pracovního svazku dramaturgové ČT – scénáristé seriálu. Mnozí kritici tak hledají důvody ‚neúspěchu‘ právě tady.
Ovšem osobně důvody ne tak masového diváckého ohlasu nalézám zcela někde jinde. A to ve špatném nasazení projektu do vysílání.
Režisér seriálu Karel Smyczek si před jeho uvedením v jednom magazínu postěžoval, že se obává, aby v období vysílání jeho tříleté dílo ve finální fázi nepostihla tragédie ve znamení změn diváckého zájmu. Bylo krátce před hokejovým šampionátem. Smyczek si ale asi v této chvíli ještě neuvědomil, že seriál poběží i v době fotbalového Eura a navíc se naplno rozjela mašinérie Česko hledá SuperStar.
Takže televizních projektů najednou bylo hodně a jejich koncentrace v krátkém období odsoudila seriál Místo nahoře do bezvýznamné pozice. Časopisy, noviny a další periodika svůj zájem orientovala na zmíněný hokej (navíc se šampionát konal v tuzemsku a velké očekávání), přeorientovala se na fotbal (velké očekávání) a talentová show SuperStar navíc rozdrtila úplně všechno. Na hrdiny ze seriálu prostě na obálkách časopisů nezbylo místo.
Proto se již předem dalo očekávat, že nelze zopakovat úspěch podzimní Nemocnice na kraji města po dvaceti letech. V té době byla totiž nouze o televizní trháky, a proto ačkoliv nová série Nemocnice nebyla hodnocena rovněž nějak výrazně vysoko, zaznamenala určité divácké rekordy a výraznou publicitu.
Jinými slovy, Místo nahoře doplatilo na špatná rozhodnutí programového oddělení. Navíc selhala marketingová podpora, která lze zajistit i bezplatně. Stačí zalobbovat u redakcí časopisů a novin. I ty potřebují o něčem stále novém psát…
Na podzim by se měl rozjet první původní seriál TV Nova Pojišťovna štěstí. Lze předpokládat, že hrdinové seriálu na nás budou koukat ze všech stran. Nebude hokej a fotbal. Dokonce ani SuperStar…