Česká televize by měla v následujících letech produkovat inteligentnější zábavu než komerční stanice, především TV Nova. Tvrdí to generální ředitel ČT Jiří Janeček, podle něhož se veřejnoprávní televize musí logicky vymezit vůči konkurenci. „Nemůžeme se donekonečna prát a přetahovat o diváky. Za chvíli bychom na to neměli sílu ani prostředky. Je to taková virtuální realita živená médii,“ míní Janeček o souboji ČT s televizemi Nova a Prima.
„Celé to soupeření je o ničem. Naše teritorium je dané. Není to tak, že bychom přestali dělat zábavu. Budeme ji dělat, ale jinou než komerční televize. Ty ať si dělají své Novoty, my budeme vyrábět něco na způsob Voskovce a Wericha,“ přibližuje programové plány ČT její nový ředitel. Podobně se už minulý týden vyslovil i nově jmenovaný ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal, podle něhož se Události nebudou snažit za každou cenu soupeřit s Televizními novinami. „Nova dělá infotainment (spojení informací a zábavy) a myslím si, že ho dělá dobře,“ míní Šámal. „ČT nemůže nikdy přejít na takové to přímé či strejcovské oslovování, které spoustu diváků chytá za srdce, aniž by si to třeba uvědomovali, jako ‚vaše problémy, vy zaplatíte…‘,“ řekl v rozhovoru pro agenturu ČTK.
Podle Janečka by ČT neměla lavírovat pouze na sledovanosti, ale hlavně na spokojenosti diváků a cílových skupin, pro které vyrábí specializované pořady. „Nechci diváky přesvědčovat ničím jiným, než tím, že budeme vysílat dobré a kvalitní věci, ať už jde o zábavu, filmy nebo dramatickou tvorbu. Chci dát divákům alternativu. Tu by měli mít vždycky,“ vysvětluje Janeček. Zpravodajství by podle něj mělo být poutavější, ale ne za cenu bulvarizace. „Chci informace zabalit do poutavého hávu, ale přitom mi nejde o bulvár. I o nudné věci se dá udělat docela zajímavá zpráva, pokud máte nadhled a vtip,“ říká Janeček.
Česká televize v nejbližších dnech představí podzimní programové schéma, na kterém pracoval ještě management pod vedením prozatímního ředitele Petra Klimeše. Podzim je tradičně obdobím, kdy televize nasazují do vysílání nové formáty a svádějí krutý boj o diváky. Na sklonku roku také přichází jeden z vrcholů prodeje reklamních časů. Janečkův tým, který tvoří z převážné většiny stejní lidé jako za Klimeše, výrazně ovlivní přípravu programu až na letošní Vánoce, Silvestr a od Nového roku 2004.