Dlouho se české televize vyhýbaly programům tzv. reality show. Ještě před rokem zástupci společností jedním hlasem hlásali, že s takovým typem pořadů nepočítají. Nyní už říkají něco jiného. Bude následovat druhá SuperStar a přijde i Big Brother? Možná.
Český mediální trh je málo odvážný. Často se stává, že programové prvky běžné u našich západních sousedů v Evropské unii tuzemské televize zařadí do svého formátu se značným zpožděním. Ne jinak tomu bylo i v případě televizních reality show.
Dlouho se čekalo na to, která televize s reality show přijde. Překvapivě jako první to byla kabelová a satelitní „malá“ hudební televize Óčko. Ta v listopadu minulého roku vyrobila svou vlastní show Vyvolená.
Hodina pravdy na ČT? Taková nemastná neslaná reality show
Avšak prakticky se svou reality show ještě před Óčkem přispěchala veřejnoprávní Česká televize (ČT). Její ostravské studio vyrábí soutěžní pořad Hodina pravdy. Velmi atraktivní námět. Bohužel, ČT tento typ pořadu neumí vyrobit a hlavně prodat.
Lze totiž předpokládat, že jiná komerční televize by z Hodiny pravdy udělala mega show. Hodina pravdy je totiž skvělý rodinný pořad. Postavený na jednoduché myšlence. Přihlásí se celá rodina, nadiktuje si atraktivní ceny, dostane nesnadný netradiční úkol – který má do určitého časového limitu splnit – a týden na to, aby doma zkoušela. Vše si pak točí na domácí video. Vše vyvrcholí pak ve studiu, kde se jede naostro. Bude-li splněno, všechny nadiktované ceny rodina dostane. Pokud se nepovede, odchází s prázdnou.
To, že je to skvělý pořad, který ovšem je vyráběn absolutně špatně, odtušil i programový náměstek TV Nova Pavel Zuna. V jedné z příloh Mladé fronty Dnes totiž připustil, že se mu Hodina pravdy moc líbí. Správně ale dodal, že komerční televize umí tento typ pořadu vyrábět lépe, než veřejnoprávní. Nebylo by tedy špatné, kdyby nějaká komerční televize námět i název na Hodinu pravdy od ČT koupila a samotnou show zrealizovala a náležitě zpropagovala.
První velká reality show má úspěch. Přijde Velký bratr?
První opravdovou velkou reality show na české obrazovce je Pop Idol. U nás pojmenováno jako Česko hledá SuperStar. Pravděpodobně inspirace z německého Deutschland sucht den SuperStar. Je to typ velmi lákavé, jednoduché, nijak nepobuřující show.
TV Nova udělala dobře, že se odhodlala k nákupu a výrobě této soutěže. Nejen, že do Česka většinovému masovému divákovi přinesla to, co už dávno za našimi hranicemi je, ale hlavně ho připravuje na „tvrdší“ typ reality show. A to, že český divák má zájem se zúčastnit a hlavně dívat na tento typ pořadu, jednoznačně ukazují výsledky.
SuperStar se v Česku totiž může pochlubit nadprůměrnou sledovaností. První díl, jehož výsledky mohli ovlivnit hlasující u obrazovek, sledovalo na 2,8 miliónu diváků při 64procentním podílu na sledovanosti. Podobně úspěšně si vedlo následujících pět dílů, ve kterých diváci vybírali čtvrtfinalisty. Pořad se podle údajů Asociace televizních organizací (ATO) vyšplhal mezi 10 nejsledovanějších programů na českém televizním trhu.
To, že taková reality show je skvělá volba pro komerční televizi, pochopili konečně i na Barrandově.
„Tento pořad má funkci tahouna programu, který zvedá sledovanost i předchozím a následujícím pořadům. Je to velice úspěšný formát, který na sebe nabaluje hodně reklamy. Dívají se na něj totiž lidé, kteří lákají velké zadavatele – to znamená zákazníci, kteří utrácejí za rychloobrátkové zboží, jako jsou šampony nebo prací prášky,“ říká Vladimír Jurásek, marketinkový ředitel společnosti Mag Media 99, která prodává reklamní čas na Nově.
„Velkým fenoménem se SuperStar stala zejména u mladých diváků. Podíl na sledovanosti v cílové skupině mezi 15 až 24 lety byl v neděli 18. dubna dokonce 89 procent,“ doplňuje tiskový mluvčí Novy Dan Plovajko. A právě tuto cílovou skupinu se českým televizím nedaří uspokojivě oslovovat. Zdá se, že se našel recept a způsob, jak na to.
Nyní se ovšem začíná spekulovat, co bude dál. Velké finále SuperStar bude v červnu. Přes prázdniny si televize v programu dají oddech. Ale podzim? Je čas přemýšlet, s jakou programovou bombou se na diváka vyrukuje. Nova už přiznává, že uvažuje o dalším pokračování této soutěže. Jelo by se od začátku, a tak by další adepti na zpěváka/zpěvačku dostali příležitost získat svých pět minut slávy.
Výroba druhého dílu SuperStar by Nově nemusela dělat velké potíže. Už bude vědět, jak se to dělá. Zároveň má výhodu oproti konkurenci. „Televize Nova totiž vlastní opci na koupi další série Česko hledá SuperStar. O tom, zda ji budeme vysílat, rozhodnou podmínky nákupu,“ uvedl Plovajko.
Náměstek pro program Zuna ovšem už tento týden na Frekvenci 1 byl konkrétnější: „Ve většině zemí byla ta druhá SuperStar ještě úspěšnější než ta první.“ Zároveň připustil, že druhá SuperStar bude. Navíc předpokládá, že vítěz pěvecké soutěže bude „alespoň na chvíli“ slavnější než Karel Gott. Jinak vlastní licenci na tento pořad vlastní firma FremantleMedia.
Ovšem všechno může být jinak! TV Nova zvažuje nákup licence úplně nové reality show. „Zajímají nás tři typy reality show, které byly vyvinuty ve světě – klasická show ve stylu Big Brother, konkursní soutěž podobná SuperStar a seznamovací pořad,“ upřesnil Plovajko, podle kterého není zatím stanoveno přesné datum uvedení nové reality show do programu Novy. „Nejdříve by to mohlo být od letošního podzimu, kdy představíme nové vysílací schéma,“ dodává.
Big Brother na Prima TV? Vize, možná, se stane skutečností
Jisté tedy je, že určitě nějaká reality show se na české obrazovce objeví.
Kdyby náhodou to nebylo na Nově, může to být na Prima TV. A nebo se stane, že obě televize budou vysílat současně své reality show. „Bedlivě sledujeme všechny současné televizní trendy a fenomény. Reality show je jedním z nich, určitě se mu v nějaké podobě nevyhneme,“ uvedl šéfredaktor vlastní tvorby Primy Radomír Šofr, podle něhož televize s největší pravděpodobností koupí některou z osvědčených zahraničních licencí.
Zatím však není jisté, kdy budou moci diváci Primy vidět nějakého „Velkého bratra“. „S reality show přijdeme tehdy, až si budeme jisti vybraným formátem a zároveň budeme mít jistotu, že ho zrealizujeme na profesionální úrovni,“ dodává Šofr.
Nakonec zůstává jistota v podání České televize. Ta žádnou podobnou licencovanou reality show neplánuje. Naštěstí. Nejen že to nepatří na veřejnoprávní obrazovku, ale hlavně, jak je vidět třeba na Hodině pravdy, to ČT neumí dělat. Proto bude zajímavé sledovat, jak si s pořadem Slovensko hľadá SuperStar bude vědět veřejnoprávní (!) Slovenská televízia.