Je grafika pro televizní kanál důležitá? Jak banální otázka… Odpověď je jasná: ano. Ale jak má vypadat? Na to už se odpovídá těžko. Zástupce té či oné české televize vám bude tvrdošíjně tvrdit, že ta jejich grafika je skvělá a hodí se k formátu.
Jenže je tomu opravdu tak? Těžko říci. Protože grafika je těžko uchopitelná. Je to o pocitech, emocích, uměleckém cítění, vnímání… Je to stejné jako s architekturou, malířstvím, hudbou, literaturou… Každý to vnímá jinak. Každému se líbí něco jiného. Každý preferuje odlišné prvky a klade důraz na různé atributy. Co s tím? Lze to vůbec porovnávat?
Jistě lze udělat podrobnou analýzu, která bude zkoumat určitý vzorek televizních kanálů. Je ale na to čas, prostor, odhodlání, peníze? Není. Co tedy s tím?
Předpokládejme, že čtenář RadioTV dobře zná české televize TV Nova, Prima TV, Česká televize (ČT), Óčko, německé kanály RTL, RTLII, ProSieben, Sat.1, Vox, Das Erste (ARD) a slovenské TV Markíza, TV Joj a Slovenská televízia (STV). Tady už lze leccos srovnávat.
TV Nova a Óčko o své televizní grafice
RadioTV získalo vyjádření o své grafice ze dvou televizí. Dan Plovajko, tiskový mluvčí TV Nova, ve svém textu, prvotně určeném Hospodářským novinám, mj. píše: „Od samotného vstupu na trh se snažila televize Nova vždy přinášet ty největší novinky a trendy v oblasti televizního vysílání. Nedílnou součástí budování jejího image bylo od počátku i logo, grafika nebo self promotion, ve kterých představila v České republice naprosté novinky. Ty následně lépe či hůře začaly kopírovat další televize.
Už v roce 1994 vznikl základní positioning TV Nova, který nejlépe vystihuje slogan ‚Nova vás baví‘. Správnost a funkčnost tohoto positioningu asi nejlépe potvrzuje jeho užívání už přes deset let a ani do budoucna se neplánuje jeho změna. To ale neznamená, že se TV Nova nevyvíjí a nemění. Ve světě je běžné, že televizní kanály každé přibližně tři roky mění svou grafiku, obal i logo. Perioda tří let vychází z dlouhodobých studií, které ukazují, že právě po této době divákům stávající grafika na obrazovce zevšední a přestává být moderní a atraktivní.
Toto marketinkové pravidlo dodržuje i televize Nova, která po čtyřech letech obměňuje svou grafiku. Delší perioda obměny televizní grafiky u nás vychází z více konzervativního přístupu a vnímání diváků v České republice.
Letošní novinkou bylo i představení nového loga a celého grafického obalu televize. Cíl byl stejný jako u předcházejících změn grafiky. Být jedničkou na trhu, reflektovat nejnovější trendy užité a televizní grafiky, být o krok napřed před konkurencí, překvapit diváky. Celé přípravy trvaly skoro celý rok. Vše kreativně vymýšlel a realizoval tým mladých lidí z grafického odd. TV Nova pod vedením šéfredaktorky Kateřiny McCreary.
Nové logo je dalším liftingem, v pořadí čtvrtým, původního loga, které Nova používala od roku 1994. Grafický symbol televize, voluta místo písmena ‚o‘ v názvu dostala atraktivní 3D podobu, samotný nový font loga a corporate písma televize ‚Teuton‘ byl speciálně vytvořen týmem nejlepších grafiků specializujících se na typografii písma.
Přípravě nové grafiky předcházel rozsáhlý kvalitativní výzkum, ve kterém bylo zjišťováno vnímání jednotlivých televizních kanálů, preference diváků a jejich socio-demografická struktura. TV Nova je jednoznačně vnímána jako nejmodernější, nejprogresivnější, nejagresivnější, nejprofesionálnější a divácky nejmladší televize u nás.
Hlavní identifikační značkou každé televize jsou její tvz. ‚ID spoty‘. Prostřednictvím nich televize divákovi komunikuje sama sebe. TV Novu tvoří její tváře, které vystupují v jednotlivých pořadech. Proto se i její tváře představují v ‚ID spotech‘ společně s dravými šelmami ve speciálním virtuálním 3D světě.“
O grafice Óčka v únorovém rozhovoru pro RadioTV řekl Jiří Balvín, generální ředitel této televize, následující: „Grafiku nám dělali ve společnosti ACE. Její pobočná firma Spoon, což jsou mladí lidé, kteří využívají nejen své invence, ale také lidí z výtvarné akademie a já neskromně řeknu, že na naši grafiku jsem hrdý. Je jemná, hlavně je progresivní, není podbízivá, není nevkusná.“
Stručně o nových trendech v televizní grafice
Ačkoliv se domácí televize rády chlubí svými grafickými prvky ve svém programu, nikdy nezdůrazní, že jejich „novinky“ jsou už několik let používány u zahraničních televizí. Marně u nich hledáte skutečně něco nového, o čem by se dalo říci, že právě ta jejich televize je první. Podívejme se stručně na současné grafické prvky, hojně a téměř dokonale propracované u zahraničních – v našem případě u německých výše jmenovaných – televizí.
