Polská veřejnoprávní televize řeší vážný problém. V dubnu letošního roku spustila další celoplošný kanál, tematický program TVP Kultura, který je dostupný pouze prostřednictvím kabelu, po satelitu a v místech experimentálního digitálního vysílání. Tedy přibližně stejným způsobem jako zpravodajský kanál České televize, program ČT24 (ten lze sledovat ještě přes internet). Z televize nyní unikly informace, které mohou TVP velmi poškodit. Podle deníku Życie Warszawy totiž podíl kulturního programu na televizním trhu nedosahuje ani desetiny procenta.
816 diváků za minutu
„Během jedné minuty sleduje kanál Kultura v průměru 816 lidí. V porovnání s prvním programem TVP to je o 1,2 milionu diváků méně. Za program, který nemohou sledovat všichni diváci, ale platí každý koncesionář. Jenom letos přitom Polská televize investovala do kulturního programu 26,6 milionu zlotých,“ upozorňuje deník. Sledovanost programu je tak nízká, že je prakticky neměřitelná. Alespoň to tvrdí společnost AGB Polska, která v Polsku provozuje peoplemetrové měření televizní sledovanosti. Polská televize uvalila na tyto údaje informační embargo. Ačkoli kanál TVP Kultura vysílá v sítích 111 kabelových společností po celém Polsku, zdaleka není dostupná všem předplatitelům kabelové televize.
Začátkem června zveřejnila TVP informaci, že kulturní kanál může dva měsíce od zahájení vysílání naladit 277 tisíc polských domácností. Pro porovnání: na čtyřikrát menším českém trhu je dostupnost zpravodajského kanálu České televize téměř trojnásobná; dosahuje okolo 700 tisíc domácností. Reálná sledovanost ČT24 je ale mnohem nižší. Šéfredaktor zpravodajství ČT Michal Petrov ji odhaduje na desítky tisíc lidí. Polská televize zatím neuzavřela smlouvu se všemi největšími kabelovými společnostmi, protože ty odmítají kulturní kanál zařadit jako bezplatný program. Největší kabelovky proto TVP Kultura bojkotují.
TVP už jeden kanál zrušila
Ještě v červnu TVP přitom tvrdila, že sledovanost kulturního kanálu je i přes malou dostupnost nezvykle vysoká. Dosahovala prý podílu 0,2 procenta, což odpovídá sledovanosti kabelových kanálů Europa Europa, MTV Classic ci Discovery Sci-Trek, které se na trhu pohybují několik let. V určitých okamžicích měla stanice dosahovat podílu 0,4 procenta. Z dvaceti nejsledovanějších tematických kanálů na kabelu bylo osm sledovanějších než TVP Kultura a jedenáct mělo méně diváků. Průzkum si ale prováděla sama Polská televize, takže nemusí být objektivní. Na rozdíl od nynějšího tvrzení deníku Życie Warszawy, že kanál v průměru každou minutu sleduje 816 diváků, TVP začátkem června tvrdila, že program chvílemi sleduje 40 až 50 tisíc diváků.
Stejný průzkum tvrdil, že typickým divákem kanálu TVP Kultura je obyvatel většího města ve věku 35 až 64 let, se středním a vyšším vzděláním. Nynější utajované výsledky sledovanosti kulturního programu TVP vzbuzují otázku, zda se nebude opakovat stejný scénář jako se speciálním hudebním kanálem Polské televize, který začátkem devadesátých let musel ukončit vysílání po necelém roce existence. Také tento program řešil problém s šířením signálu a malou sledovaností.