Obrazovka plná titulků
Světovým průkopníkem titulkového zpravodajství na televizní obrazovce je televizní sít Bloomberg, která se specializuje na ekonomické zpravodajství orientované na informace z burzy (český divák může např. na satelitu Astra sledovat německou mutaci). Titulkovou obrazovku zavedla už v 80. letech minulého století. Tento programový prvek dovedla téměř až do extrému. Jistě znáte titulkové zpravodajství CNN nebo slovenského zpravodajského kanálu TA3. Možná bližší je vám ranní informační titulkový servis na TV Nova či na ČT1. Ze slovenských kanálů TV Markíza nebo TV Joj. Bloomberg ale vysílá úplně něco jiného. Tvůrci Bloombergu využili splash – screen skoro na 100%. Klasický obraz dostali až do rohu obrazovky. Ve spodní a postranní časti tak dostaly prostor různé krauly a textové informace v rozličných podobách.
Z dlouhých titulků krátké
Málokterá česká televize si uvědomuje, že titulky u filmů a seriálů jsou zdlouhavým prvkem a pro komerční televizi docela „likvidační“. Nebot čas věnovaný dlouhým titulkům divák využije přepnutím na jiný kanál. Což pro komerční televizi není pozitivní jev. Mnohé zahraniční televize to řeší velmi elegantně. Film ukončí a původní titulky k filmu odstřihne. Vytvoří obrazovku ve stylu Bloomberg, ve kterém vysílá své upravené zkrácené titulky – navíc v jednotném stylu (na pravé straně obrazovky), v dolní části upoutávku na příští díl (pokud jde o seriál) či následující program a ve zmíněném okně vysílá už reklamu (speciální formát – něco jako sponzor pořadu, časomíry apod.). Poté následuje klasický reklamní blok nebo rovnou pořad, který je po úvodní znělce a úvodu přerušen pro reklamu.
V roce 1999 se o tento programový prvek pokusila TV Nova, která ale po rozchodu Vladimíra Železného s ČNTS od tohoto kroku opustila (celkově období Železného Novy od srpna 1999 bylo na grafiku velmi ubohé). Naopak již delší dobu splash – screen s promem u některých svých pořadů využívá Prima TV a občas i ČT. U německých kanálů RTL, RTLII, Sat.1 a ProSieben (Pro7) je to samozřejmostí.
Zajímavé je, že u některých českých televizí se využívá vysílání titulků jako běžící text ve spodní části obrazovky v závěru pořadu. Na Slovensku splash – screen s promem nevyužívají vůbec. Novým trendem je i to, že titulky jsou zkráceny jen na nejnutnější profese. Tak jak splash – screen s promem západního typu vypadá, může český divák vidět u licencované reality show Česko hledá SuperStar. V tomto případě je to totiž povinný grafický prvek.
Informační text o pořadu
Komerční televize přišly s dalším zajímavým grafickým prvkem, česky tzv. vracečkou. Český divák se s tímto prvkem u české televize poprvé mohl setkat u Primy, která o několik dní předběhla Novu letos v únoru. Na Slovensku už tuto službu znají od roku 1997, kdy s ní přišla TV Markíza. Použily ji i tamní menší televize – VTV, Luna i TV Global (předchůdce dnešní TV Joj – ta ovšem vracečku nepoužívá). Odborně se nově používanému českému výrazu vracečka říká relaunching.
Ten slouží k informování diváka. Vždy před přerušením pořadu před reklamou a po skončení reklamy oznamuje divákovi, kterýže film či pořad sleduje. Vracečka může být jednoduchá, nebo animovaná. Jednoduchou vracečku využívá Nova s Primou. Naopak německé kanály RTLII, Sat.1 či ProSieben jsou opět o krok dále. Jejich vracečky jsou animované a různě po obrazovce kraulují.
Téměř do dokonalosti to dotáhla televize ProSieben. Efektně si hraje s logem a prvky vizuálu televize. Informuje nejen o názvu přerušeného či začínajícího programu, ale i o internetové, teletextové stránce, průběžně o soutěžích souvisejících s relací, informuje o televizních highlightech v ten den, dokonce jakmile odezní ve filmu písnička, informuje o názvu skladby, interpretovi a albu, na kterém ji může divák najít, či na jakém čísle si melodii může stáhnout do svého mobilního telefonu. Je to prakticky digitální programový průvodce v analogovém světě.
Virtuální logo
S přibývajícím množstvím kanálů se stalo samozřejmostí, že se v některém z rohů obrazovky objevuje logo televize. České kanály standardně (až na malé výjimky – např. Galaxie Sport) používají levý horní roh. U nás je také obvyklé, že logo je statické a barevné. Což je poměrně zajímavé. V zahraničí si uvědomili, že barevné logo (navíc pokud je barevně kombinováno) je poměrně rušivým elementem. A tak např. u německých či amerických kanálů uvidíte na obrazovce v některém z rohů logo bílé, ačkoliv je logo samozřejmě barevné (např. RTL, Sat.1, Pro7, NBC).
Animované logo využívá česká Prima, na které se vlnka nad písmenem „i“ zhruba každou půlminutu otočí o 360 stupňů. Kraulující logo v Německu využívá např. RTLII. Zajímavým extrémem je veřejnoprávní Slovenská televízia (STV). Například o Velikonocích se logo STV cyklicky střídalo s obrazem vajíčka, při hokeji se změnilo na puk, při megashow Svatba snů (formát, který už před 10 lety byl vysílán pod názvem Traumhochzeit a v repríze se objevuje nyní ve večerním čase na Super RTL, kde se reprízují starší pořady RTL) létala srdíčka, při vstupu země do EU bylo „obložené“ hvězdičkami atd.
Co vy na to?
Jak se vám, čtenářům RadioTV, líbí současná grafika českých televizí? Využijte diskusního fora a vyjádřete svůj názor. Zúčastněte se i ankety na homepage RadioTV a ohodnoťte, kterou grafiku jakého českého kanálu považujete za nejlepší na tuzemském televizním trhu.
Subjektivní hodnocení autora článku: 1. Óčko, 2. TV Nova, 3. ČT, 4. Prima TV